Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken sherry i sherrysås?

  • PojkenMedTur 20 december 2008

    Tänkte satsa på detta recept på nyår, vilken sherry blir god i såsen tror ni?

    Kycklingfond på flaska måste väl vara godare än buljongtärningar?

    Helstekt oxfilé med gorgonzolatäcke och sherrysås

    Tack

  • farmoringer 20 december 2008

    Jag brukar fråga på systemet. Jag talar om vad det är för mat så rekommenderar de till mig vilket som är bäst..

  • PojkenMedTur 20 december 2008

    Men finns väl olika sorters sherry: torr/mindre torr/söt. Sen om man ungefär vilken typ man letar efter kan man ju be systemetpersonalen efter något bra i efterfrågat prisläge...

  • farmoringer 20 december 2008

    Till min fisksås använder jag torr sherry..

  • Mellanbellan 20 december 2008

    Jag har en sås som jag gör till oxfilé. I den ska det vara halvsöt madeira.
    Utsökt sås

  • PojkenMedTur 20 december 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 20 dec 2008

    Jag har en sås som jag gör till oxfilé. I den ska det vara halvsöt madeira.
    Utsökt sås


    Tack för tipset men jag är ganska sugen på att klämma in lite gorgonzola i receptet och mtp jag jag hittar massor med oxfile + gorgonzola + sherry-sås så tänker jag köra på det.


    men iaf, torr, halvtorr eller söt?

    Spontant känns det som man inte vill ha nåt mittemellan men jag vet verkligen inte...

  • Mellanbellan 20 december 2008

    Skrivet av PojkenMedTur den 20 dec 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 20 dec 2008

    Jag har en sås som jag gör till oxfilé. I den ska det vara halvsöt madeira.
    Utsökt sås


    Tack för tipset men jag är ganska sugen på att klämma in lite gorgonzola i receptet och mtp jag jag hittar massor med oxfile + gorgonzola + sherry-sås så tänker jag köra på det.


    men iaf, torr, halvtorr eller söt?

    Spontant känns det som man inte vill ha nåt mittemellan men jag vet verkligen inte...


    Ja naturligtvis, jag menade inte att byta ut din sås mot min utan att halvsött kanske även skulle passa i din sås.
    Annars tror jag också att det bästa är att fråga på systemet, det gör jag ofta och de är jätteduktiga. Lycka till.

  • jas65 21 december 2008

    Jag skulle nog satsa på en lite sötare sherry för såsen för att lyfta fram gorgonzolan. Kul att kommer att pröva mitt inlagda recept.
    Mvh
    Höfta på lagom inför nyårs firandet med både det ena och det andra.
    Anders

  • Wildthing 19 januari 2009

    Vilken blev det och hur blev resultatet?

    Ett tips är att inte välja en för söt sherry till matlagningen. Risken finns att såsen, soppan el vad man nu gör blir för söt. Lättare att tillföra annan sötma än att ta bort efter att man skvätt i vinet...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.