Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kålpudding

  • festmaten 23 juni 2008

    Har någon av er något bra tips på att få god smak på kålpudding? t.ex. någon speciell krydda, fläsk - eller blandfärs (om det nu har någon betydelse?)
    Jag har kollat recepten här, men de är ju ganska snarlika.
    Tycker alltid jag får den så menlös hur jag än kryddar.

  • farmoringer 23 juni 2008

    Jag vet inte, jag blandar alltid den brynta kålen i färssmeten. Har kinasoja i eller liknande. Salt och peppar men även allroundkrydda och aromat....Aldrig ris.....Aldrig bara fläskfärs heller för den delen..

  • The_mama97mia 23 juni 2008

    Lite kryddpeppar tycker jag ger en bra smak...

  • marwis 23 juni 2008

    Sirap!! Det blir pricken över i!!(Y)

  • Disen 23 juni 2008

    Håller med marwis. Glöm inte sirapen.(Y)

  • monac 23 juni 2008

    en skvätt kalv elller oxfond.:)
    mycket gott!
    Varför lagar man inte kålpudding oftare?:o

  • farmoringer 23 juni 2008

    Skrivet av monac den 23 jun 2008

    en skvätt kalv elller oxfond.:)
    mycket gott!
    Varför lagar man inte kålpudding oftare?:o


    Det här är en sån där rätt jag ska laga när gubben min inte är hemma. Därför lagar jag det inte oftare. Men till älgjakten varje år njuter jag för fullt av kålpudding..(Y)

  • UllaC 23 juni 2008

    Jag skär kålen i små bitar och steker i blandat sirap och smör.
    Använder blandfärs, späder med mjölk och kryddar med salt och Caj P:s grillkrydda.
    Det skall vara så mjölk i färsen att den skall komma ner i formen utan större hjälp.
    Då brukar det bli fin konsistens på köttfärsen när den blir färdig. Det fordras också mycket salt och grillkrydda. Jag smakar av färsen för att känna om det är tillräckligt. Jag vet att många inte kan göra det, men kan du så gör det. Förr hade jag salt och vitpeppar, men vitpeppar har jag slutat med i kålpuddingen. 1 timma i mitten på ugnen i 200 grader. Till detta smält smör, lingonsylt och kokt potatis. DETTA BLIR GOTT!!!

  • zonale 23 juni 2008

    Steker också kålen med lite sirap. Kryddar färsen med lite kryddpeppar, salt och lite vitpeppar och en aning kalvfond. Använder blandfärs. Späder den under stektiden med lite kalvbuljong. Vill ha så det samlas sky som jag sedan använder som sås. Klarar tyvärr inte av smält smör men lingonsylt och kokt potatis serveras till.

  • festmaten 24 juni 2008

    Tack för alla era tips! Tack vare dom så åt vi i kväll en kålpudding, som var betydligt godare än de jag åstadkommit tidigare.:p
    Jag tog lite av alla tips, kryddpeppar, sirap, mycket salt, oxfond, blandfärs

    Resten av kålen ligger nu brynt i frysen och bara väntar....

  • Lindanemon 24 juni 2008

    Min mamma (L) toppade alltid sin kål pudding med bacon skivor...
    Den var väldans god... (Y)

  • matnjutaren 24 juni 2008

    Skrivet av Lindanemon den 24 jun 2008

    Min mamma (L) toppade alltid sin kål pudding med bacon skivor...
    Den var väldans god... (Y)

    Så gör jag med..:)(Y)

  • zonale 24 juni 2008

    Ska testa med baconskivor nästa gång. Föreställer mig att det ger god smak. Tack för tipset!:)

  • festmaten 24 juni 2008

    Kul att det kommer in fler tips(Y)

    Bacon är ju användbart som smaksättare till mycket, så det blir säkert gott här också.

  • jas65 24 juni 2008

    Jag gör nästan som alla andra här kokar kålen att tag i salt och lite socker sedan så bryner jag kålen med sirap och använder spaden som blir över till ge en fuktighet till kålpuddingen. Men jag använder Findus eller Felix mm, grötris istället för att koka min egen.
    Mvh
    Höfta mera bland kålpuddings recept och kryddblandningar.
    Anders

  • monac 24 juni 2008

    får man häda en tung national klenod-rätt som kålpudding med bacon:D....
    -Det klart att man får...ska testa det nästa gång(Y)

  • matnjutaren 24 juni 2008

    En variant på "kåldolmar", som jag gör.
    "Serma" heter dom, kokta i gryta och gjorda på surkål, med vitlök och starkare kryddor i köttfärssmeten än vi har i våra.
    I den grytan med har man, just, bacon. Den "höjer" smaken till skyarna. (Y)

  • farmoringer 24 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 24 jun 2008

    En variant på "kåldolmar", som jag gör.
    "Serma" heter dom, kokta i gryta och gjorda på surkål, med vitlök och starkare kryddor i köttfärssmeten än vi har i våra.
    I den grytan med har man, just, bacon. Den "höjer" smaken till skyarna. (Y)


    Jaha matnjutaren..Då får du allt lägga in ett recept till ..Det här vill vi ju ha recept på....(Y)

  • matnjutaren 24 juni 2008

    Skrivet av farmoringer den 24 jun 2008

    Skrivet av matnjutaren den 24 jun 2008

    En variant på "kåldolmar", som jag gör.
    "Serma" heter dom, kokta i gryta och gjorda på surkål, med vitlök och starkare kryddor i köttfärssmeten än vi har i våra.
    I den grytan med har man, just, bacon. Den "höjer" smaken till skyarna. (Y)


    Jaha matnjutaren..Då får du allt lägga in ett recept till ..Det här vill vi ju ha recept på....(Y)

    :) Självklart ska ni få det med.(L)
    Måste bara få skriva ner själv på "pränt" HUR mycket det ska vara i av allt. Hmmm..kanske jag borde laga till en "laddning" så att jag på ett ungefär ser HUR mycket jag tar. Är ju bara en stor "höftare". suck...Men jag ska fixa fram det snart! Promise! (L)

  • Gillsan 24 juni 2008

    Hej! Jag har i rivna morötter det blir jättegott.
    Jag har den i min kokbok som Gills skånska kålpudding.
    Morötterna sätter väldigt god smak på puddingen och såsen(Y)
    Mvh Gillsan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.