Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smörgåstårta

  • Bruno6 23 april 2012

    Ska göra smörgåstårta och vill ha hackad isbergssallad på kanterna hur "fäster" man det bäst så det inte blir kladdigt jag har ju "klisterblandning" runt (fyllning) men att trycka dit det med handen blir kladdigt, sen vill jag veta hur man gör snygga skinkrosor <<<<<<<<<<<<<

  • yummimummi 23 april 2012

    Jag brukar göra en blandning av creme fraiche och majonäs (gör den inte för rinnig), och smetar på det på sidorna. Sen täcker jag även ovansidan med hackad isbergssallad. Låter det falla ner på sidorna och håller mot med andra handen och trycker till. Detta brukar fungera bra.
    Att ha sallad även under den egentliga garneringen bör att det är lättare att justera när du garnerar smörgåstårtan. Lycka till!

  • EliBerg65 24 april 2012

    Jag har provat med mjukost (tub eller ask, om man vill med någon smaksättning) och det funkar. Creme fraiche har jag upplevt blir för lös om man rör i den (fast tillsammans med majonnäs kanske...).

  • svenssonjohann 24 april 2012

    Jag använder hårt vispad grädde och lite creme fraiche som "klister"
    Men vill du vara utan kladd helt och hållet så använd kruksallad. De bladen är mycket finare och de blir lättare att fästa.

  • chrisq 24 april 2012

    (Y) gör tårtor på beställning vissa vill tvunget ha isbergs sallad o då kör jag bara med äkta majonnäs inget kladd o blir bra sen vill vissa ha mer färg o då blir det kruksallad med majonnäs på kantenterna vackert som bara den min favorit lycka till

  • Stintan 26 april 2012

    Jag använder Turkisk yoghurt och lite lättmajonnäs, som jag rör ihop, inte vispar, det brukar fungera bra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.