Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vem handbojade ihop anansen med kasslern?

  • Erajscha 17 november 2010

    Var kommer det ifrån att man alltid måste ha ananas till kassler? Ananasen kan ju inte vara gammal i Sverige, men rökt grisköttet har vi ju gjort länge...

  • soccermum 17 november 2010

    måste måste man väl inte ;) Fast det är bra gott!
    Kassler är ju också gott tillsammans med:
    potatisgratäng
    kokt potatis och kantarellsås
    i sallad tillsammans med ost

    eller
    smördegsinbakad

    för att namna några exempel :)

  • Erajscha 17 november 2010

    Men det är en supervanlig kombo som jag undrar var den kommer ifrån...

  • soccermum 18 november 2010

    jaha.. då missuppfattade jag {embarrassed}

    Tror att det var på 70 talet när man började tänka "exotiskt" som någon (vet inte vem dock) uppfann hawaiikassler, dvs kombinationen kassler och ris.. En lyckad kombination då den fortfarande 40 år senare är en favorit hos många :)

    Finns en bok om mat från 70-talet men det står inte någon utförlig information om VEM som handbojade dessa två.. Hoppas någon annan sitter inne med svaret :)

    http://denbrunamaten.se/2010/04/25/70-talets-mat-fran-flygande-jacob-till-hawaiikassler-bokrecension/

  • Okänd 18 november 2010

    Kan det komma från tiden när det var vanligt med salmonella i griskött? Ananasen innehåller det effektiva enzymet bromelain som dödar bakterier och parasiter.
    Inte bara gott, nyttigt också tydligen.

  • soccermum 18 november 2010

    Skrivet av danniella den 18 nov 2010

    Kan det komma från tiden när det var vanligt med salmonella i griskött? Ananasen innehåller det effektiva enzymet bromelain som dödar bakterier och parasiter.
    Inte bara gott, nyttigt också tydligen.


    (Y)

  • Erajscha 18 november 2010

    Men hur länge har vi haft ananas i Sverige då? Får nog googla lite på det ...

    Tydligen började man på 1880-talet på allvar importera ananas till Europa.

    Men det lär ju knappast ha varit vardagsmat i Sverige förrän efter kriget?

  • Cassiopeya 18 november 2010

    Min egen nya handboja till kassler är grädde med chilisås och salladskrydda, mums! Kan rekommenderas! Med eller utan ananas, eller tomat...:p

  • MosterNettan 21 november 2010

    Ananas är för mig 80-tal i högsta grad. Man skulle ha ananas på och i allting!
    Svärmor gjorde nån risgratäng med ananas. Man åt Hawai-pizza, gjorde varma mackor med ananas skinka och ost. Kyckling eller fläskfilé med ananas och så klart den omtalade kasslern...

    Idag använder jag bara stekt ananas till rödspätta med currydressing och i kycklingsallad.

  • Marre73 23 november 2010

    Ja, det är en i näst oslagbar kombination kassler och ananas,tack gode gud för den som kom på det och spred det vidare(Y)

  • knyppeltanten 24 november 2010

    1969 gick jag på lanthushållsskola och då slog kasslern och ananasen till där. Cirka en gång i veckan fick vi det och jag äter det inte längre efter det året.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.