Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grilla klimatsmart

  • annikan79 19 juli 2010

    Hej!
    Visste du att miljön påverkas av vad du äter? Genom att till exempel byta ut sex portioner kött på grillen mot fågel, fisk, grönsaker eller rotfrukter sparar du in ungefär 18,8 kg CO2. Om du går in på Telge Energis hemsida och klickar på Lilla Klimatmålet kan du tala om hur mycket du är villig att spara in på olika aktiviteter i sommar.

  • boz1965 19 juli 2010

    Vad är vitsen med att grilla om man inte kan slänga en blodig skiva nötkött på grillen? :DD

    Nä, ärligt alltså... Jag försöker att leva så klimatsmart som möjligt, men gränsen går vid min grill. Ingen ska tala om för mig vad jag ska lägga på grillen, det avgör jag själv. Och det blir alltsom oftast en bit kött och det är inte aktuellt att ändra på den saken för min del.

    Så, tack för kaffet! :)

    Edit: rättat lite.

  • Marksten 19 juli 2010

    Håller med Boz. Jag grillar vad jag känner för men ibland blir det både fågel och fisk.
    Det måste väl finnas andra saker att vara klimatsmart på!

    Snart kan man inte göra någonting.

  • Okänd 19 juli 2010

    Finns det "klimatsmart" mat?
    Går det att grilla "klimatsmart"?
    Vad är det som egentligen menas med "klimatsmart"?
    Att inte släppa ut så mycket växthusgaser, eller avstå från att äta nötkött?
    Nej, det är nog väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att leva "klimatsmart"!
    Så det är bara att njuta av det goda så länge vi kan!

  • jimboz 19 juli 2010

    Byt ut tändvätskan mot en grillgaffel/tändare och tänd med den istället.....

  • Bumbis 19 juli 2010

    Håller med j-g, njut av det goda så länge det går. Visserligen grillar jag nog mer fläsk, kyckling och fisk men ibland är det gott med nötkött.

  • The_mama97mia 19 juli 2010

    Jag tycker jag grillar rätt smart i min Weber. ANvänder Looflighter att tända med, sen sparar jag ju briketterna till nästa gång.
    Att man allmänt bör minska sitt köttätande är väl en nobel tanke men jag grillar allt, även grönt.

  • siggemums 19 juli 2010

    Heja annikan79 ! Köttet var visst en helig ko här;)

    Jag vill leva på hoppet att vi kan göra skillnad. Vi måste ju ändå försöka i alla fall. Sen om vi väljer bort nötkött eller gör något annat, det är ju upp till oss själva. Varje gång vi gör ett bra val för miljön så är det bra.

  • jimboz 19 juli 2010

    Ställ eller sälj bilen och vips så har barnbarnen också luft när dom ska ut och leka...(Y)

  • boz1965 19 juli 2010

    Skrivet av siggemums den 19 jul 2010

    Heja annikan79 ! Köttet var visst en helig ko här;)...


    Kanske inte så mycket köttet som sådant. Jag ogillar bara pekpinnar om vad jag ska äta eller inte äta.

    Och, som jag sade, jag försöker att leva klimatsmart i övrigt men gränsen drar jag vid min grill - DEN är däremot "helig", om man nu kan kalla ett dött ting för heligt...

  • siggemums 19 juli 2010

    Skrivet av boz1965 den 19 jul 2010

    Skrivet av siggemums den 19 jul 2010

    Heja annikan79 ! Köttet var visst en helig ko här;)...


    Kanske inte så mycket köttet som sådant. Jag ogillar bara pekpinnar om vad jag ska äta eller inte äta.

    Och, som jag sade, jag försöker att leva klimatsmart i övrigt men gränsen drar jag vid min grill - DEN är däremot "helig", om man nu kan kalla ett dött ting för heligt...


    Jag bara skojade när jag skrev helig. Det var känsligt menade jag.

  • charlottat 20 juli 2010

    Det är ju ingen som begär att någon ska sluta grilla kött. En rejäl köttbit på grillen är bland det godaste man kan äta. Men det skadar väl inte med lite medvetenhet och det finns ju faktiskt så mycket annat som oxå blir supergott att grilla. Sedan är det ju bra för miljön att minska på köttmängden man äter totalt sett och då kan man bara välja om man vill lägga sin köttbit på grillen och ha köttfria dagar när man inte grillar, eller om man ibland lägger en fin bit lax på grillen i stället.

    Andra sätt att "grilla klimatsmart" handlar ju som några varit inne på om vad man grillar med och hur man tänder sin grill osv, och där kan ju alla som tycker det är viktigt tänka till lite. Samt vilka tillbehör man har.

  • jimboz 20 juli 2010

    Skippa kolen och använd upphittat vedträ ,då är du garanterat klimatsmart...Idiotiskt egentligen att inte använda dom tillgångar som finns där ute i naturen....

    Grillkol är för mesar , på landet tar vi vedklabbar ...

  • sikaal 21 juli 2010

    Skrivet av jimboz den 20 jul 2010

    Skippa kolen och använd upphittat vedträ ,då är du garanterat klimatsmart...Idiotiskt egentligen att inte använda dom tillgångar som finns där ute i naturen....

    Grillkol är för mesar , på landet tar vi vedklabbar ...


    Det blir väldigt gott att grilla på kol från "vedklabbar", nackdelen är väl att det tar rätt lång tid att få fin glöd och att det ofta brinner ut lite för fort!

  • The_mama97mia 21 juli 2010

    jaja, grilla mera... jag älskar att grilla och det har vi väl gjort sen... ???

    Och sen kan jag inte låta bli att säga att - hmm om alla äter mera bönor - Hur mkt mera metan produceras inte då???

  • jimboz 21 juli 2010

    Jag tänker bidra med att åka till Åland över helgen..Då äter jag ingenting här hemma i Sverige och istället låter jag Ålänningarna dra det tunga lasset...:)

  • frucaos 22 juli 2010

    Hm - hur är det med propangrillarna? Är det bättre eller sämre än kolgrill ur miljösynpunkt?
    (Här grillas det mest kyckling - gott och betydligt billigare än nötkött - men nån gång ibland så!!)

  • NicolinaZ 22 juli 2010

    Kolgrill (fast vi använder ofta ved, bara vi har tid) är nog det enda rätta känns det som. Och vi grillar mycket kött! Men också fisk, grönsaker, någon gång brödkakor. Däremot föredrar jag att steka halloumi, eftersom den fastnar så lätt i gallret...

    Men för att tänka på miljön undviker jag engångsattiraljer av aluminiumfolie osv och har istället mer permanenta lösningar. Och så tänder vi grillen med papper, näver och stickor, aldrig med tändvätska.

  • 123Linnea 22 juli 2010

    Tändvätska använder vi om vi tar med grillen till stranden. Hemma gäller el-tändaren. Den är suverän och skulle aldrig använda tändvätska i stället för den. Det går fortare och luktar inte - samt lågorna håller sig små!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.