Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Spaghetter & macaroni

  • FAE 7 februari 2011

    Ur led är det svenska språket.
    Varför envisas vi med att säga makaroner? Hade vi varit konsekventa hade vi ju även sagt spaghetter, fuzziler, farfaller, gnoccher, ravioler och. . . ja you name it - listan blir lång.
    Detta kommer jag nog aldrig bli klok på. {question}

  • The_mama97mia 8 februari 2011

    hehe... kul fundering. Skriv till Språket i P1!
    Det finns nog fler exempel på hur vi misshandlar språket i kökssammanhang...

  • The_mama97mia 8 februari 2011

    Kom på en annan sak, det finns fortfarande olika åsikter om huruvida det heter Ett Äpple/ett, Apelsin eller EN äpple/ apelsin?

  • tojve 8 februari 2011

    fast säger vi ändå inte lite varierande om pasta? Jag säger makaroner, spaghetti, tagliatelle... så det är inte så att jag bara säger pasta och sedan pekar ut makaronerna liksom. :)

  • smeand 8 februari 2011

    Skrivet av tojve den 8 feb 2011

    fast säger vi ändå inte lite varierande om pasta? Jag säger makaroner, spaghetti, tagliatelle... så det är inte så att jag bara säger pasta och sedan pekar ut makaronerna liksom. :)


    Det är böjningen av orden han syftar på :)

  • smeand 8 februari 2011

    Skrivet av mama97mia den 8 feb 2011

    Kom på en annan sak, det finns fortfarande olika åsikter om huruvida det heter Ett Äpple/ett, Apelsin eller EN äpple/ apelsin?


    Har jag aldrig hört. På korrekt svenska heter det ett äpple och en apelsin.

  • The_mama97mia 8 februari 2011

    hehe
    http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=35424;objekttyp=lan

    dialektalt så klart

  • tojve 8 februari 2011

    Skrivet av smeand den 8 feb 2011

    Skrivet av tojve den 8 feb 2011

    fast säger vi ändå inte lite varierande om pasta? Jag säger makaroner, spaghetti, tagliatelle... så det är inte så att jag bara säger pasta och sedan pekar ut makaronerna liksom. :)


    Det är böjningen av orden han syftar på :)


    haha okej. o_O Tyckte att det verkade konstigt! :P :)

  • The_mama97mia 8 februari 2011

    Fast... när man använder orden/benämningarna i ett receptnamn så brukar vi välfå det rätt? Macaroni al forno... m.m.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.