Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

varför

  • abcdef999 16 april 2009

    Hej
    Jag gör en bra fiskrätt som skär sig i ugnen.
    Fiskblock skäres i bitar och lägges på en purjulöksbädd.
    Över detta en sås bestående av 5 dl crame fraiche - 3 dl matl.grädde - 1/2 dl chilisås - kryddor - klippt dill.
    175-200 grader i ugn i ca 50 minuter.
    Vad är felet när det "skär sig" En blaskig vattnig vätska lägger sig i botten och på övesidan ligger en fastare och god "gegga"
    Är det fel på tempen i ugnen eller är det inne för länge eller kan det vara ngt annat. Meningen är ju att fisken ska ligga i den tänkta goda såsen. :(
    tacksam för idéer
    mvh Anders

  • Lotten_J 17 april 2009

    Har du låtit fiskblocket tina upp så att den överflödiga vätskan, sen den varit fryst, fått rinna av? Detta är bara en vild gissning om vad det kan bero på för jag har gjort ungefär samma maträtt men var noga med att tina fisken och hälla bort all vätska innan tillagning

  • Okänd 17 april 2009

    Jag brukar gör en liknande fiskrätt i ugnen. Den har också en tendens att skära sig, vad det beror på vet i sjutton! Ett helt tinat fiskblock läggs på smörfrästa champinjoner och finskuren purjolök. Lite salt och peppar ovanpå, ett par smörklickar och så in i ugnen i 175° tills fisken börjar vitna. På spisen värmer jag under tiden upp 2 dl grädde och 1 dl mjölk, tillsätter ett par tre matskedar Ejderns kaviar samt hackad dill. Lägger skivad tomat på fisken och slår över gräddblandningen på fisken som nu nästan är färdig. Ökar värmen till 250° och låter det puttra på en stund. Det är här som den kritiska punkten kommer, om det får gå för länge i ugnen så skär det sig!
    Får det st kvar på 175° så skär det sig obönhörligen eftersom det måste stå inne i ugnen en längre tid då.
    Serverar med nykokt potatis.
    Inte så dumt faktiskt!

  • abcdef999 17 april 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 17 apr 2009

    Jag brukar gör en liknande fiskrätt i ugnen. Den har också en tendens att skära sig, vad det beror på vet i sjutton! Ett helt tinat fiskblock läggs på smörfrästa champinjoner och finskuren purjolök. Lite salt och peppar ovanpå, ett par smörklickar och så in i ugnen i 175° tills fisken börjar vitna. På spisen värmer jag under tiden upp 2 dl grädde och 1 dl mjölk, tillsätter ett par tre matskedar Ejderns kaviar samt hackad dill. Lägger skivad tomat på fisken och slår över gräddblandningen på fisken som nu nästan är färdig. Ökar värmen till 250° och låter det puttra på en stund. Det är här som den kritiska punkten kommer, om det får gå för länge i ugnen så skär det sig!
    Får det st kvar på 175° så skär det sig obönhörligen eftersom det måste st inne i ugnen en längre tid då.
    Serverar med nykokt potatis.
    Inte så dumt faktiskt!

  • gimmiahug 17 april 2009

    Hej!

    Fryst fisk har en tendens att släppa mycket vatten under tillagning, även om den tinats innan. Sedan kan ibland krämiga och gräddiga såser också de skära sig om de tillagas i ugn under längre tid (man rör ju faktiskt inte om så som man gör när såser kokas i kastrull), så jag hade nog följt anvisningarna till jan-gunnars recept och slagit på såsen mot slutet samt höja ugnsvärmen. Då får du ju också tillfälle att slå av eventuellt utsipprad vätska innan du slår på såsen :)

  • abcdef999 17 april 2009

    Skrivet av gimmiahug den 17 apr 2009

    Hej!

    Fryst fisk har en tendens att släppa mycket vatten under tillagning, även om den tinats innan. Sedan kan ibland krämiga och gräddiga såser också de skära sig om de tillagas i ugn under längre tid (man rör ju faktiskt inte om så som man gör när såser kokas i kastrull), så jag hade nog följt anvisningarna till jan-gunnars recept och slagit på såsen mot slutet samt höja ugnsvärmen. Då får du ju också tillfälle att slå av eventuellt utsipprad vätska innan du slår på såsen :)



    Ja tack för alla goda tips. Jag försöker nästa gång att göra som Ni föreslagit och hoppas på bättre tur.
    Anders

  • josse12 18 april 2009

    har du provat att värma creme f + grädde+chili i kastrull först, alltså värma såsen sen hälla på den, obs ej koka, förr skar sig många rätter i min ugn med creme f, sen jag började med detta inget sånt. har inte provat med fisk som släpper mycket vatten men det borde vara värt ett försök.

  • Okänd 18 april 2009

    Skrivet av gimmiahug den 17 apr 2009

    Hej!

    Fryst fisk har en tendens att släppa mycket vatten under tillagning, även om den tinats innan. Sedan kan ibland krämiga och gräddiga såser också de skära sig om de tillagas i ugn under längre tid (man rör ju faktiskt inte om så som man gör när såser kokas i kastrull), så jag hade nog följt anvisningarna till jan-gunnars recept och slagit på såsen mot slutet samt höja ugnsvärmen. Då får du ju också tillfälle att slå av eventuellt utsipprad vätska innan du slår på såsen :)



    Visst innehåller fryst fisk mycket vatten, men när den tinat tar man en ren och torr handduk som man försiktigt pressar ut så mycket som möjligt av vattnet med!
    Det kan vara detta vatten som bidrar till att det skär sig, men även att man inte rör om är nog mera troligt.

  • anita_be 18 april 2009

    Det är cremefraichen som ställer till problemet. När den blir kokhet stelnar den och blir till keso. Använd ren grädde så händer inte detta.

  • The_mama97mia 18 april 2009

    hmmm.... jag har ett recept som heter Millans Fisk. Där är knepet att man smörar formen och sedan pudrar man några msk vetemjöl i botten, därefter lägger man på fisk etc. Det blir toppen bra. Tror det kan avhjälpa detta med. (Y)

  • bernit 18 april 2009

    Skrivet av abcdef999 den 16 apr 2009

    Hej
    Jag gör en bra fiskrätt som skär sig i ugnen.
    Fiskblock skäres i bitar och lägges på en purjulöksbädd.
    Över detta en sås bestående av 5 dl crame fraiche - 3 dl matl.grädde - 1/2 dl chilisås - kryddor - klippt dill.
    175-200 grader i ugn i ca 50 minuter.
    Vad är felet när det "skär sig" En blaskig vattnig vätska lägger sig i botten och på övesidan ligger en fastare och god "gegga"
    Är det fel på tempen i ugnen eller är det inne för länge eller kan det vara ngt annat. Meningen är ju att fisken ska ligga i den tänkta goda såsen. :(
    tacksam för idéer
    mvh Anders


    CF är svårt i ugn men jag tycker du kan använda det recept du har men blanchera purjolöken, låt fisken ligga på en handuk eller papper först så vattnet drar ur och värm upp CF, grädde och chili i en kastrull och rör ned en äggula - det kan inte misslyckas :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.