Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julmat?

  • lillawe 3 november 2009

    Jag undrar när ni börjar med att förberda er julmat? eller när startar ni upp med julbaket?
    Själv har jag gjort kycklingsylta:Z //lillawe

  • Uli 3 november 2009

    det lat gott.

    Har borjar julbaket ikvall, visserligen pa grund at bestallning for en julmarknad nasta vecka men en del blir kvar i frysen hemma...

    julmaten borjar lite eftersom att jag hittar olika saker, ska forsoka gora leverpastej iar sa den har jag tankt prova de narmsta veckorna

    uli

  • UllaC 3 november 2009

    Pappa gjorde pressylta under alla år. Han gick bort när han var 84, gjorde den sista pressyltan 3 år innan. Både vi barn och våra barnbarn såg framemot att få en bit varje jul. Han var otroligt duktig på att laga mat. Vi var med och tittade på när han gjorde pressyltan, men han hade inget recept, kunde det ändå.
    I år skall min bror göra pressylta för första gången. Det får oxå bli på känn eftersom inget recept finns. Vi har kvar pappas press.
    Sa till min bror att skriva upp alla ingredienser samt att jag vill fotografera pressyltan när den är färdig. Då skall jag lägga in det receptet här.
    Det kan inte jämföras med köpt sylta. Hemmalagad är så otroligt god.

  • lillawe 3 november 2009

    Skrivet av ullac den 3 nov 2009
    Hoppas det kommer att lyckas!
    Har inte själv provat med sådan sylta, men vet att den är god. Lycka till! //lillawe

    Pappa gjorde pressylta under alla år. Han gick bort när han var 84, gjorde den sista pressyltan 3 år innan. Både vi barn och våra barnbarn såg framemot att få en bit varje jul. Han var otroligt duktig på att laga mat. Vi var med och tittade på när han gjorde pressyltan, men han hade inget recept, kunde det ändå.
    I år skall min bror göra pressylta för första gången. Det får oxå bli på känn eftersom inget recept finns. Vi har kvar pappas press.
    Sa till min bror att skriva upp alla ingredienser samt att jag vill fotografera pressyltan när den är färdig. Då skall jag lägga in det receptet här.
    Det kan inte jämföras med köpt sylta. Hemmalagad är så otroligt god.

  • lillawe 3 november 2009

    I morgon ska jag köpa in ingredienserna till min Leverpastej med trumpetsvamp. Går bra tt frysa in och ta fram till julbordet. (Finns i min receptsamling.)//lillawe:Z

  • bernit 3 november 2009

    Den 19;e December blir det "kôrvadag" då två sorters julkorv skall göras, tradition - Grynkorv och Köttkorv samt julgodis !! Riktigt roligt och gott !!:p:p

  • redd 4 november 2009

    Någon gång i december avsätts väll en dag till att steka köttbullar (fryses) första skinkan åker nog in i ugnen ungefär samtidigt.
    I övrigt köps det mesta eller lagas på julafton/dagen innan.

    Kakor, godis etc. blir det nog runt lucia eller så.

  • Ulrika91 4 november 2009

    jag tror jag lagar årets omgång lussebullar snart, men det har mest o göra med priset. Jag funderar även på att börja provbaka vörtbröd nu, mest för att jag vill ha ett riktigt gott till jul.

  • Okänd 4 november 2009

    Skrivet av lillawe den 3 nov 2009

    Jag undrar när ni börjar med att förberda er julmat? eller när startar ni upp med julbaket?
    Själv har jag gjort kycklingsylta:Z //lillawe


    Vi har aldrig haft kycklingsylta på julbordet.
    Hur gör du den?

  • tantor1 4 november 2009

    här blir det inte så mycket hemlagat mer än köttbullar,revbenspjäll kryddade med honung & ingefära, och så brunkål förstås och skinka Sill har fiskbutiken egen inlagd i olika smaker.
    men jag bakar bröd och saffransbullar och småkakor som det brukar bli några nya sorter av varje år. Förslag mottages tacksamt!

  • Buspippi 4 november 2009

    Jag börjar inte fören i december. Visst sedan stressar jag sista dagarna för att hinna klart med allt godis i tid men jag vill inte börja förtidigt få då blir längtan får lång både för mig och min lilla fröken..

    Lussekatter blir till lucia och så ska vi ha julbak med mammagruppen dagen innan lucia med pepparkaksbak och lussekattsbak med ett helt gäng 2 åringar. Det blir nog faktiskt början poå julstöket för min del. Eller pepparkaksdegen måste ju göras några dagar innan den ska bakas ut av barnen såklart.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.