Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Memma

  • ikah 5 februari 2008

    Såg i kalendern att det är påsk om bara 6 veckor då kom jag att tänka på memma.
    Memma är något som äts till efterrätt med socker och grädde eller gräddmjölk i Finland under påsken.

    Hur många har ätit/smakat på memma och vad tyckte ni om memman?

    Själv så älskar jag memma.:D(Y)

  • 5 februari 2008

    Har bara sett den i affären, men alldrig ätit den.:)

  • Gunn57 5 februari 2008

    Har inte hört talas om memma (Har en finsk svåger )

  • MammaModesty 5 februari 2008

    har aldrig ätit memma... tror inte ens jag hört talas om det... vad är det för något??? :p

  • ikah 5 februari 2008

    Memma är en sorts "gröt" liknande blandning gjord på vatten, malt, rågmjöl och kryddor.
    Den har lång tillagningstid och ska gräddas i ugnen i 3 timmar också.
    Det är nog ingen som lagar det hemma mera utan köper färdiga rivor (askar) med memma.
    Den ser inte så aptitlig ut heller.:p:D

  • 5 februari 2008

    aldrig hört talas om?

  • delikat 5 februari 2008

    Jag älskar memma serverad med strösocker och grädde. Ska avklara årets fastlagsbulle ikväll, så kan jag avnjuta memman som nästa läckerhet. Kanske redan det här veckoslutet...

  • Guber 5 februari 2008

    :)Jag har smakat men tycker inte om det.Sorry!(N)

  • tina62 5 februari 2008

    Aldrig hört talas om!

  • tantdrake 5 februari 2008

    (L) gillar gillar!

  • Jessika 5 februari 2008

    Jag har bara sett det i affären. Vad smakar det?

  • anluk 5 februari 2008

    Memma bjuder alltid svärmor på till påsk men jag äter det inte. Gillar det alltså inte. Svärmor (som kommer från Tammerfors) älskar det. Maken gillar också det och vill ha grädde till.

  • starfighter 5 februari 2008

    Lite märklig smak och extremt mäktigt. Rågsmaken slår hårt igenom, vilket väl inte direkt förknippas med efterrätter/sötsaker. Äter det endast hemma hos min pappa och hans finska fru.

  • Snorkfroken 5 februari 2008

    Mina föräldrar köper hem det varje påsk så jag äter det där :D
    Inte supergott direkt men ändå ett måste till påsk :p

  • Kristiina 5 februari 2008

    Trots att jag har finska rötter så har jag bara smakat memma en gång, och det här i Sverige i vuxen ålder. Den är kanske inte vanligt i hela Finland? Jag tyckte i alla fall att det smakade spännande! Och skulle nog kunna köpa det bara för att uppleva den där annorlunda smaken igen, väldigt svårplacerad, man sitter liksom och funderar "vad påminner det om, hmmm" medans memman snurrar runt i munnen. Jag skulle nog kunna lära mig att tycka om det ordentligt :p

  • Okänd 5 februari 2008

    Min mamma är från Finland och komhit till Sverige som barn och hon har ätit Memma,men det är inget hon har lagat till familjen.Till och med vi har Memma i våra affärer,men jag har aldrig kännt mig sugen att prova.Har bara sneglat på förpackningen.

  • ikah 17 mars 2009

    Då var vi här igen!
    Bara några veckor kvar till påsk:D och den härliga memman(L)

  • anluk 17 mars 2009

    Jag måste ju ändra mitt inlägg från förra året. Jag älskar Memma helt plötsligt!!!! Åt det förra året igen hos svärmor och blev helt frälst. Äntligen är det snart påsk.

  • popik 17 mars 2009

    Jag har ätit memma men det var längesen och jag tyckte det var supergott. :D

  • flumhum 17 mars 2009

    Min mamma brukar vara den som äter det.. hon är ju ifos uppvuxen med att ha det vid påsk..jag där i mot är väll inte så förtjust i det..tycker det smakar mest gegga :D.. men är man hos mormor i Finland är man nästan tvungen att ta lite :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.