Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Annika Dahlqvist

  • Lindanemon 2 oktober 2008

    Var igår på ett mycket intressant föredrag, som hölls av Annika Dahlqvist i Eskilstuna.
    Jag måste säga att jag är fullkomligt med på hennes idéer!
    Skrämmande är, att många av våra vanligast sjukdomar kom SAMTIDIGT med att man gick ut med kostråden att animaliskt mättat fett var farligt! Dessa kostråd ska vara grundade på vetenskapliga studier, men många av de forskningarna som är gjorda, är FALSKA! Gjorda av rena lögner!
    Varför?
    Jo, för att livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin tjänar så otroligt mycket pengar på att det är som det är! Om vi ändrar kostråden, förlorar etablissemanget massor!

    I våras köpte jag "Den hemlige kocken", en bok som jag tycker alla ska läsa. Den beskriver också industriernas vinster, som går före vår egen hälsa.

    Vad tycker ni andra om allt detta?

  • frucaos 2 oktober 2008

    Suck ... det är väl bara att fortsätta som "vanligt", dvs inte bry sig för mycket om alla nya rön, och äta en väl avvägd blandning av allt. Det är nog sundast i långa loppet.
    Trist att vi blir lurade ... (N)

  • enAnnan 2 oktober 2008

    Jag håller med i en del och inte i en del.

    Utan att bli långrandig, vilket jag kan bli när det handlar om mat, kostkunskap, dieter och barn så är mycket av det hon säger vettigt i mina öron.

    MEN jag skulle aldrig ta bort potatis och rotfrukter ur kosten. Så billigt, så nyttigt, så närodlat SÅ BRA. Dessutom har jag tränande barn som behöver kolhydrater.

    Jag köper till fullo GI-kost som handlar om lite mer protein, nyttigt fett och långsamma kolhydrater, men absolut inte resten av livet med endast 5% kolhydrater om dagen. Inte för mina barn och inte för mig. Trots att min son har diabates klass 1, Annika pratar ju mest om typ 2 som är en helt annan sjukdom.

    För det är resten av livet det handlar om, och det tror inte jag att många LCHF förstår. Men visst har man barn som redan flyttat ut eller har man inga barn så, och är runt 50-60 kanske.
    För jag skulle heller aldrig sitta vid matbordet och äta annat än mina barn. Snacka om början till "ätstörningar" för barnen.

    Alla är sin tro saliga. :)

  • enAnnan 2 oktober 2008

    "Den hemlige kocken" tycker jag förresten är jättebra och belyser mycket av problemen vi har i samhället. Med snabbmat, industrilagat och genvägar - istället för att laga mat själva..

  • annchi 2 oktober 2008

    Var själv och hörde på Annika Dahlqvist för en månad sedan, har sedan dess ändrat kosten
    efter hennes råd. Har minskat i vikt med ett kilo i veckan mår bra inget sug mellan måltiderna.
    Familjen trodde de skulle dö om de ej fick potatis pasta ris och bröd (innehåller för mycket kolhydrater) men efter en månad lever de fortfarande. De har slutat fråga efter dessa produkter. Det bästa är att min man håller ett jämt blodsocker vilket han hade problem med förut.
    Är man intresserad av Annika Dahlqvist kan man googla på hennes namn eller lchf.

  • enAnnan 2 oktober 2008

    Hennes blogg är matnyttig och väldigt bra. (Y)

    Även om man som jag bara köper snacket till hälften, eller okej 75% (det beror ju på vilken kosthållning man redan har såklart om det ändrar ens liv helt...) så finns det mycket att läsa på bloggen.

  • enAnnan 2 oktober 2008

    Skrivet av annchi den 2 okt 2008

    Var själv och hörde på Annika Dahlqvist för en månad sedan, har sedan dess ändrat kosten
    efter hennes råd. Har minskat i vikt med ett kilo i veckan mår bra inget sug mellan måltiderna.
    Familjen trodde de skulle dö om de ej fick potatis pasta ris och bröd (innehåller för mycket kolhydrater) men efter en månad lever de fortfarande. De har slutat fråga efter dessa produkter. Det bästa är att min man håller ett jämt blodsocker vilket han hade problem med förut.
    Är man intresserad av Annika Dahlqvist kan man googla på hennes namn eller lchf.


    Intressant att du lagt om hela din familjs mat. Berätta vad ni äter idag t ex. frukost, lunch, middag osv - du, maken och barnen.

  • annchi 2 oktober 2008

    Dagens matsedel:
    Frukost: Stekt ägg, bacon, brieost, gurka, sallad & kaffe
    Lunch:Chili con carne på högrev med lite kindybönor inga vita bönor (rester från igår)
    Middag:Stekt kotlett purjolöksgratäng, kokta vaxbönor & blomkål + en stor skål med sallad.

  • enAnnan 2 oktober 2008

    Mmmm, det låter jättegott. Förutom brie till frikost då. :p

    Vad bra att hela familjen äter det och att ni får ihop två såna kalasmåltider till alla på en dag. Själv har jag ju barn som äter i skolan än.

    Men det är ju lite detta jag menar.
    Kidneybönor, vaxbönor, blomkål, kokt purjo, det är ju kolhydrater i allt - och ni kommer långt över 5% om dagen, något jag tycker är en fullgod kost. (Y)

    Bra att du går ner så mycket som 1 kg i veckan oxå, trots att du äter kolhydrater och en hel del fett.

  • Lindanemon 2 oktober 2008

    Detta med 5 % om dagen, är något Annika förespråkar om man är sjuk. Är man frisk och mår bra, kan man modifiera detta en del. Men huvudvikten av kosten ska vara enligt LCHF, om man ska må "så bra som möjligt".
    Men hon är absolut ingen fanatiker!
    Om man tränar mycket, eller har växande ungdomar, behövs kolhydrater på ett annat sätt, du har helt rätt, enAnnan.

  • Roggan 3 oktober 2008

    Skrivet av enAnnan den 2 okt 2008

    Jag håller med i en del och inte i en del.

    Utan att bli långrandig, vilket jag kan bli när det handlar om mat, kostkunskap, dieter och barn så är mycket av det hon säger vettigt i mina öron.

    MEN jag skulle aldrig ta bort potatis och rotfrukter ur kosten. Så billigt, så nyttigt, så närodlat SÅ BRA. Dessutom har jag tränande barn som behöver kolhydrater.

    Jag köper till fullo GI-kost som handlar om lite mer protein, nyttigt fett och långsamma kolhydrater, men absolut inte resten av livet med endast 5% kolhydrater om dagen. Inte för mina barn och inte för mig. Trots att min son har diabates klass 1, Annika pratar ju mest om typ 2 som är en helt annan sjukdom.

    För det är resten av livet det handlar om, och det tror inte jag att många LCHF förstår. Men visst har man barn som redan flyttat ut eller har man inga barn så, och är runt 50-60 kanske.
    För jag skulle heller aldrig sitta vid matbordet och äta annat än mina barn. Snacka om början till "ätstörningar" för barnen.

    Alla är sin tro saliga. :)



    Intressant tråd...

    Jag fick mig dock ett gott skratt när jag läste ditt inlägg. Jag funderade verkligen på vad du skrivit och undrade om du drev med oss här på matklubben. Det är ju lätt att det blir syftningsfel när man skriver ibland. Jag måste få citera dig för det var så roligt:

    "För jag skulle heller aldrig sitta vid matbordet och äta annat än mina barn. Snacka om början till "ätstörningar" för barnen."

    Jag fick läsa meningen både en och två gånger.
    Tack för inlägget. Du räddade min dag!!!
    "

  • Lindanemon 11 oktober 2008

    Om ni tittar bland våra artiklar, finns nu en inlagd av Annika Dahlqvist.
    Den heter "Hälsovinster vid LCHF-kost".

    När jag var på föredraget, bad jag henne skriva en artikel till oss här på Matklubben, och detta är resultatet. (Y)

  • monac 11 oktober 2008

    varit på hennes föredrag för ca.1 månad sedan....jätte bra säkert för kraftig övervikt och diabetes som dietkost.....att inte få äta frukt,bär,rotfrukter och grönsaker sklle jag inte kunna tänlka mig själv. Men har heller inte varken det ena eller andra av dessa problem.
    Alla mår inte heller bra av den där kosten.

    Finns inga kortsiktiga mirakelmetoder.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.