Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vilken värme?

  • farmoringer 9 februari 2008

    Här kommer en ny fråga från mig till er som är inne just nu. Om ni läser på receptet vilken ugnsvärme ska det vara då?? Jag är nämligen novis på det här med brödbak men jag har börjat tycka det är kul....Men än vågar jag inte chansa för mycket, som jag gör när jag lagar mat, för där är det bara att höfta..
    Bra och gott bröd till frukost! Barnens favorit!
    Ingredienser
    50 g Jäst
    5 dl Mjölk
    1/2 dl Honung
    1/2 dl Sirap
    1/2 tsk Salt
    13 dl Rågsikt
    Pensling:
    2 msk Margarin
    1/2 dl Vatten
    Beskrivning
    Blanda jäst och degvätskan med honung o sirap! Tillsätt salt o mjöl! Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta ihop till en deg! Låt jäsa i ca 30 min. Knåda degen o dela den i 2 delar! Baka ut dom till limpor o lägg på bakplåtspappersklädd plåt Jäs i 20min. Mönstra brödet i tårtbitar o nagga med gaffel! Grädda i mitten av ugnen i ca 35-40min.Smält lite margarin i vatten o pensla brödet medans det är varmt!

  • ikah 9 februari 2008

    Jag skulle grädda det i 200 grader:)

  • farmoringer 9 februari 2008

    Tack för svaret. då ska jag testa detta brödet också...

  • tilda 10 februari 2008

    Jag hade nog testat med 175 grader eftersom det är limpor.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.