Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetarianism

  • Erajscha 12 februari 2011

    Vi fortsätter i en egen tråd. det är mest respektfullt mot TS i den andra tråden.

    --------------------------------------------------------------------
    Wildlife skrev:
    Rätt så tillvida att jag vill ha kött i någon form som bas på tallriken, att det sen tillkommer vegetariskt i form av t.ex. potatis och en sallad är en annan sak...
    Sen har jag inte förstått meningen med quorn... I grunden smakar det ingenting, men sen ska det kryddas upp så det smakar som exempelvis en köttfärs-lasagne...

    Jag har en känsla av att du har nån bästa-vän som är vegetarian... Är det så?
    ------------------------------------------------------------------

    Men grejen är att du är ju inte köttätare du utan allätare. Och som allätare äter man ju inte allt varje gång man äter, du äter ju t.ex. inte fisk och kött och potatis och grlönsaker på tallriken varje gång. Alltså borde man kunna vid enstaka tillfällen äta t.ex. pasta, tomatsås och parmesan utan att yla för att det inte finns kött.


    Poängen med quorn är att det är ett proteinrikt vegetariskt alternativ som går att krydda åt olika smakinriktningar.


    Nej jag har ingen bästa kompis som är veggo. Jag har själv varit veggo under några år på mitten av nittiotalet och jag har vänner som är semivegetarianer och vänner som är lakto-ovo-vegetarianer.

  • Isia88 13 februari 2011

    Det är väl inte att quorn ska efterlikna kött i smaken; det är väl att köttfärs ofta kryddas på ett visst sätt för att kunna smaka gott överhuvudtaget. Måste en vegetarian alltid känna smaken av grönsaker för att inte betraktas som en "hycklare" pga lite quorn? Med lite teknik kan man för fasen få sparris att smaka likadant som en stek, bara man kryddar rätt!

    Är själv inte vegetarian, och kan tycka ordentligt mycket om att sätta tänderna i ett saftigt stycke kött - och en gång i tiden var jag lite den som kände att "gud vad jag måste ha kött annars överlever jag inte" och så. Kom hem och åt kassler efter att ha varit på tacokväll på quorn hos en vegetarianvän.
    Men har faktiskt börjat inse att jag många gånger inte alls mår lika bra efter att ha ätit kött som efter linssoppa eller en kidneybönsallad!

    Att vara, eller icke vara, ett kötthuvud tror jag mer har att göra med en viss tvångstanke pga diverse tycken och åsikter, än att man faktiskt är så pass besatt av kött.

  • Isia88 13 februari 2011

    edit: eller få en stek att smaka sparris

  • FruAst 13 februari 2011

    LCHF dieten är det många som äter. Då pratar vi knappast vegetarism...

    Jag tror att det är tur att vi är olika. Olika människor mår bra av olika mat. Tron försätter berg! Har man specialkost får man i stort fixa sitt näringsbehov själv. Blir man bjuden tycker jag att man får va flexibel i just näringshänseende. Jag menar inte att en vegetereian ska äta kött osv. utan jag menar att vegeterianen får vid tillfället nöja sig med tillbehören om så är. Sen är det faktiskt lätt fixat till en fest att inte lägga ihop kött och grönsaker. Jag fixade mat till en fest där en vegan var med (vegan av medicinska själ) det var inte lätt! Laga mat utan smör och grädde när man inte är van vid det är inte lätt. Tofuprodukter smakar inte som grädde.

  • sju 13 februari 2011

    I den andra tråden läste jag om hur vegetarianer i inflexibla och inte vill laga kött till sina gäster, men enligt min erfarenhet så varierar det mellan olika vegetarianer. Jag tror det har mycket att göra med av vilken orsak personen är vegetarian, som Erajscha nämnde. Om en person i sitt hjärta känner att kött är mord så skulle åtminstone inte jag vilja pressa denne att gå emot sin moraliska övertygelse.

    Här hemma äter vi vegetariskt minst en dag i veckan, av politiska skäl (för att hushålla på jordens resurser). Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bjuda middagsgäster på något vegetariskt för att sätta igång den diskussionen och kanske så ett litet frö till förändring hos fler att dra ner på sin köttkonsumtion.

  • Bumbis 13 februari 2011

    Vi har oxå ätit vegetariskt några gånger min inte f "n har vi haft något som liknar kött eller fisk då. Jag förstår dom som äter vegetariskt av medicinska skäl men inte dom som valt bort det för att det är levande. Det finns tom dom som hävdar att grönsaker och allt annat som växer är levande, vad ska dom då äta.Jag har inte ont av veggisar men jag är tacksam att jag inte umgås med någon som inte äter levande föda. Det är nästan lite politiskt över detta, finns många olika sidor.:)

  • Isia88 13 februari 2011

    Finns ju fruitarians, frukterianer; personer som endast äter frukten som kommer av de levande organismerna - t ex äpplen, bär och annat som antingen tynger ned buskar och träd eller som faller till marken. Det som växer ur marken äts alltså inte.
    Men dessa måste väl isf kunna dricka mjölk eftersom kon måste dias?
    Man kan även ifrågasätta detta som livsstil - används t ex inte papper för att det kommer från träd?

  • Erajscha 14 februari 2011

    Skrivet av sju den 13 feb 2011

    I den andra tråden läste jag om hur vegetarianer i inflexibla och inte vill laga kött till sina gäster, men enligt min erfarenhet så varierar det mellan olika vegetarianer. Jag tror det har mycket att göra med av vilken orsak personen är vegetarian, som Erajscha nämnde. Om en person i sitt hjärta känner att kött är mord så skulle åtminstone inte jag vilja pressa denne att gå emot sin moraliska övertygelse.


    Nej precis, jag vill inte heller tvinga folk att gå emot sina grundvärderingar. Och det gäller ju både om vegetarianen tycker att "kött är mord" eller om de protesterar mot oetisk djurhållning.

    Jag försöker äta vegetariskt emellanåt men det svåra tycker jag är att få det kolhydratsnålt då (är diabetiker så jag måste liksom).

  • Pattycake 14 februari 2011

    Personligen äter jag BARA vegetarisk kost. Utesluter även ost. Det är ett stort problem för många att bjuda mig på mat. Själv är jag ju kunnig i området och vet vad jag behöver och vad som finns som är smaskigt på talltiken. Vill man "fuska" så har ju hälsans kök ett stort utbud av olika produkter. Ikväll blir det vegetarisk chorizo, svart bönsalsa och ris eller pasta. Lägger upp recept senare när jag kommit hem från jobbet! Be safe och våga äta vegetariskt!

  • Pattycake 14 februari 2011

    Skrivet av Isia88 den 13 feb 2011

    Finns ju fruitarians, frukterianer; personer som endast äter frukten som kommer av de levande organismerna - t ex äpplen, bär och annat som antingen tynger ned buskar och träd eller som faller till marken. Det som växer ur marken äts alltså inte.
    Men dessa måste väl isf kunna dricka mjölk eftersom kon måste dias?
    Man kan även ifrågasätta detta som livsstil - används t ex inte papper för att det kommer från träd?


    Anledningen till att många väljer bort mjölk är för att kossans kalvar tas ifrån deras mor så att mjölk fortfarande ska produceras i stora mängder. Dessa kalvar isoleras från kossan och får ersättning eller går till slakt beroende på kön. Rätt ohumant. Värre än äggindustrin skulle jag påstå...

  • Isia88 16 februari 2011

    Skrivet av Pattycake den 14 feb 2011

    Anledningen till att många väljer bort mjölk är för att kossans kalvar tas ifrån deras mor så att mjölk fortfarande ska produceras i stora mängder. Dessa kalvar isoleras från kossan och får ersättning eller går till slakt beroende på kön. Rätt ohumant. Värre än äggindustrin skulle jag påstå...


    Men så då handlar det om att dessa personer inte vill stödja de större företag som tar kalvarna från sina mossor - inte om att de inte vill dricka mjölk eller äta ost eller keso överhuvudtaget för kornas skull?
    Är man vegan för att man tycker synd om de kalvar som tas från sina mödrar, om man vet att mjölken kommer från en human, lokal farm?

    Försöker förstå tankegången, bara :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.