Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Någon som vet hur man använder "kebbe" till KÖTTKVARNEN?

  • emmelina1 17 november 2012

    Jag har köpt en Andersson köttkvarn som fungerar väldigt bra, jag är imponerad över den fina mjuka färs som blir och fundersam över vad färsen i affären innehåller eftersom den är "hård" och med många vita inslag...

    Men nu när jag kört den några gånger vill jag gärna avancera lite och använda tillbehören =)

    Det finns något som heter Kebbetillbehör?

    Är det typ som rullader av färs med hål för fyllning?

    Maskinen är bra men boken till innehåller ingen beskrivning till detta tyvärr, så är det någon som vet hur det fungerar?

    här är länken till maskinen men det borde fungera ungefär lika för alla maskiner:

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1401947

  • DoctorWho 17 november 2012

    Kebbetillbehör:
    - hålskiva
    - kona.
    Kebbe är en traditionell rätt från Mellanöstern: friterade
    lammkötts –och bulgurvetepaket fyllda
    med färs.

  • emmelina1 17 november 2012

    Ok Tack för ditt svar =)

    Det jag undrar är hur man gör dem i maskinen..

    Gör man färsen först och sen sätter dit dessa saker och så blir det typ avlånga rullader?

  • DoctorWho 17 november 2012

    Kebbe kan man kalla en fylld avlång friterad köttbulle. I recepten som jag har läst blandas färs med bla kryddor och finhackad stekt lök innan färsen stoppas i maskinen.

  • emmelina1 18 november 2012

    Tack!

    Jag ska testa att göra det nästa gång jag malt färsen, blanda allt (har hittat flera recept) och ta bort färstillbehören och sätta dit de andra ist, konstigt att det inte står något alls om det i bruksanvisningen när tillbehören för Kebbe finns..

    Tack så jättemycket för att du hjälpt mig att få klarhet!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.