Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med misslyckat ugnsbak!

  • sandrasmat 29 januari 2009

    Hallå! Skulle verkligen behöva lite tips på
    1. Härlig tjock ugnspannkaka
    2. Pajdeg till matpajer

    Har två problem alltid när jag ska laga detta:

    1.Har ett recept på ugnspannakaka, men när gräddningstiden är slut blir den alltid tunn, visserligen frasig, men alldeles för tunn och tråkig. Tips på recept på en tjock härlig ugnspannkaka!?

    2.Har även ett annat problem när jag ska göra matpajer som ex tacopaj, köttfärspaj m.m så blir degen efter förgräddningen jättelös och "smörig", så pajdegen försvinner och blir nästan bara fyllningen kvar. Skulle även vara extra tacksam för recept på en fyllig, frasig pajdeg för matpajer och även till bakning! Stort tack för hjälpen någon!

  • poffa 29 januari 2009

    1. ugnspannakaka har den tendensen att det fluffar upp sig under gräddning för att sedan bli plattare när den stagnerar. Du kan ju alltid pröva med lite extra smet i en högre form och öka på gräddningstiden lite. Alternaivt pröva recept med andra proportioner.

    2. "Pajdeg som försvinner", ja det där lät konstigt? Du kanske borde pröva ett nytt recept? finns lite olika varianter av pajdeg.
    Eller göra degen lite tjockare och förgrädda den på en aning högre temperatur. Glöm inte att picka den så att den inte lyfter för mycket.

  • 29 januari 2009

     

  • poffa 29 januari 2009

    Skrivet av B-O den 29 jan 2009

    Till matpajer använder jag alltid denna pajdegen
    3 dl vetemjöl
    125 g smör
    4 msk vatten

    Kör ihop samtliga ingredienser i matberedare. Tryck ut degen rektagulärt, vik några ggr - vrid degen ett kvarts varv - upprepa 3-4 ggr. Låt degen vila svalt inlindad i glapack 20-30 minuter.
    Kavla ut och fodra en pajform, nagga botten och låt åter vila svalt en stund. Förbaka 10-15 minuter innan fyllning.
    Syftet med vikningen är att degen bladar sig som smördeg, när den blir bakad.
    Lycka till
    B-O

    PS Jag använder smör. Margarin har jag inte använt på flera år. DS


    Förlåt, men jag vill bara meddela att det är ganska meningslöst att vika en pajdeg då en riktig smördeg är gjord enligt annan princip.

  • hanstom 29 januari 2009

    håller delvis med dig poffa,men såkallad amerikansk smördeg görs på likartat sätt och passar just till pajer,tartletter,bottnar eller inbakning av tex oxfile.

    Ingredienser: 2 hg smör, 2 hg vetemjöl, ca1 dl vatten
    Kavlas till ett fyrslag men stiger inte så mycket.

    Ugnspannkakan: ha i något eller några ägg extra och baka i
    mindre form så får du mer "stuns" i pannkakan.

  • MissLo 29 januari 2009

    Mat Tinas pajrecept är väldigt enkelt och behöver inte förgräddas. Degen blir mjuk och följsam men kanske något torrare än vanliga pajdegar eftersom det inte är så mycket smör i. Själv använder jag i alla fall vanligt margarin.

    4 dl mjöl
    50 g rumstempererat smör
    1,5 dl mjölk
    2 tsk bakpulver
    1 nypa salt
    Blanda ihop alla ingredienserna, knåda till en smidig deg. Kavla ut till pajformen, fyll med vad du vill och kasta in i ugnen.

  • sufly 29 januari 2009

    Denna pajdeg tycker jag var helt kalas...

    2 dl grahamsmjöl
    2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    0,5 tsk salt
    50 g margarin - smält
    1,5 dl mjölk

    Bara att blanda ihop. Behöver inte förgräddas heller. Strålande :)

  • poffa 30 januari 2009

    Skrivet av hanstom den 29 jan 2009

    håller delvis med dig poffa,men såkallad amerikansk smördeg görs på likartat sätt och passar just till pajer,tartletter,bottnar eller inbakning av tex oxfile.

    Ingredienser: 2 hg smör, 2 hg vetemjöl, ca1 dl vatten
    Kavlas till ett fyrslag men stiger inte så mycket.

    Ugnspannkakan: ha i något eller några ägg extra och baka i
    mindre form så får du mer "stuns" i pannkakan.


    Helt rätt, Amerikansk smördeg görs på liknande sätt. Själv tänkte jag mest på klassisk smördeg.

    Amerikansk används till tex flan parisienne, inbakad oxfilé, fiskpastejer etc.

    Men det finns lite olika varianter på smördegar. Det finns tex Svensk smördeg, wienerdeg. Wienerdeg används givetvis till wienerbröd.
    Hur många slag (vikningar) och ingredienser, proportioner är det primära som skiljer dom åt.

    ------------------------------------------------

    Det där med ungspannkaka kan vara lite knepigt då det måste vara ganska exakt uppmätt.

    Har man för mycket ägg så blir det mer omelätt över det hela, har man för mycket mjöl blir det för stabbigt och kompakt.

    Men dom flesta grundrecept i välkända bas-kokböcker brukar fungera. Sedan kan man alltid pröva sig fram och ändra till man finner just den konsistens som man själv gillar.

  • Nusse 30 januari 2009

    Skrivet av sufly den 29 jan 2009

    Denna pajdeg tycker jag var helt kalas...

    2 dl grahamsmjöl
    2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    0,5 tsk salt
    50 g margarin - smält
    1,5 dl mjölk

    Bara att blanda ihop. Behöver inte förgräddas heller. Strålande :)


    Håller med! Jag gör alltid den här degen och den funkar strålande!(Y)

  • poffa 31 januari 2009

    Givetvis måste också jag bidraga med några recept på pajdeg.
    Här är ett par bra grunddegar..
    --------------------------------------------------
    Pajdeg 1

    Ingredienser:

    750 g vetemjöl
    0,5 kg smör
    1 dl vatten
    1 msk ättika
    1 krm salt

    Gör så här:

    1. Fördela mjöl och smör med händerna tills smöret blandat sig med mjölet i fina klumpar.
    2. Tillsätt vatten, ättika, och salt, blanda snabbt ihop en deg utan att bearbeta den för mycket.
    3. Degen ska vara tämligen fast men under inga omständigheter seg.
    4. Låt degen ligga och vila kallt minst en timme.

    Pajdeg 2

    Ingredienser:

    750 g vetemjöl
    250 kg smör
    4 st ägg
    1 dl vatten
    1 krm salt

    Gör så här:

    1. Finfördela smöret i mjölet, tillsätt ägg och vatten samt saltet och blandat det hela i fina klumpar.
    2. Blanda snabbt ihop en deg utan att bearbeta den för mycket.
    3. Degen ska vara tämligen fast men under inga omständigheter seg.
    4. Låt degen ligga och vila kallt minst en timme.



    (Ägg och ättika har egenskapen att göra degen mörare).


    Lycka till.
    :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.