Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Laktosfri

  • Kocken1971 22 april 2008

    Hjälp, jag har blivit laktosintolerant, vilket egentligen inte är så roligt när man jobbar på restaurang.
    Undrar om det är någon, som har recept på mjuka kakor,småkakor,bröd,efterrätter eller glass,så tar jag tacksamt emot alla tips.Även om Ni hittar något på webben.
    (Ps: recepten kommer enbart att användas hemma,en kock delar inte med sig till kolleger)

  • PinkLadie 22 april 2008

    Ja men visst!
    Har en "sådan" son...
    Lade ut Laktosfri banankaka igår i mina recept.

    Lycka till!

  • zudette 22 april 2008

    Det finns många jättebra produkter, smör, mjölk, grädde mm mm som funkar alldelas utmärkt att ersätta vanliga mejeriprodukter med - min sambo är laktoskänslig och vi byter bara ut rakt av - funkar hur bra som helst! Har bakat bullar med laktorfria produkter och det märks ingen skillnad på resultatet! Det enda man kan tänka på är att jag har sett att laktosfria prdukter inte "tar ihop" i kalla rätter riktigt på samma sätt som vanliga produkter... men du får prova dig fram lite....

  • Lilljeppe 22 april 2008

    Jag är också laktosintolerant och bakar eller lagar mat med endast laktosfria produkter. Det blir ofta bättre än med vanliga produkter. Gratänger blir mycket krämigare med laktosfritt

  • Ernst76 22 april 2008

    Den här är gluten och laktosfri
    Mjuk hasselnötskaka

  • monac 22 april 2008

    åh...då får jag tipsa om www.gilbertson.nu-kokbok
    DÄR FINNS ALLT.....
    TIPS KÄLLA: "Farmoringer" här på matklubben.:)

    Faktum är att t.ex. pannkakor blir nästan godare soya/havre -mjölk eller grädde...tycker jag!

  • Tillberga 22 april 2008

    Skrivet av monac den 22 apr 2008

    åh...då får jag tipsa om www.gilbertson.nu-kokbok
    DÄR FINNS ALLT.....
    TIPS KÄLLA: "Farmoringer" här på matklubben.:)

    Faktum är att t.ex. pannkakor blir nästan godare soya/havre -mjölk eller grädde...tycker jag!


    jag kom ingen vart på den adressen :(:'((N)

  • Kocken1971 22 april 2008

    Tack alla Ni som tipsade mig om laktosfria recept.
    Rätt adress är: www.gilbertson.nu/kokbok
    Ja,det tog även lite tid för mig,för jag kom på vad felet var.
    Men det är bra man är lite bra på datorn.
    STORT TACK TILLBERGA.....(Y):p(L)(L)(L)

  • SDMaya 22 april 2008

    Hej,
    Mina båda döttrar är laktosintoleranta så nästan all mat jag lagar avänder jag mig av låglaktos produker från Skånemejerier eller Valio.:D

    Kika på nedanstående länkar.
    http://www.skanemejerier.se/webit/websidor/visasida.asp?idnr=NcPuTMBmmojJ1XzTRTlvotfopHo738S44iklHh90OlPt02Uhc9BrsH94RLQ2

    http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=258
    Valio har margarin och smör och massor god yougurt, Det ska stå Hyla på förpackningen, då vet du att det är låglactos.

    Så de flesta recept kan du bara byta ut dina vanliga mjölk/smör produkter mot låglaktos.
    Tex. Vispgrädde med 40 % fetthalt innehåller tex. bara 3 g laktos per 100 g.(Y)
    Sen beror det ju på om du har en primär och sekundär laktosintolerans, vissa får bara det tillfälligt.
    Mina döttrar kan tex äta ca 1 dl mjölk per dygn, medan vissa kan inta 2-3dl utan reagera.
    En deciliter mjölk innehåller 5 g laktos.
    Behöver du hjälp med något annat säg bara till...
    /Maya

  • bejofr 22 april 2008

    Äa själv latent laktos dvs har haft det men nu ligger det vilande i kroppen.När vi bakar bytar vi bara ut mjölken mot saft, detta gör vi fortfarande för att det blir så mycket godare. Tänk bara på att inte byta mot soja produkter då dessa innehåller likvärdigt som laktos.

    Slår ett slag för alternativ medicin., vi går på zonterapi som i bägge mina barns fall har tagit bort laktosen.

  • grethel 9 maj 2008

    Skrivet av bejofr den 22 apr 2008

    Äa själv latent laktos dvs har haft det men nu ligger det vilande i kroppen.När vi bakar bytar vi bara ut mjölken mot saft, detta gör vi fortfarande för att det blir så mycket godare. Tänk bara på att inte byta mot soja produkter då dessa innehåller likvärdigt som laktos.

    Slår ett slag för alternativ medicin., vi går på zonterapi som i bägge mina barns fall har tagit bort laktosen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.