Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Har någon här jobbat på Café?

  • Cheesecakelover 9 maj 2009

    Hej!
    Jag tror att arbete på café kan vara något för mig. Om det finns någon som jobbat inom det kan ni väl berätta vad ni tyckte?:) För- och nackdelar med jobbet, hur är en typisk arbetsdag... Vilken utbildning har ni gått eller vilka erfarenheter gjorde att ni fick arbetet? Något annat viktigt eller bra jag behöver veta?

    Jätte tacksam för all information ni kan ge!:D
    /Cheesecakelover

  • 9 maj 2009

    Hej

    Jag har bara sommarjobbat på ett café och jag tyckte det var jätteroligt

    Jag var servitris och disklangare.

    Nackdelar - Ont i ryggen, benen och nacken så har på dig bekväma skor
    Fördelar - Man får många nya kontakter coh träffar nya människor

    Många kramar från Kramizenn

  • Cheesecakelover 9 maj 2009

    Hej Kramizenn!

    Tack för tipsen!
    Vad hade du för utbildning eller annat som gjorde att du fick sommarjobbet?

    /Cheesecakelover

  • Lange 9 maj 2009

    Jag driver ett gammaldags cafe. Som dom flesta jobb så blir det vad du gör det till och alla har ibland en dålig dag.
    Om jag skulle anställa skulle jag leta efter en trevlig, positiv tjej eller kille som jag kände var lätt att få kontakt med.
    Det kan vara svårt att vara trevlig i slutet på dagen när kroppen känns som någon kört över den med en ångvält men det är då det verkligen gäller.
    Många säger att kunden alltid har rätt men det tar jag med en nypa salt. Däremot måste man alltid tänka på hur man svarar även på obefogade klagomål.
    Ett krav är att man måste gilla människor så fort man ska jobba i service yrken.

    Lycka till! :p:p:p

  • Cheesecakelover 9 maj 2009

    Hej Lange!

    Tack för ditt svar!
    Jag ska praktisera på ett café en månad med början om en vecka.
    Hur började du eller snarare hur utvecklades det för dig så att du nu driver eget. Min dröm är att ha ett eget företag men måste börja någon stans först...

    Titta gärna på min andra tråd!

    /Cheesecakelover

  • The_mama97mia 10 maj 2009

    Hej, jag jobbade på ett konditori när jag var ung, började som feriearbete. På morgonen tog vi emot bröd från bageriet och la upp, gjorde smörgåsar - alla möjliga varianter, på beställning gjorde vi smörgåstårtor. Med tiden blev fiket större och vi började servera lunch sallader mest. Det var ett kul jobb för det mesta men rätt tungt och slitigt. Säger som ngn ovan här - det är ett serviceyrke.
    Efter att jag jobbat på konditoriet fick jag jobb på en lunchresturang, där vi hade mkt halvfabrikat men också gjorde mkt från grunden. Lärde mig massor där. Lycka till!

  • Haw 10 maj 2009

    Hej! Jag har jobbat på café i ganska många år (7, oj vad tiden går...)
    Jag skulle nog säga att servicen är det viktigaste i detta yrke. Att göra kaffe och latte på olika vis, bereda smörgåsar och dylikt är något som man lär sig ganska fort. Men har man inte rätt serviceinställning så kommer man inte heller att trivas och göra ett bra jobb på ett café. Som någon skrev tidigare så är det i slutet av dagen när man är som tröttast, eller under lunchrusningen som man visar vad man verkligen går för. Att alltid bemöta varje kund som viktig. Den som kommer i slutet av dagen för att ta det lugnt en stund har ju samma rätt till en trevlig attityd som den som kommer på förmiddagen när man själv är på topp.
    Lycka till med jobbet. Tänk positivt så kommer det vara hur kul som helst.

  • lisen87 10 maj 2009

    Har jobbat på café en sommar. Hade ingen utbildning så de blev disk och assistera. Jätteroligt om du är som jag och tycker om att ha full fart i arbetet. Kan bli lite stressigt ibland och man får ont i rygg och fötter, så tänk på vilka skor du har.

    Det finns hur många fördelar som helst. Det jag gillade allra mest är att få gå ut och prata med kunderna, serva dem och göra dem nöjda. Dessutom var det en väldigt härlig stämmning bland personalen som man bara får på såna ställen där man måste samarbeta för att få allt att fungera. Ingen rangordning utan alla hjälper alla :)

    Skulle ha jobbat kvar där om det inte vore för att arbetstiderna inte passade in i min vardag.

  • Cheesecakelover 11 maj 2009

    Hej!

    Tack för alla bra svar, jag känner att det kan vara något jag skulle gilla! Det var skoj att få olika personers syn på samma yrke, känns som jag fått bra hjälp med mina tankar:) Om någon mer vill svara och fortsätta fylla på så går det jätte bra! :p

    Jag ser fram emot att prova detta yrke!

    Kram på er alla!

  • Gnurf 11 maj 2009

    Många Caféer serverar Cheesecake...så därför är det meriterande om man tycker om olika former av Cheesecake och därmed kan föra en dialog med kunderna kring deras val av fika. Tror du att du kanske skulle kunna lära dig att tycka om Cheesecake!?? :o

  • anneli1989 11 maj 2009

    Hej!
    När jag var 17 och 18år drev jag och min kompis ett café som var öppet under adventshelgerna. sjukt stressigt men väldigt kul, fredagskvällanra gick åt till att förbereda allt som gick. På morgonen gjorde vi mackor värmde glögg och allt möjligt. började ca klockan sju sen vid halv tio tog vi frukost rast sen klockan 10 sattde de igång då var de FULL RULLE till stängning vid 18. sen är de städ och fix.

    Café är jätte kul och mycket ansvar i och med att man ansvarar för pengar och kassan. sen ska du vara trevlig göra ett bra jobb och servera grejer du kan vara stolt över samtidigt som lokalen alltid ska vara fäsch och snygg. de gäller att ha öga för detaljer och aldrig tumma på kvalitén.

    Jag behövde ingen speciell erfarenhet utan de fastnade för min personlihet. Viktigast är att du är glad och stresstålig kan ta egna bra insiativ och är resepntabel. samt att man har stake att säga ifårn och så.

    lycka till!!! de är skitkul! speciellt med bra kollegor.
    kram

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.