Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vin!

  • Amika 24 november 2007

    Jag är 28 år och har fortfarande inte "lärt" mig tycka om varken öl eller vin... Öl kommer jag aldrig lära mig dricka, för jag mår illa av mer än en klunk. Jag får samma känsla av vitt vin efter några klunkar. Trots att jag tycker de första klunkarna vitt vin är riktigt goda...
    Det jag tror jag skulle kunna lära mig tycka om är rött vin... Men nu till min fråga:
    Kan ni rekommendera något vin till en nybörjare som mig. Som inte är så surt och "rivigt" i smaken och som inte är så strävt? Jag tror jag måste börja lite mjukt liksom...
    Dessutom vill jag slippa "blicken" från alla som sitter runt bordet när man träffar nya människor och de frågar om man vill ha öl eller vin... När jag säger att jag gärna tar vatten till maten så ser vissa ut som att jag nästan är oförskämd... :(
    Hjälp?

  • Laars 24 november 2007

    Vet du vad!? Jag tror helt enkelt att du aldrig fått smaka riktigt GOTT vin. Vin är ju lika olika som mat. Det finns gott, läckert och underbart och det finns så klart massor av det som inte alls är gott. Samma med vin. Jag bor deltid i Italien som är världens största vinproducent. Men dom dricker upp det mesta själva, så exporten är långt ifrån världens största. Hur som helst, här tvingas man lära sig smaka de mest anskrämliga viner, eftersom man alltid måste vara artig och berömma när bonden bjuder. Själv tycker han att det är världens bästa vin, eftersom han druckit just det från barnsben. Jag har efter några år faktiskt lärt mig gilla vissa "dåliga" viner (liksom Grappa). Men, och det var väl det jag villa säga, skall man njuta måste man välja ett väl tillagat vin. Precis som med mat. Det handlar om hela kedjan: Råvaror, skörd i rätt tid, rätt behandling, rätt jäst, rätt jäsning, klarning, tappning och lagring. Tidigare var jag förtjust i franska Bourgogneviner och var övertygad om att det var de bästa i världen, men efter åren i Italien och alla dåliga, sura, hemska och ibland kräkvänliga bonnblandningar, har jag äntligen upptäckt att det finns ljuvligt gudomliga safter. Det gäller att hitta rätt. Jag har funnit min vinhimmel i Lange. Ett litet distrikt i Piemonte. Här finns det jag lovar du skulle älska. Fast det räcker med ett glas eller två till maten. Godare kan det inte bli! BAROLO och GAIA. Prova det! Har du vägarna förbi till Nice eller norra Italien och inte är rädd att åka motorcykel, skall jag ta dig med på en tur i Lange. Jag garanterar att du kommer smacka gott och ta väskan full med dig hem! :))

  • Amika 24 november 2007

    *Skrattar* Tack så jättemycket för det otroligt trevliga och intressanta inlägget! :) Men en liten fråga? Kan man få tag på dem här i sverige? Annars blir det nog liiiite svårt. Det är ju ytterst sällan, för att säga aldrig som jag har vägarna förbi Italien... :D Men erbjudandet var otroligt snällt! :)

  • farmoringer 24 november 2007

    Jag kan hålla med lite det här med att kosta på vinet några kronor extra, säg upp mot hundralappen och lite dyrare så börjar du hitta viner som smakar gott....Sen är det ju som med allt annat, en smaksak..

  • 24 november 2007

    kolla in dessa sidor:
    www.vinklubben.se
    www.vinsprit.se
    www.vinguiden.com
    www.systembolaget.se
    www.alltomvin.se
    www.vinsajten.com

  • anluk 24 november 2007

    :DIl nostro är ett bra "nybörjarVin". Billigt också.

  • Amika 25 november 2007

    Tack så mycket alla! :)

  • imse 25 november 2007

    Barolo och Barbaresco är två viner som kommer från Piemonte i Italien. Det är världklass på dessa viner. Barolon säger man är lite kraftigare, manligare. Barbarescon är något lättare, kvinnligare.Dessa viner får man betala lite mer för, men gå ihop med några vänner och prova ihop så kan ni dela på notan. Då får du verkligen möjlighet att testa goda viner lite oftare.//i :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.