Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

pigg mat

  • The_mama97mia 2 mars 2008

    den här tiden på året börjar jag bli groddare. Jag har nu alfalfagroddar färdiga i en skål i kylen, krispigt o kryllar av vitaminer. Sen gror det solrosfrön i min groddburk. Snacka om levande föda!


    Blodsockerhöjare vet jag inte - förutom frukt o grönt i allmänhet.
    Förresten gick jag på en grej en gång, Xango juice eller vad det hette, skitdyrt, gott, skulle krylla av antiooxidanter men byggde på ngn slags prenumeration o som sagt kosta skjortan...

  • MatAnders 2 mars 2008

    Jag öppnar en burk konserverade musslor*mums:p

  • e_p_a2000 2 mars 2008

    Det jag brukar fixa när familjen börjar bli hängig är en stor skål med fruktsallad

  • The_mama97mia 2 mars 2008

    Bra tips!
    Ngt jag alltid tänker på så fort jag äter "hotellfrukost" är varför har jag inte färdigskuren frukt i skivor hemma i kylen??? Det är ju höjdaren på frukostbuffén ju - färsk ananas, melon, papaya, m.m.....
    Det blir man ju pigg av bara av att se!!!

  • monac 2 mars 2008

    groddar oxå mungbönor direkt i ett durkslag...bara skölja ett par ggr/dag! mycket mat & nyttigheter för lite pengar!...snacka om livskraft ,verkligen...det växer så det knakar & knäpper i de tillsynes "döa" torra bönorna-Levande föda(Y)
    mitt tips:
    Mixa dig en smoothi,frysta bär(blåbär/hallon/vinbär eller björnbär t.ex). 1-2 bananer,pressad citrus & lite färskriven ingefära....lovar att du piggnar till! himla gott är det med...kryllar av antioxidanter & vitaminer:D jo, mango "the queen of fruite" är ju super gott i smoothi oxå!(finns tärnad fryst att använda sig av ,som förenklar det hela en del!

  • Amber 2 mars 2008

    Frukt blir man pigg av & dessutom e det gott.
    Jag blir oxå piggare av att man nu kan vara mera ute samt att man kan njuta av solen.

    Blodsockerhöjare...dextrosol,bananer,isglass.

  • The_mama97mia 3 mars 2008

    köpte en vattenmelon idag. Dyrt men jösses vilket gott vatten!!!!! Skivade upp den så det är klart till frullen imorgon...
    Jag skulle vilja ha tips på recept på smoothies utan mjölk i, enbart frukt o bär baserat alltså....
    Har nyss köpt en stavmixer som bara väntar på att göra mig piggelin... :)

  • bernit 3 mars 2008

    Har precis kommit hem från "solen" och härliga frukostbuffeer med mycket frukt, jag känner mej skitpigg och vaknar kl 4 på morgonen. (fast bara någon dag till)

    /BÅ :p

  • The_mama97mia 3 mars 2008

    mmmm..då förstår du vad jag menar.
    Här kommer solen, det gäller att man hänger på o har kylen på samma tåg eller hur jag ska säga.
    Havregrynsgröt är både gott o nyttigt men inte så... levande. ???
    Ett fat med frisk frukt är både vackert, sprillandes av vitaminer o fräscht så smaklökarna vaknar vid blotta åsynen - eller hur????
    Jag ska skärpa mig o försöka ha det så nu. Hmmm. få se hur länge det håller???
    :p

  • hansdotter 3 mars 2008

    Jag brukar göra en smoothie på morgonen;
    hallon (frysta)
    mango (helst färsk)
    1 lime(bara saften)
    hampafrön
    krossat linfrö

    kör i mixern- klart!
    Om jag vet att jag kommer att behöva extraenergi så kör jag i en banan(Y)

    Garanterat en fröjd båda för ögat och gommen(Y)(Y)(Y)

  • The_mama97mia 3 mars 2008

    Låter smaskens. Jag har nog inte hampafrön. Linfrö ja visst. GÅr det bra med solrosfrö eller sesamfrö?? Kan man ta en liten genväg o ha i färdig juice? Typ grapefruktjuice som jag bara älskar?

    Jag förstår att jag kan prova mig fram själv men bara undrar om flera varianter o tips!!!!
    *ler*

  • Queenie 3 mars 2008

    Jag la precis in ett recept på "Frusen banansmoothie med bär", ingen mjölk i den

  • hansdotter 3 mars 2008

    Hampafrön innehåller mycket protein, som håller oss pigga och håller hjärnan igång. Renée Voltaire har hampafrön i sitt sortiment, finns på ica(Y)
    Du kan ha i vilka frön du vill, solros, loppfrön(nyttigt, men lustigt namn), boveteflingor, vetekli m.m.m. Finns hur många frön som helst i dagligbutikerna, handlar mest om vad man vill "tillsätta" sin kropp.
    Visst kan du ha i färdig juice, men det är mycket godare med färsk:D Varför inte skala en grapefrukt och köra ner några klyftor i mixern eller pressa den färsk och hälla i?
    Jordgubbar med lime och lite frön är en annan klar favorit! Underbart gott(Y)(Y)

  • hansdotter 3 mars 2008

    Fyll frysen med frysta bär, blåbär, björnbär,mango, jordgubbar m.m. så har du alla chanser i världen att göra en god frukost eller ett mellanmål när andan faller på(Y)(Y)(Y)

  • The_mama97mia 3 mars 2008

    Kanon. Det låter såååååååååå gott! jag ska testa!
    Risken är att jag blir så pigg att jag minsann inte sitter här o häckar! *S*
    allvarligt, smoothies tycker jag är ett bra sätt att få i sig vitaminos.... Jag har svårt att äta frukost. Men dricka ngt kan jag...
    *LER*

  • Hewlwtt 3 mars 2008

    Det bästa som finns är väl frukt, gott och nyttigt.

  • monac 4 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 3 mar 2008

    köpte en vattenmelon idag. Dyrt men jösses vilket gott vatten!!!!! Skivade upp den så det är klart till frullen imorgon...
    Jag skulle vilja ha tips på recept på smoothies utan mjölk i, enbart frukt o bär baserat alltså....
    Har nyss köpt en stavmixer som bara väntar på att göra mig piggelin... :)




    du har en under mina recept...det går givetvis att byta soyamjölken om du inte vill ha det heller mot juice,tranbär,granatäpple eller vad du gillar! stavmixer är toppen:) //monacamilla

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.