Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ersätta paprika med andra grönsaker?

  • Krister13 24 mars 2013

    Hej min fru tål inte paprika,har ni några tips på vad man kan ersätta den med istället? mvh krister.

  • LenaBE1 25 mars 2013

    I princip vilken grönsak som helst som din fru tål och som passar med övrigt innehåll i rätten. Eller menar du nåt som smakar lika som paprika? då blir det svårare, jag kommer inte på nåt som smakar ungefär lika. Du får prova dig fram, lycka till.

  • piha63 25 mars 2013

    Skrivet av Krister13 den 24 mar 2013

    Hej min fru tål inte paprika,har ni några tips på vad man kan ersätta den med istället? mvh krister.



    Kopierat från Wikipedia.
    Den gröna, omogna jalapeñon är vanligast i Sverige och finns att köpa färsk, konserverad i glasburk, i salsasåser och som torkad pulveriserad krydda.
    Den gröna fruktens smak påminner om paprika och skiljer sig från mogen chilipeppar. Lycka till. piha

  • bjoli198 25 mars 2013

    Jag tänker att om man inte tål paprika så kanske man inte tål chilipeppar heller

  • LenaBE1 26 mars 2013

    Skrivet av bjoli198 den 25 mar 2013

    Jag tänker att om man inte tål paprika så kanske man inte tål chilipeppar heller


    Det är helt rätt tänkt. (Y)
    Paprika och chili är släkt med varandra och dessutom så är ju chilifrukterna starka, till skillnad mot paprikan som är mild.

  • walterego 26 mars 2013

    Sockerärt torde väl vara ganska likt i både smak och saftighet?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.