Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Drinktilltugg för 150 gäster

  • lillawe 5 augusti 2012

    Jag ska fixa välkomst drink-tilltugg till ett bröllop i sept.
    Vi skålar med champagne. Gästerna som kommer är en del vegetarianer, laktulos och gluten intolerranta. Och de som gärna vill ha allt från skaldjur till.....Vill gärna få en del tips!!

  • TTJ 6 augusti 2012

    Kan tipsa om ett jättegott drinktilltugg, små bollar som bakas med västebottensost och en grön oliv som man bakar in. Lite heta i smaken och sååååå goda! Superenkla att göra och går ju dubblas flera gånger om.

    Smördegsrullar är ju också jättegott och lätt att variera. Köp färdigkavlad smördeg, lägg på valfri fyllning, rulla ihop och grädda i ugnen. Båda dessa går utmärkt att förbereda i god tid.

    Ett tredje tips är att köpa krustader och fylla med olika röror, eller att fylla med västerbottensost och lite äggstanning och grädda de i ugnen så blir det som små vb-pajer. Toppa sedan med creme fraiche, hackad rödlök, rom och en dillkvist. Ser jätteläckert ut och smakar precis lika gott!

    Recept på de goda ostbollarna har jag på min blogg, men klicka på länken så hittar de där!
    http://therese-gottochblandat.blogspot.se/2012/06/drinktilltugg.html

    Lycka till :)

  • MosterNettan 6 augusti 2012

    Skrivet av TTJ den 6 aug 2012

    Kan tipsa om ett jättegott drinktilltugg, små bollar som bakas med västebottensost och en grön oliv som man bakar in. Lite heta i smaken och sååååå goda! Superenkla att göra och går ju dubblas flera gånger om.

    Smördegsrullar är ju också jättegott och lätt att variera. Köp färdigkavlad smördeg, lägg på valfri fyllning, rulla ihop och grädda i ugnen. Båda dessa går utmärkt att förbereda i god tid.

    Ett tredje tips är att köpa krustader och fylla med olika röror, eller att fylla med västerbottensost och lite äggstanning och grädda de i ugnen så blir det som små vb-pajer. Toppa sedan med creme fraiche, hackad rödlök, rom och en dillkvist. Ser jätteläckert ut och smakar precis lika gott!

    Recept på de goda ostbollarna har jag på min blogg, men klicka på länken så hittar de där!
    http://therese-gottochblandat.blogspot.se/2012/06/drinktilltugg.html

    Lycka till :)



    Apropå krustader, små mini med en skiva banan och mjukost på tub. Snabbt som ögat...

  • elleave 6 augusti 2012

    Tunnbrödsrullar! Bred färskost på tunnbröd och lägg på skivor av rökt lax eller kallskuret.
    Man kan dessutom lägga smala gurkstavar längsmed den sida man börjar rulla från om man vill ha nåt knaprigt i.
    Går att fylla med tex skagenröra oxå men det blir lite meckigt...

    Salta kex eller färdiga crostini med nån röra på
    Ostkuber med frukt på tandpetare
    Oliver
    Pumpernickel med mjukost
    Bitar av paté borde oxå funka

    Är det barn med funkar ju alltid köttbullar på tandpetare :D

  • MosterNettan 6 augusti 2012

    Om du söker under fliken Recept, skriver Drinktilltugg så får du en massa förslag. Du kan också söka på Aptitretare...
    Lycka till!

  • lillawe 6 augusti 2012

    {party} Tack för massor av tips!!! Nu kan jag sätta igång med tanke verksamheten (Y)

  • The_mama97mia 6 augusti 2012

    det är väl vegetariskt, laktosfritt och glutenfritt som är utmaningen, annars finns ju massor.
    Du kan söka på tilltugg också - finns flera trådar i matprat som handlar om detta.

  • The_mama97mia 6 augusti 2012

    kan du få nåt grepp om ungefär hur många som är intoleranta mot saker eller vegetarianer?
    jag tänker praktiskt - 150 pers - du kan ju knappast göra olika sorter som ska passa ALLA då`? Jag skulle skylta tilltuggen med "FÖr dig som är ..." typ

  • DoctorWho 6 augusti 2012

    Varför inte sushi? Det är både gluten- och laktosfritt. Går även jättebra att göra vegetariskt. Då kan alla äta samma sak med lite variation.

  • lillawe 6 augusti 2012

    Skrivet av Scooby-Doo den 6 aug 2012

    Varför inte sushi? Det är både gluten- och laktosfritt. Går även jättebra att göra vegetariskt. Då kan alla äta samma sak med lite variation.



    Tack det var ett bra tips!

  • DoctorWho 3 oktober 2012

    Jag är MYCKET nyfiken på vilket drinktilltugg det blev. Och vill gärna ha receptet.

  • elleave 12 oktober 2012

    Lånar tråden lite, hoppas det är ok? :)

    Sitter och funderar lite på drinktilltugg man kan göra i förväg och frysa in?
    Vill absolut testa olivbollar.
    Sen tänker jag minipizza, ska jag bara frysa bottnarna eller hela pizzorna?
    Smördegsknyten, ska de gräddas innan jag fryser dem?

    Kom med förslag!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.