Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Burkvikt, är det så viktigt?

  • amoz 15 augusti 2010

    Är det någon mer än jag som undrar varför det här är så viktigt att man skriver ut vikten på konserver man använder i recepten?
    Jag "komponerar" ofta ihop recept och skriver oftast inte ner dem förrän senare och då har jag kanske redan kastat burken. Jag trodde att de flesta kunde läsa ut receptet ändå om det tex står 1 brk krossade tomater???
    Man ser ofta i recept i tidningar och böcker att det bara står 1 brk av det eller det.

  • 7201 15 augusti 2010

    Skrivet av amoz den 15 aug 2010

    Är det någon mer än jag som undrar varför det här är så viktigt att man skriver ut vikten på konserver man använder i recepten?
    Jag "komponerar" ofta ihop recept och skriver oftast inte ner dem förrän senare och då har jag kanske redan kastat burken. Jag trodde att de flesta kunde läsa ut receptet ändå om det tex står 1 brk krossade tomater???
    Man ser ofta i recept i tidningar och böcker att det bara står 1 brk av det eller det.

    Misstänker att det beror på att burkarna/förp. finns i olika storlekar...titta bara på burkchampinjonerna....liten eller stor !!
    Jag undrar själv ibland då jag läser recept vilken mängd som menas.Räkor ilag finns också i olika strl. på olika affärer.
    MVH Sussi/7201

  • 7201 15 augusti 2010

    Skrivet av amoz den 15 aug 2010

    Är det någon mer än jag som undrar varför det här är så viktigt att man skriver ut vikten på konserver man använder i recepten?
    Jag "komponerar" ofta ihop recept och skriver oftast inte ner dem förrän senare och då har jag kanske redan kastat burken. Jag trodde att de flesta kunde läsa ut receptet ändå om det tex står 1 brk krossade tomater???
    Man ser ofta i recept i tidningar och böcker att det bara står 1 brk av det eller det.


    Håller med att det är irriterande när man själv ska skriva ner recept och man inte har just den burken hemma....
    Det är då det känns onödigt liksom......{party}

  • boz1965 15 augusti 2010

    Skrivet av amoz den 15 aug 2010

    Är det någon mer än jag som undrar varför det här är så viktigt att man skriver ut vikten på konserver man använder i recepten?
    Jag "komponerar" ofta ihop recept och skriver oftast inte ner dem förrän senare och då har jag kanske redan kastat burken. Jag trodde att de flesta kunde läsa ut receptet ändå om det tex står 1 brk krossade tomater???
    Man ser ofta i recept i tidningar och böcker att det bara står 1 brk av det eller det.


    Vikten är av vikt ;)

    Att vi godkännare håller hårt på det beror på att burkar, påsar, paket, askar, flaskor mm. finns i så otroligt varierande storlekar med olika vikt och volym. En burk är inte nödvändigtvis detsamma som en burk om du förstår vad jag menar. Men ett gram är alltid ett gram precis som en deciliter alltid är en deciliter. :)

    Tidningarna kanske inte alltid har samma kvalitetskrav på receptskrivningen som MK.

  • amoz 15 augusti 2010

    Okej jag håller med i det mesta , men som tex champinjoner så skriver man ju om man menar en stor eller liten burk och där kan väl ändå inte finnas så många storlekar, eller?

  • 7201 15 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 15 aug 2010

    Skrivet av amoz den 15 aug 2010

    Är det någon mer än jag som undrar varför det här är så viktigt att man skriver ut vikten på konserver man använder i recepten?
    Jag "komponerar" ofta ihop recept och skriver oftast inte ner dem förrän senare och då har jag kanske redan kastat burken. Jag trodde att de flesta kunde läsa ut receptet ändå om det tex står 1 brk krossade tomater???
    Man ser ofta i recept i tidningar och böcker att det bara står 1 brk av det eller det.


    Vikten är av vikt ;)

    Att vi godkännare håller hårt på det beror på att burkar, påsar, paket, askar, flaskor mm. finns i så otroligt varierande storlekar med olika vikt och volym. En burk är inte nödvändigtvis detsamma som en burk om du förstår vad jag menar. Men ett gram är alltid ett gram precis som en deciliter alltid är en deciliter. :)

    Tidningarna kanske inte alltid har samma kvalitetskrav på receptskrivningen som MK.

    Jag är glad att det måste stå vikten så att man vet vilken strl. på burken/förp. man ska ha. Det är bara som sagt när man själv måste ta reda på det som det faktiskt känns knivigt !
    Men då väntar jag med att skriva in receptet och kollar på ica dagen efter vilken vikt burken har.

  • boz1965 15 augusti 2010

    Skrivet av amoz den 15 aug 2010

    Okej jag håller med i det mesta , men som tex champinjoner så skriver man ju om man menar en stor eller liten burk och där kan väl ändå inte finnas så många storlekar, eller?


    OJ! Jo, vad gäller just champinjoner så råder det nästan anarki vad gäller storlekar och innehåll. Kineserna (den mesta burksvampen kommer därifrån) har ingen som helst uppfattning om vad "standardstorlek" är för nåt.

  • amoz 15 augusti 2010

    Okki då får jag välan backa då i denna fråga{silly} trodde inte det var så komplicerat, men man lär så länge man lever, heter det ju\o/

  • Marre73 24 augusti 2010

    Tycker det är lite löjligt jag med,måste jag säga.Matlagning är en smaksak,tycker man mycket om tomater eller champinjoner tar man en större burk,tvärtom en mindre,följer aldrig recept till punkt och pricka lägger till eller drar ifrån lite hur som helst

  • boz1965 24 augusti 2010

    Skrivet av MaritaE73 den 24 aug 2010

    Tycker det är lite löjligt jag med,måste jag säga.Matlagning är en smaksak,tycker man mycket om tomater eller champinjoner tar man en större burk,tvärtom en mindre,följer aldrig recept till punkt och pricka lägger till eller drar ifrån lite hur som helst


    Det står dig helt fritt att höfta när du lagar mat, ingen förnekar dig den tillfredsställelsen. Tvärtom - det SKA vara kul att laga mat. :) Ett recept återger hur skaparen av detsamma har tänkt sig att det hela ska smaka enligt honom eller henne. Att du sedan inte följer receptet till punkt och pricka (det gör inte jag heller alltid) har ingen koppling till hur det ska se ut i det recept du lägger upp i MK's databas. Det är två helt skilda saker.

    När man lägger in ett recept i MK's receptdatabas finns det vissa regler att följa. Det finns legitima orsaker till att de existerar. Det går inte att komma ifrån det faktum att burkar, påsar, förpackningar, askar, lådor, mm. faktiskt HAR olika vikt eller volym. I Europa har vi ganska ofta standardiserade storlekar, dock inte alltid. Utomeuropeiska mått varierar ÄNNU MER. I somliga delar av världen verkar man inte ens ha hört talas om standardvikt eller standardvolym när det gäller olika förpackningar. I en perfekt värld hade alla burkar varit lika stora och alla påsar innehållit lika mycket, men så är det inte.

    En burk är, som sagt, inte alltid detsamma som en burk, men en deciliter är alltid en deciliter och ett gram är alltid ett gram.

    Det är också för att förenkla för databasen att hantera de olika måttenheterna t.ex. när du använder funktionen "inköpskorgen" eller vill beräkna hur mycket du ska använda till 10 personer när receptet anger 4 portioner, etc. Det finns flera andra orsaker, men jag ska inte nörda in på dem just nu. En del av dem är rent tekniska och andra är praktiska.

    Edit: Rättat småfel

  • chrisq 24 augusti 2010

    (N) trams

  • boz1965 24 augusti 2010

    Skrivet av chrisn den 24 aug 2010

    (N) trams


    Tycker man att en viss ordning i receptskrivandet är "trams" är man nog inte speciellt insatt i hur saker fungerar. Och är man inte insatt ska man kanske undvika att uttala sig alltför kategoriskt.

    En vis man sade en gång i tiden: "Det är bättre att hålla mun och låta folk tro att man man är dum än att öppna munnen och sopa undan alla tvivel".

    Edit: Rättat ett stavfel.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.