Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Soya

  • Queenie 6 januari 2008

    I många recept står det bara soya, vad använder ni då för soya, oftast tar jag kinesisk soya fast kanske lite mindre. Vet inte riktigt vilken sort jag ska köpa, guldsoya ger väl ingen smak, bara färg. Har ni några tips?

  • Lilljeppe 6 januari 2008

    bara kinesisk soya här hemma(Y)

  • Queenie 6 januari 2008

    Vilket fint nytt kort du har lilljeppe. Det funkar inte när jag ska lägga in kort :´(

    Men i vissa recept kan det ju stå att det ska vara ganska mkt soya, då måste man väl ta mindre kinesisk soya, annars blir det väldans starkt.

  • Lilljeppe 7 januari 2008

    tack så mycket:)

    Oftast så tar jag lite mindre soya än vad det står i receptet. Kinesisk soya är mycket godatr än de flesta andra soyorna som finns enl mitt tycke:p

  • jas65 7 januari 2008

    Det finns olika varianter på soya. Den kinesiska tycker jag är stark, men den japanska och filippinska är mildare i sin smak. Titta efter dem i en asiatisk affär.
    Mvh
    Anders

  • 7 januari 2008

    kinesisk soja(Y)

  • Jessika 7 januari 2008

    Hos mig finns en rejäl flaska med kinesisk, en liten japansk och en liten indonesisk.

    Står det inget angivet tar jag alltid kinesisk soja. Japansk blir för "mjuk" tycker jag men i vissa rätter är det det enda som fungerar. Den indonesiska (typ ketjap manis), den är lite söt med en dragning åt lakris. Låter konstigt men är jättegott.

  • Aspholme 7 januari 2008

    Är försiktig med Soya, sedan det gått ut varningar om diverse tillsatser i Soya.(N)

  • evaldo 7 januari 2008

    Thai Soya Sauce är ljusare, fräschare och något sötare än japansk soja.

    Den fulländar den genuina thailändska måltiden men passar lika bra till all asiatisk mat.
    ..........................................................................................................................
    Kinesisk soja är saltare och tjockare i konsistensen än japansk soja.
    Den delas vanligtvis in i tre kategorier:
    En tunnare och ljusbrunare variant, den som används vanligast i matlagning.
    ………………………………………………………………………………………………

    Lǎochōu mörk/gammal soja. En soja som lagras längre och förstärks med sirap.
    Har en rikare men mindre salt smak än ljus sojasås.
    Tjock sojasås, som namnet antyder en tjockare sojasås.
    …………………………………………………………………………………………………..
    Japansk soja, Shōyu är lite sötare och ljusare i färgen än den kinesiska.

    Ett vanligt japanskt märke är Kikkoma.
    …………………………………………………………………………………………………..

    Ketjap är en indonesisk soja som har en ganska tjock konsistens.
    Den finns i en söt variant som heter Ketjap Manis och som är den populäraste soyan i
    indonesien och en salt variant som heter Ketjap Asin.
    Ketjapen består av sojabönor, socker och kryddor.
    Ketjapen spelar en viktig roll i all indonesisk matlagning och används bland annat till
    marinader, i grytor, såser, och som bordssås.
    Ketjapen har tillsammans med den kantonesiska fisksåsen khetsap gett namn åt den
    västerländska tomatketchupen.
    Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketjap

  • Grytlappen 7 januari 2008

    Smaken är olika som framgår av ovanstående inlägg. Själv föredrar jag japansk soya eftersom den INTE är så söt.

  • farmoringer 7 januari 2008

    Jag använder olika soya. Tycker det är roligt att variera sig.

  • MatAnders 7 januari 2008

    Säger som jag brukar chengs guld soya och maggi soyan...

  • anluk 7 januari 2008

    Mrs Chengs och Kikkoman!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.