Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vit vin

  • zimzim 17 maj 2008

    Ska ha 35 års-fest.

    Och undrar nu vad jag skall ha till detta.

    Skulle vilja ha tips på nån välkomst drink på vitvin eller skumpa.

    Eller nåt riktigt gott vit vin gärna att bjuda folket på när de kommer i väntan på att maten skall bli klar.

    Lena

  • The_mama97mia 17 maj 2008

    Bål
    gott
    finns många recept här....


    Ska du ha mkt - till många - kan jag tipsa om ett "fulvin" Ganador

  • zimzim 17 maj 2008

    :)

    Skrivet av mama97mia den 17 maj 2008

    Bål
    gott
    finns många recept här....


    Ska du ha mkt - till många - kan jag tipsa om ett "fulvin" Ganador


    Vad menas med ful vin, har du några tips??
    Lena

  • tantdrake 17 maj 2008

    :p brukar betyda bi-bi-billigt ? Inte nödvändigtvis det sämsta...
    mama97mias förslag med bål är samma som jag skulle sagt. Eller ett gott iskallt öl (Lapin Kulta t ex) till lite snittar. Du hittar massor av drinkrecept, snacks/tillbehörstips m m i receptsamlingen. Du kan söka på kategori dvs drycker, tillbehör o s v
    Tyvärr har jag inga egna såna recept inlagda. Men känner jag denna fantastiska klubbs mänskor rätt så ramlar det snart in en hel hög med recept på denna tråd....(L)
    Lycka till och grattis? Om det är du som fyller!

  • The_mama97mia 22 maj 2008

    Jo, fulvin betyder Billigt... BaginBox. Tror du kan söka på Ganador och/eller Fondberg. FInns både vitt och rött o har fått skapliga betyg. Jag gillar bara vitt. Måste beställas dock.
    Mycket prisvärt tycker jag i alla fall, o ska man ändå göra bål... så...

  • anluk 22 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 22 maj 2008

    Jo, fulvin betyder Billigt... BaginBox. Tror du kan söka på Ganador och/eller Fondberg. FInns både vitt och rött o har fått skapliga betyg. Jag gillar bara vitt. Måste beställas dock.
    Mycket prisvärt tycker jag i alla fall, o ska man ändå göra bål... så...


    Är ett helt ok vin i den prisklassen tycker jag! Kostar ju bara 118 kr för en hel box och är fullt drickbart!

    Här kommer för övrigt ett tips på bål

  • Glitterfia 22 maj 2008

    Va tvungen att titta på ganador boxen :p Gjorde en googlesökning och det kom fram direkt.

    Ser nu att det är samma vin jag hade på mitt 40 års kalas. Det fick goda recentioner av mina gäster. Alla tyckte det var gott. :p

    "Fulvin" för mig är vin köpt i tyskland :D

    Ett annat gott vitt (gillar inte söta viner) Foot of Africa

  • The_mama97mia 22 maj 2008

    Skrivet av Glitterfia den 22 maj 2008

    Va tvungen att titta på ganador boxen :p Gjorde en googlesökning och det kom fram direkt.

    Ser nu att det är samma vin jag hade på mitt 40 års kalas. Det fick goda recentioner av mina gäster. Alla tyckte det var gott. :p

    "Fulvin" för mig är vin köpt i tyskland :D

    Ett annat gott vitt (gillar inte söta viner) Foot of Africa


    Ja du ser, jag sa ju att det var gott.... (L) Jag har för mig att de i reklamen för Ganador använder ordet Fulvin själva... Annars håller jag med dig - fulvin är gärna smuggel i billiga tetror o inte så gott.
    Foot of Africa är inte dumt.... Avskyr söta viner.

  • matvraket 22 maj 2008

    Jag har ett favoritvin bland baginboxen, och det är Tanja. tror det stavas så? Det är bland de billigare baginboxen, och så himla gott! :)
    Lycka till med festen!:)

  • festmaten 22 maj 2008

    Här måste jag fråga en sak:o

    tror ni att allt vin som är inköpt i Tyskland är smuggel och tetrapak????

    Eftersom jag bor i Skåne så blir det ju en tur neråt en gång / år. Och där kan man inhandla sorter som är precis det samma som på bolaget, i flaskor dessutom(Y)

    Med den höga kvoten som är laglig numera så går det inte ens att få plats i en vanlig personbil med två personer.
    Vin är inte så mycket pengar attspara som på starksprit. Whiskey, konjak, calvados mm är halva priset:p

  • LillaJa 22 maj 2008

    Om du går in på min kokbok under "Dryck" hittar du många olika drinkar och bål.
    Finns även en flik "Snittar & Tilltugg", varsågod det är bara att ta för sig. Undrar du över något hjälper jag dig gärna.
    Lycka till med festen

  • The_mama97mia 22 maj 2008

    Kalasmad - jag skojade lite bara!!!!! Är så avundsjuk på er som har nära till Tyskland! Förlåt om det togs illa upp, jag menade inte alls så!!!!

  • festmaten 22 maj 2008

    mama97mia jag tog inte alls illa upp, var bara nyfiken på vilken uppfattning du hade om Tysklandsresenärer:o "det finns ju så mycket konstigt folk, så det är inte alltid lätt att veta":D
    Välkommen till Skåne så tar vi en tur tillsammans(Y)

    zimzim
    det finns många bra tips här i vår trevliga klubb på både bål och tilltugg som är gott.
    Nu i sommartider tycker jag det är gott med något friskt och fruktigt. En bål med goda härliga frukter o bär brukar alltid vara uppskattat.
    Hoppas det blir en rolig fest hos er:)

  • Kaneta 22 maj 2008

    Något som är enkelt och gott och ser festligt ut som välkomstdrink är att servera hallonsaft toppat med vitt mosserat vin. Hälla ca en cm hallonsaft i botten på ett champanjeglas (högt smalt) och fyll försiktigt på med mosserat vin. Det skiktar sig och blir tvåfärgat i glaset. Rött i botten som sedan tonar ut.

  • anluk 22 maj 2008

    Skrivet av Kaneta den 22 maj 2008

    Något som är enkelt och gott och ser festligt ut som välkomstdrink är att servera hallonsaft toppat med vitt mosserat vin. Hälla ca en cm hallonsaft i botten på ett champanjeglas (högt smalt) och fyll försiktigt på med mosserat vin. Det skiktar sig och blir tvåfärgat i glaset. Rött i botten som sedan tonar ut.


    Wow måste testa! Låter ju både supergott och häftigt med skiftningarna. Skall saften vara blandad eller koncentrerad???

  • gladavmat 22 maj 2008

    Har också varit i Tyskland o fyndat men det var några år sedan, numera kan man ju knappt få med det på flyget hit upp(N) Svårt att packa så att det håller, + alla regler om vätska. Till veckan åker vi till Skottland och då blir det samma problem - 1v packning och väskan väger 4kg, bagaget får bara väga 15kg o handbagaget 10 kg men där får man ju inte lägga Whiskyn:@
    Man få frakta det inne i kroppen...:p

  • Smulpajen 22 maj 2008

    Vin och sprit som köps på flygplatsen får man ha i handbagaget. Men flyger du från annat EU land får man inte handla på flygplatsen :(

  • kickiekblad 1 juli 2008

    vart å tyskland å köpt 20 flaskor vin å det va en amerikansk druva väldigt gott

  • Fiona 1 juli 2008

    En väldigt god och enkel bål som vi har gjort mycket till fester och liknande är att ta motsvarade en flaska vin + en flaska fruktsoda och sedan hälla i coctailbär (stavningen får ni ursäkta) brukar vara lagom med en burk eller två med vätskan kvar.
    Gott, billigt och enkelt! (L)
    Serverar man sedan i champagneglas eller liknande ser det ganska lyxigt ut också.(H)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.