Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vinlotteri

  • Edla64 19 november 2008

    Är det någon som vet hur man ordnar ett vinlotteri på enklaste sätt ?

  • zudette 19 november 2008

    Samla ihop de som du vill ha med och sätt upp vilka regler som ska gälla!

    Jag har varit med i två varianter.
    Den första var ett kompisgäng som träffades ca 1 gång/mån och gjorde nåt kul ihop! 1 vinnare fick alla vinare - vi var ca 8 pers!

    Den andra varianten, som jag är med i nu, där har jag blivit tilldelad ett nummer och de tre sista nummren i den sista onsdagsdragningen i Joker fördelar vinarna mellan tre vinnare. 1 fem st, 2 tre st och 3 två st. Vi är 10 deltagare och jag känner ingen, förutom hon som frågade om jag ville vara med! Lite tristare variant men det är kul och vinna vin!:D

    men jag vet att det finns massor med varianter på arbetsplatser och kompisgäng!

  • babbs 20 november 2008

    På mitt jobb var vi 10 st, alla hade ett nummer från 0 till 9. Sista numret i lördagsdragningen på Joker vann alla flaskor. Om man vann tre gånger i sträck, vilket inte var ovanligt, så fick vinnaren bjuda på fest och vin.

  • marjoh1 20 november 2008

    puff

  • Wildthing 21 november 2008

    En bra idé är att bestämma vilken prisklass som ska gälla för vinet. Kastar man själv in en flaska för en hundring kanske man inte blir så glad om någon annan skjuter till en tetra för en tia från Tyskland...

  • systeryster 21 november 2008

    Om man får ihop tolv deltagare och alla köper två flaskor vin en gång i månaden för att lämna till lotteriet, bör man bestämma tex en röd och en vit för summan 80:- - 100:-/flaskan.
    Då kan man ha lotteriet tex sista fredagen i månaden och ha dragningar (12 ggr) hela året.
    En gång är alla garanterad högvinst dvs 12 flaskor.(Man får sedan plocka bort de som vunnit högvinsten redan från dragningen).När man dragit högvinsten återstår tolv flaskor att lotta ut i sidovinster, tex 4 flaskor i två lillvinster =8 st, 2 flaskor i två småvinster = 4st sammanlagt 24 flaskor.(Börjar påminna om ett räkneexempel.Ber om ursäkt om jag genom att vilja vara övertydlig orsakar motsatsen) Kom ihåg att ta med även de som redan vunnit storvinsterna vid dragning av sidovinsterna. Lycka till! :D

  • larbro 7 juni 2009

    Vi är 10 kvinnor, en del arbetskompisar och deras kompisar m m. vi har träffats i 20 år och lottat vin. Vi träffas 1 ggr. i månaden, och det började med att vi hade dragning efter Bellmanlottens siffror. Den finns ju inte längre så nu drar vi då vi träffas. 1 får 5 flaskor 1får 3 fl. 1 får 2 fl. Vi använder en kortlek och alla har var sitt nr. Den som vinner 5 fl. får som straff att bjuda på kaffe nästa gång.Vi sparar 50 kr och köper 2 triss varje gång. När vi får ihop tillräckligt med pengar åker vi på teater eller något annat som är spännande. Juli och December är frimånader. Då blir det dubbelt nästa månad. Detta är ett trevligt och enkelt sätt att träffas och vi pratar om livets vedermödor. / Larbro

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.