Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jordnötssås

  • Smulpajen 22 juni 2008

    Jag har letat efter ett recept på äkta jordnötssås så som den smakar i Indonesien och Malaysia. Här finns ju många men jag vet inte vilket som kan kallas äkta, om ni förstår vad jag menar..?

  • Amika 22 juni 2008

    Den här brukar jag göra, jag tycker den smakar som den man brukar få på asiatiska restauranger m.m. :)

    1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    1 msk smör- & rapsolja
    1/2 dl jordnötssmör, gärna crunchy
    1 brk kokosmjölk
    1 knivsudd sambal oelek
    2 msk soja

    Finhacka lök och vitlök. Bryn det mjukt i smöret. Rör ner resten av ingredienserna och låt puttra ihop någon minut.

  • Smulpajen 22 juni 2008

    Den kanske kan vara nåt Amika! Kan du skriva in den som ett recept tror du? Lätt att spara då...
    Jag vill gärna ha recept med hela jordnötter också, eftersom jag tror det är mer "äkta".

  • Amika 22 juni 2008

    Indonesisk jordnötssås

    Så, nu är det inlagt. :)

    Du kan ju göra eget jordnötssmör om du vill. Det är lätt. Ta bara o häll ner osaltade jordnätter i en matberedare. Kör tills de är grovhackade. Om du vill ha chunky smör så ta ur en näve då och lägg åt sidan. Kör sen resten, plötsligt kommer det att komma ut olja ur nötterna som binder ihop allt till smör. Smaka av med salt och rör eventuellt ner chunky bitarna. :)

  • Amika 22 juni 2008

    Jordnötssmör

    Nu är även smöret inlagt. :)

  • zudette 22 juni 2008

    Nu är jag jättetråkig men eftersom recepten inte är "mina", dvs att jag inte har testat rätten, gör jag hellre så här! - Blev lite fast i din fråga och kunde inte släppa den utan att ha sökt på nätet. Jag har googlat på jordnötsås och Indonesien i olika varianter och hittade denna sida bland många andra

    http://www.jordenrunt.nu/recasien.htm#indo

    Jag tyckte att den kändes trovärdig på nåt sätt - men annars tipsar jag dig om att googla som jag gjort - ge det lite tid - det finns massor med reseskildringar och folk som lagt ut recept från sina resor. Matklubben har så mycket och alldeles säkert finns det utmärka recept här men det skadar ju inte att kolla runt ändå..... bara du lovar att lägga ut dina bästa jordnötssåser här på klubben!!! (Y)

  • farmoringer 22 juni 2008

    zudette.........

    Så många andra roliga recept det var med där på den sidan...såg nånstans att det skulle vara skogsöron i en rätt....Men jag måste medge att jag vet inte vad skogsöron är för nåt....Vet du?
    Eller någon annan..

  • zudette 22 juni 2008

    Ha ha ha.....:D

    ......har ingen aning.... hoppas det är en växt! :o

  • irrevirre 22 juni 2008

    Hahaa, ja det är väl en svamp har jag för mig.

  • farmoringer 22 juni 2008

    Man kan aldrig veta när recept kommer där bortifrån ju....:D

  • monac 22 juni 2008

    jo men det är en svamp....väl:)

  • farmoringer 22 juni 2008

    ja, säg det....Det var frågan??...:D Ha ha ha....

  • Smulpajen 22 juni 2008

    Jo, skogsöron är svamp! Tack Amika för recept, och zudette för länken. Ska prova att göra såsen, för jag älskar verkligen jordnötssås. Gott till grillat, kyckling mm. Länken ska jag gå in på i morgon, nu får jag ta hand om min dunderförkylning :'(:'(

  • farmoringer 23 juni 2008

    Skrivet av Smulpajen den 22 jun 2008

    Jo, skogsöron är svamp! Tack Amika för recept, och zudette för länken. Ska prova att göra såsen, för jag älskar verkligen jordnötssås. Gott till grillat, kyckling mm. Länken ska jag gå in på i morgon, nu får jag ta hand om min dunderförkylning :'(:'(


    Tack för att jag verkligen fick veta att det var svamp....(Y)(Y)
    Hoppas du kurerat dig från din förkylning så du är bättre....

  • Smulpajen 23 juni 2008

    Skrivet av farmoringer den 23 jun 2008

    Skrivet av Smulpajen den 22 jun 2008

    Jo, skogsöron är svamp! Tack Amika för recept, och zudette för länken. Ska prova att göra såsen, för jag älskar verkligen jordnötssås. Gott till grillat, kyckling mm. Länken ska jag gå in på i morgon, nu får jag ta hand om min dunderförkylning :'(:'(


    Tack för att jag verkligen fick veta att det var svamp....(Y)(Y)
    Hoppas du kurerat dig från din förkylning så du är bättre....


    Tack farmoringer, jag repar mig sakta men säkert :) Tur att det inte är 30º varmt, då är det inte roligt med förkylning.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.