Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på saltlakrits karameller

  • danielaos 13 maj 2016

    Hejsan!
    Jag är bosatt i Asien sedan flera år, och har ett allvarligt saltlakritsberoend. Det går inte att få tag på här, men jag har lyckats få tag på ammonium klorid (salmiak pulver) och lakrits pulver! är det någon som vet hur man gör hemmagjorda turkisk pepparliknande karameller?
    Vore mycket tacksam för ev. svar!
    Daniel

  • Rajdon 14 maj 2016

    Jo jag har haft ett saltlakrits beroende .. men det avtog. Och turkisk peber, Pingvin Salt Pastiller, Djungel vrål osv är ju klassiker.. men har inget tips hur man gör tyvärr ;)

  • danielaos 14 maj 2016

    Tack i alla falls för svaret!

  • walterego 16 maj 2016

    Hej,
    Jag har också dessa saltlakritsbehov sedan bardomen. Kommer begäret så finns ingen återvändo. Sätt dig i bilen, hitta en kiosk, köp all saltlakrits som du har behov av. Sedermera har jag alltid "laddat" med salmiak-och lakritspulver. Brukar blanda en del salmiak + 2 delar lakritspulver och mättar mitt behov av det. Här är ett recept av lakritskola som jag en gång hämtade ifrån en "konkurrent" till oss i Matklubben. Den Turkiska pepparn kan jag dock inte hjälpa Dig med. (Inget av mina favoriter). Hoppas att detta ger Dig hjälp.
    Lakritskola


    Ingredienser
    5 dl Grädde
    500 g Socker
    5 msk Sirap
    2 msk flytande glykos
    50 g smör
    100 g lakritspulver
    Salmiak

    Gör så här
    Lägg ingredienserna i en panna och låt koka på låg värme ca 30 minuter till 3 timmar.
    Gör knäckprovet.
    Bred ut kolan på ett smörat bakplåtspapper och låt stelna.
    Skär ut i lämpliga bitar och förvara i kolapapper.

  • danielaos 17 maj 2016

    Jag tackar så mycket för detta recept! Kommer användad det på min glass. Tyvärr för mig finns inte en kiosk med saltlakrits i närheten (närmaste är kanske IKEA i Bangkok, jag bor i Laos). Var i Sverige för ett par månader sen och “laddade upp”, men det räckte inte länge… Tack så mycket i alla fall!

  • danielaos 17 maj 2016

    Jag tackar så mycket för detta recept! Kommer användad det på min glass. Tyvärr för mig finns inte en kiosk med saltlakrits i närheten (närmaste är kanske IKEA i Bangkok, jag bor i Laos). Var i Sverige för ett par månader sen och “laddade upp”, men det räckte inte länge… Tack så mycket i alla fall!

  • danielaos 17 maj 2016

    Djungel-vrål och salta pingviner i all sin ära. Vad föredrar du?
    Bästa hälsningar,
    D.
    PS. Har lite problem att lära mig hur forumet funkar, Ursäkta om jag skriver flera gånger…

  • biggan61 18 maj 2016

    Skrivet av walterego den 16 maj 2016

    Hej,
    Jag har också dessa saltlakritsbehov sedan bardomen. Kommer begäret så finns ingen återvändo. Sätt dig i bilen, hitta en kiosk, köp all saltlakrits som du har behov av. Sedermera har jag alltid "laddat" med salmiak-och lakritspulver. Brukar blanda en del salmiak + 2 delar lakritspulver och mättar mitt behov av det. Här är ett recept av lakritskola som jag en gång hämtade ifrån en "konkurrent" till oss i Matklubben. Den Turkiska pepparn kan jag dock inte hjälpa Dig med. (Inget av mina favoriter). Hoppas att detta ger Dig hjälp.
    Lakritskola


    Ingredienser
    5 dl Grädde
    500 g Socker
    5 msk Sirap
    2 msk flytande glykos
    50 g smör
    100 g lakritspulver
    Salmiak

    Gör så här
    Lägg ingredienserna i en panna och låt koka på låg värme ca 30 minuter till 3 timmar.
    Gör knäckprovet.
    Bred ut kolan på ett smörat bakplåtspapper och låt stelna.
    Skär ut i lämpliga bitar och förvara i kolapapper.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.