Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dukan-dieten

  • Queenie 5 augusti 2011

    Är det någon här som har testat Dukan-dieten. Jag är inne på min första vecka med den och tycker det går över förväntan, enda nackdelen är att det inte blir några promenader för tillfället då jag är nyopererad. Har kört andra dieter förut, som LCHF och annat, men gick upp i vikt bara jag tittade på en potatis.

    Det som verkar så bra med Dukan är att i steg 3 är det tillåtet med kolhydrater, och när man kommit till steg fyra är det enda kravet att man äter proteiner en gång i veckan.

    Så det här ska jag klara, bara att kämpa på.

    Vore kul att höra om någon annan har erfarenhet av Dukan, eller kanske har lust att hänga på?

  • MrGittens 5 augusti 2011

    Skrivet av Queenie den 5 aug 2011

    Är det någon här som har testat Dukan-dieten. Jag är inne på min första vecka med den och tycker det går över förväntan, enda nackdelen är att det inte blir några promenader för tillfället då jag är nyopererad. Har kört andra dieter förut, som LCHF och annat, men gick upp i vikt bara jag tittade på en potatis.

    Det som verkar så bra med Dukan är att i steg 3 är det tillåtet med kolhydrater, och när man kommit till steg fyra är det enda kravet att man äter proteiner en gång i veckan.

    Så det här ska jag klara, bara att kämpa på.

    Vore kul att höra om någon annan har erfarenhet av Dukan, eller kanske har lust att hänga på?

  • Erajscha 5 augusti 2011

    Jag har aldrig hört talas om Dukan-dieten. Vad går den ut på?

  • Queenie 5 augusti 2011

    Det är väl ganska nytt i Sverige. Det finns fyra steg, först börjar man med en attackfas, där man bara äter proteiner och mjölkprodukter, efter det så går man in i steg 2 (cruicefasen), och då är grönsaker tillåtna. Sen så finns det två steg till.

    http://dukan.forum24.se/dukan.html

    På den sidan finns det en del trådar om Dukan. Jag känner mig himla nöjd so far, man är inte ett dugg hungrig, och man får äta hur mycket man vill tills man är mätt, finns inga begränsningar. Var en kompis som tipsade mig om den. Och efter att jag hade läst runt på Dukanforumet en hel del så bestämde jag mig.

  • Queenie 5 augusti 2011

    Attackfasen: Proteiner
    När: Dag 1–7

    Det här får du äta: Bara proteiner, det vill säga kött, fisk och lätta mejeriprodukter.

    Bra mat för denna fas:

    All typ av fisk och skaldjur
    Magert kött, tillagat utan matfett
    Kallskuret kött med lite fett, till exempel skinka och kalkon
    Kyckling och kalkon utan skinn
    Ägg
    Mejeriprodukter med lite fett, till exempel keso och naturell yoghurt.
    Extra: Kaffe, te, vinäger, kryddor, citron, örter och senap – i lagom mängd.

    Så mycket får du äta: Obegränsat, tills du blir mätt.

    Att tänka på: Det stora intaget av protein leder till minskad aptit samtidigt som muskelmassan bevaras. Dessutom rensas kroppen från överflödigt vatten. Drick mycket vatten för att kompensera, minst 1½ liter om dagen. Promenera 20 minuter varje dag under denna fas.

    Cruisefasen: Proteiner + grönsaker
    När: Dag 8 tills du nått din målvikt.

    Det här får du äta: Varannan dag: Proteiner. Varannan dag: Proteiner + grönsaker.

    Bra mat för denna fas:

    Protein: se listan för Attackfasen.

    Grönsaker:

    All typ av sallad
    Aubergine
    Bönor
    Fänkål
    Gurka
    Kål
    Mangold
    Paprika
    Rädisa
    Spenat
    Sparris
    Svamp
    Selleri
    Tomat
    Zucchini
    Extra: Morötter, rödbetor och kronärtskocka, men ät inte dessa till varje måltid.

    Så mycket får du äta: Obegränsat, tills du blir mätt.

    Att tänka på: Här är det många som väljer att avsluta dieten eftersom de nått sin målvikt, men det är viktigt att fullfölja alla faser. Promenera 30 minuter varje dag under denna fas.

    Sammanslagningsfasen: Proteiner + grönsaker + kolhydrater
    När: Från att du nått din målvikt. Fasens längd beror på hur mycket du gått ner i vikt. Du lägger på tio dagar för varje kilo du tappat. Har du gått ner fem kilo pågår fasen i 50 dagar.
    Det här får du äta: Protein + grönsaker + kolhydrater

    Fortsätt med en ren proteindag i veckan (Attackfasen). Välj samma dag varje vecka!

    Under första halvan av Sammanslagningsfasen har du en dag i veckan då du får äta vad du vill. Under andra halvan av fasen har du två sådana dagar.

    Bra mat för denna fas:

    Protein: se listan för Attackfasen.

    Grönsaker: se listan för Cruisefasen.

    Kolhydrater: frukt, fullkornsbröd, ost, pasta, potatis, ris – och vin!

    Så mycket får du äta:

    1 portion frukt per dag

    2 skivor fullkornsbröd per dag

    40 gram ost per dag

    1 portion av stärkelserik mat (exempelvis pasta och potatis) i veckan
    1 glas vin i veckan

    Att tänka på: Nu börjar du långsamt gå tillbaka till din normala kost.

    Promenera 25 minuter varje dag under denna fas.

    Stabiliseringsfasen: Protein + vanlig mat
    När: Efter sammanslagningsfasen och livet ut

    Det här får du äta: Nu får äta vad du vill sex dagar i veckan, Den sjunde dagen (dr Dukan rekommenderar torsdagar) får du bara äta proteiner.
    Bra mat för denna fas: Ha maten från Sammanslagningsfasen som bas.

    Att tänka på: Den här fasen ska hjälpa dig att hålla vikten livet ut. Det långsamma återgåendet till vanlig kost har gjort att din kropp inte längre är inställd på diet.

    Ät tre matskedar havrekli, varje dag. Det är ett ”stabiliserande fiber”.

    Försök behålla de goda matvanor du lärt dig under dieten.

    Lev livet som att rulltrappor och hissar inte existerar. Det vill säga, rör på dig! Promenera minst 20 minuter varje dag.

  • cayman 22 november 2011

    Skrivet av Erajscha den 5 aug 2011

    Jag har aldrig hört talas om Dukan-dieten. Vad går den ut på?


    Att gå ner i vikt8-|

  • Mammma77 22 november 2011

    Jag har provat, men efter de fem första dagarna hade jag gått upp i vikt ,hmmm. Men jag var inte hungrig eller sugen under tiden.

  • Lenkan 23 november 2011

    Jag gick ned 1,8 kilo på en vecka med Dukan

  • amanderks 23 november 2011

    Min svärmor började med Dukan-dieten för ca 2 månader sedan, hon har gått ner 7 kilo och minskat en del i midjemåttet.

    Nu har hon börjat blanda Dukan med lite GI och det funkar bra för henne :)

  • LailaJeanette 23 november 2011

    Jag började med Dukan den 1:à augusti och har gått ned 13 kg. Har prövat allt
    från vw till Gi innan men tyckte detta var det lättaste och bästa hittills.

  • Biggan62 12 februari 2012

    (Y)Jag har kört med detta i en månad nu och det funkar bra... jag vägrar dock väga mig utan mäter istället och favvo jeansen sitter alldldes snart på plats.
    Kramiz

  • annelieberggren 12 februari 2012

    Det är så lustigt med alla dieter hit och dit. Men i slut ändan går man upp mer än innan. Jag tror mer på äta lite och ofta och röra på sig. Nu har jag inte den karaktären så jag tog till den hårda kuren! Gastricbypass, ska göra den den 26/2. Men då har jag provat:
    Pulver, piller, dieter, dietister, hälsohem, zenical, ja, jag provade allt, utom lite och ofta samt ut och gå.

  • Mistys 12 februari 2012

    Skrivet av annelieberggren den 12 feb 2012

    Det är så lustigt med alla dieter hit och dit. Men i slut ändan går man upp mer än innan. Jag tror mer på äta lite och ofta och röra på sig. Nu har jag inte den karaktären så jag tog till den hårda kuren! Gastricbypass, ska göra den den 26/2. Men då har jag provat:
    Pulver, piller, dieter, dietister, hälsohem, zenical, ja, jag provade allt, utom lite och ofta samt ut och gå.


    Men det är ju det som är så bra med Ducan och LCHF.....du behöver ingen karaktär. Det sköter kroppen åt dig. Du blir helt enkelt inte sugen när du förändrar hormonerna i kroppen med rätt sorts mat. Att äta lite och ofta är ju dömt att misslyckas...vem vill gå hungrig och sugen för att man vill ner i vikt? Inte konstigt att man faller tillbaka till gammalt ätbetende när kroppen skriker efter mat...och så går man upp mer än man gått ner för att man försatt kroppen i svältläge med sin diet. Nej tack säger jag till detta ätbetende. Ät mat...riktig mat, ät tills du är mätt...proppmätt om du så vill och gå ner i vikt. Det är detta LCHF och Ducan handlar om. Att sänka hormonet insulin i kroppen så att man inte blir sugen, inte lagrar fett utan istället förbränner det man redan har och inte behöver gå hungrig. LCHF och Ducan är inga dieter .....de är för livet och det är det som är så bra...man kan äta så här hela livet.....man blir inte sugen på det förbjudna. Så hellre LCHF och Ducan än kniven.

  • publikhav 12 februari 2012

    Det lät ju inte så jättesvårt. Ska nog prövas! :)

  • Queenie 13 februari 2012

    Fast jag har också börjat köra lite mer GI-betonat, orkade inte med i längden att inte få äta grönsaker när jag vill. Blir trist i längden. Så jag kör en blandning mellan Dukan och GI, och unnar mig ibland något lite godare på helgen.

  • soccermum 25 februari 2012

    Skrivet av Queenie den 13 feb 2012

    Fast jag har också börjat köra lite mer GI-betonat, orkade inte med i längden att inte få äta grönsaker när jag vill. Blir trist i längden. Så jag kör en blandning mellan Dukan och GI, och unnar mig ibland något lite godare på helgen.


    Hur har det gått för dig allt som allt Queenie? Är du nöjd hittills och har det varit lätt eller finns det svårigheter du kan tänkas varna om? Har ett par kompisar som är intresserade av detta och jag är då en skeptiker som helst inte följer några dieter men för deras skull frågar jag alltså dig nu :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.