Det blir allt mer vanligt att konsumenter väljer att handla mat online istället för att ta sig till traditionella matbutiker, faktum är att mathandeln online ökade med hela 50% under 2020.

Ökningen beror dels på att många anser sig spara mer tid i vardagen men samtidigt har även den rådande pandemin haft stor inverkan på den snabba ökningen av mathandel online.

Vi har tagit span på de senaste händelserna i branschen och delar mer än gärna med oss av dessa!

Så enkelt är det att handla maten online

Att handla från matbutiker på nätet blir allt mer enkelt. Idag erbjuder de flesta matkedjorna både hemleverans och möjlighet till avhämtning av sin näthandlade mat i butik. Om du kan få varorna hemlevererade eller behöver hämta upp dem i butik varierar beroende på vart i landet du bor och dessutom på vilken matbutik du väljer.

Att lägga sin matbeställning på nätet är inte speciellt mycket svårare än att handla i den vanliga matbutiken. Det enda du behöver göra är att:

  1. Välja en matbutik på nätet och skapa ett konto
  2. Lägga till dina matvaror i den digitala kundvagnen
  3. Lägga din beställning och invänta leverans!

Oftast räcker det att du lägger din beställning en till två dagar innan ditt önskade leveransdatum. Vissa matbutiker erbjuder till och med leverans samma dag om du beställer innan en viss tid på dagen.

Dagligvaruhandeln på nätet går på högvarv

E-handlare inom dagligvaruhandeln vittnar om ett stort uppsving i antalet ordrar av mat online. I en artikel från Ny Teknik säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se, att deras E-handel går på högvarv. De ser en stor kundtillströmning och kunder som tidigare inte handlat hos dem väljer nu att göra det framför att gå till sin närmaste fysiska butik. Detta var i början av pandemin, i mars 2020.

Mathandeln online har än inte stannat av utan fortsätter att öka. De traditionella matbutikerna står såklart kvar men konsumenter handlar på ett annorlunda sätt.

Mathandeln via nätet fördubblades under 2020. Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, berättar i en ny intervju med SVT att de personer som väl hittat och lärt sig att handla mat online sedan fortsätter att göra det. Den branschen har helt enkelt kommit för att stanna.

Carl berättar också om sin upplevelse av att konsumenter numera handlar på ett annorlunda sätt. Många väljer nämligen att handla sina färskvaror i butik men sina bulkvaror via nätet. Detta gör att matvarubutikerna inte kommer att dö ut, i alla fall inte den närmsta tiden.

En stor ökning bland äldre personer

Det är inte bara de yngre generationerna som väljer att handla sin mat online, även äldre vågar sig nu på det nya betéendet.

Faktum är att den större ökningen kommer från just äldre personer. I en annan artikel från SVT får vi möta pensionärerna Alice och Arne som utnyttjar möjligheten att handla mat online. Detta gör dem för att undvika att trängas i butiker och riskera att bli smittade av coronaviruset.

Framtiden inom mathandling på nätet

Förmodligen kommer vi se en mix av matbutiker på nätet och fysiskt. Företagen i branschen behöver finnas där konsumenterna finns och svaret är att de finns på båda ställen, både på nätet och i fysiska butiker.