Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vildjäst

  • Smulpajen 29 juni 2008

    Jag har nu försökt sätta vildjäst, men det lyckas inte bli kraft i den trots att jag gör efter konstens alla regler. Någon som har erfarenhet av vildjäst??

  • zonale 29 juni 2008

    Snälla Smulpajen, vad är vildjäst? Upplys en okunnig:)

  • pia61 29 juni 2008

    Skrivet av hubert06 den 29 jun 2008

    Snälla Smulpajen, vad är vildjäst? Upplys en okunnig:)


    Det undrar jag också???:o

  • The_mama97mia 29 juni 2008

    Skrivet av Smulpajen den 29 jun 2008

    Jag har nu försökt sätta vildjäst, men det lyckas inte bli kraft i den trots att jag gör efter konstens alla regler. Någon som har erfarenhet av vildjäst??



    Menar du bara igångsättning av vinsats ? Se mina recept på Reidars Apeslinvin, och tumregel----

  • Smulpajen 29 juni 2008

    Det är en flytande jäst man kan göra på bl a russin, torkade aprikoser, fikon eller äpple. Man blandar med vatten, socker och honung. Låter stå på varm plats, ex skåpet ovanför kylen. Efter ca en vecka ska den vara färdig. Sen blandar man med mjöl och gör en sk moderdeg. Av denna deg kan man sedan göra en chefsdeg och baka Levainbröd. Jästvätskan kan sparas i ca 2 mån i kyl. Moderdegen i en vecka.

    Detta är ett gammalt sätt att baka som man gör mycket i bl a Frankrike. Många bagare av rang och hobbybagare gör det även i Sverige. (Läs Martin Johansson blogg) eller titta på Saltå Kvarns hemsida.
    Jag har nu försökt göra detta 4 ggr men aldrig lyckats få kraft i jästen. Först trodde jag det var fel honung, men det hjälpte inte när jag hade bytt märke. Sen trodde jag det var aprikosern, de ska vara osvavlade, det var det inte heller. Sen provade jag med russin, då blev det riktigt dåligt :'( Men jag tänker inte ge mig, jag ska lyckas :) vet bara inte hur???

  • Smulpajen 29 juni 2008

    Tyvärr gav jag fel info om Saltå sidan. Blandade ihop alla sidor man är på! Titta in på den här istället!
    http://paindemartin.blogspot.com/2008/02/vildjst-p-aprikos.html

  • Vivoplena 29 juni 2008

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildj%C3%A4st

  • Vivoplena 29 juni 2008

    Wikipedia säger: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildj%C3%A4st

  • The_mama97mia 29 juni 2008

    åh fan, du snackar baka... jag trodde du menade vinsats jäsning

  • Smulpajen 29 juni 2008

    Skrivet av mama97mia den 29 jun 2008

    åh fan, du snackar baka... jag trodde du menade vinsats jäsning


    Ha ha! Jag har bara bröd i huvudet just nu. Tänkte inte ens på vinjäst! Men det här brödet är säkert gott till vinet också! Bara jag får bakat det nån gång...

  • Smulpajen 1 juli 2008

    Puff...
    Finns det INGEN som gjort vildjäst??

  • pia61 3 juli 2008

    Nej aldrig! Men det var kul att få veta vad det var för nåt! :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.