Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

speciella smaken på pulvermos ?

  • kallebakom 18 augusti 2013

    hej,gillar faktiskt köpt potatismos (pulver),vad kan det vara för nått i som gör smaken ?
    blir alldrig lika med hemmagjord tycker jag

  • boz1965 18 augusti 2013

    Att fråga om mospulver här är som att svära i kyrkan. ;)

  • Anderstam 18 augusti 2013

    Mycket av smaken i pulvermos kommer från sulfiter.
    Sulfiter används normalt när man gör pappersmassa.
    Så om du gör hemgjort mos och vill ha pulversmak, så prova att finriva wellpapp i.
    Vet inte om det fungerar. {doctor}

  • kallebakom 18 augusti 2013

    ber om ursäkt då....

  • Vintra 18 augusti 2013

    Inget du ska behöva be om ursäkt för.

    Blir ibland sugen på pulvermos också. Är nått barndomligt gott med det. Vet inte vad som ger det speciell smak dock. {silly} En ide är att du kan gör ditt egna mos lite löst sen ha i potatismospulver för att göra det "fastare" igen och på så sätt få lite av smaken kanske. o_O

  • kallebakom 18 augusti 2013

    tack det var ju en tanke !

  • annapatrik 18 augusti 2013

    Hej !

    Jag har ingen aning om vad som gör smaken på pulvermos, men jag håller med dig. Ibland blir jag så sugen på det, passar bäst om man vill vara lite bekväm och göra en tunnbrödsrulle.
    Varje gång jag är i USA köper jag med mig Betty Crockers potatisflingor, den smaken är god.
    Man måste inte göra allt från grunden alltid bara för att man kan.
    http://yrhattans.wordpress.com/

  • CaptainJack 19 augusti 2013

    Testa att krydda moset med Aromat (finns i kryddhyllan), men tänk på att den innehåller ganska mycket salt så ta Aromat först och smaka av innan du saltar.

  • rosatalo 19 augusti 2013

    Lidl har ett pulvermos som jag tycker är riktigt bra. Det är av märket "Harvest basket" och är billigt som pulver på moset höll jag på att säga, men det heter väl som grädde på moset?

    {eat}

  • kallebakom 19 augusti 2013

    precis ! det lidl moset är en favorit ! mkt gott,jo inget fel på hemgjort mos gör det okså
    men önskar att jag fick till "köpe smaken" annars så är felix klassiska mos mkt gott

  • rosatalo 19 augusti 2013

    Jag brukar också göra både och, beror på hur mycket ork och tid man har. Vet tyvärr inte hur man får till smaken du efterlyser, men kul att höra att fler gillar "Harvest basket" så slipper jag skämmas ensam. ;)

  • Veranne 2 september 2013

    Jag lutar också åt att det är aromat, eller kanske snarare någon form av (grönsaks)buljongpulver. Tycker det påminner lite om smaken hos grönsakssoppor i hel/halvfabrikat.

  • Veranne 2 september 2013

    ...och nog är det en gnutta muskot i också?

  • MosterNettan 7 september 2013

    Jag har alltid Felix pulvermos i skafferilådan. Jag använder mjölk istället för vatten, och mycket smör. Om jag ska gratinera moset åker en äggula i också.
    Ibland blir jag jättesugen på kokt wienerkorv special och då passar det inte med hemgjort mos.
    :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.