Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför skär sig såsen?

  • Mandelblom42 10 juni 2009

    Hej alla matkunniga land och rike kring!
    När jag gör kotletter i ugn som steks i sås av creme fraiche, grädde och soya - ja, då skär sig såsen och det ser då rakt inte roligt ut. Är det fel blandning (4 dl grädde + 3 dl creme fraiche + 1 dl soya), eller är det fel värme, eller???

    Det är så gott så jag vill gärna att det ska se bra ut också.

  • mooseella 10 juni 2009

    anvädner du riktig grädde, menar den på 40% och fet creme fraiche. Har upplevt att en del av de magra varianterna skär sig lättare.

  • Mandelblom42 10 juni 2009

    Ja, jag använder de "feta" varianterna! Kan inte förstå varför det blir så där? Kan det vara för att soya är med?

  • Ulrika91 10 juni 2009

    Förmodligen är sojan boven i dramat. Soja är ju baserat på vatten och mjölkprodukterna på ja.. mjölk.. Sen om du smörjer formen "för bra" och det blir för mkt fett, så kan det rinna ut och förstöra den vackra maten :)

  • The_mama97mia 10 juni 2009

    Jag har nog upplevt lika som du, men stör mig inte på det... Vad jag kan tänka som tips är att bottna formen med lite maizenamjöl , alt ta upp köttskivorna efter stekningen i ugn o vispa i formen med lite just maizena.

  • Mandelblom42 10 juni 2009

    Tack Mama97mia!
    Det tipset ska jag minsann prova nästa gång.

  • jimboz 10 juni 2009

    Vad jag vet så blir creme fraiche alltid grynig när den kokar, men det kan ju vara så att när man blandar i annan vätska så blir den desto mera grynig.

  • mariaengstrom 10 juni 2009

    Om man värmer upp cremefraichen innan du häller ner den i något varmt så blir den inte grynig har jag hört, ej testat dock.

  • pia61 11 juni 2009

    Red av såsen, med vetemjöl el som jag läste innan här med maizena. Så gör jag för jag har också detta problem. Reder man av såsen "går den ihop" igen. :)

  • poffa 11 juni 2009

    "creme fraiche, grädde och soya".

    1. Creme fraiche finns i två varianter, kokbar och icke kokbar. Således är det den förstnämnda om den skärs sig snabbt.
    2. Grädde tål högre kokning och värme, men inte hur mycket värme eller hur länge som helst. Då släpper även den ifrån sig fett.

    3. Soja/soya har jag aldrig upplevt att den påverkar hur fettet /såsen grynar/skärs sig, så det är nog inte sannolikt att det är det som är problemet. Om du inte hittat en skum soja.

    4. Kotletter släpper fett, hur har du tänkt dig att det ska bindas alternativt bli av med?

    5. Om man överkokar en vanlig köttfärssås utan grädde och liknande kommer även den att släppa fett, och det utan räddning.

    Mitt tips utan att veta hela receptet.
    Skär rent kotletterna från överflödigt fett och förstek dom.
    Sedan ska man komma ihåg att kokbar creme fraiche är manipulerad, så du kanske ska kokaihop såsen före och sedan slå på den, samt inte överköra den på för hög värme, för länge.

    Samt att har man i saker som har ett surt ph-värde som till exempel vin, citron så kan det skära sig om man inte vet hur man gör.

    Lycka till. (Y)

  • marry345 12 juni 2009

    :p

    Skrivet av Mandelblom42 den 10 jun 2009

    Hej alla matkunniga land och rike kring!
    När jag gör kotletter i ugn som steks i sås av creme fraiche, grädde och soya - ja, då skär sig såsen och det ser då rakt inte roligt ut. Är det fel blandning (4 dl grädde + 3 dl creme fraiche + 1 dl soya), eller är det fel värme, eller???

    Det är så gott så jag vill gärna att det ska se bra ut också.

  • Mandelblom42 14 juni 2009

    Tack alla ni som har besvärat er med att svara och kommentera min fråga. Kul! Jag har fått flera tips som jag ska prova nästa gång. Tack!

  • boz1965 14 juni 2009

    I vissa fall går det också att mixa såsen slät, men då gäller det att du har en ordentig mixer eller stavmixer. En vanlig matberedare är inte snabb nog att slå ihop såsen.

  • kockenamatoren 14 juni 2009

    SKär såsen sig är det bara att ha i mjölk och vispa...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.