Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vodkamelon

  • popik 4 juni 2009

    Är det någon som testat att göra vodkamelon som jamie oliver gjorde i ett program. Man skulle stoppa en tratt i en vattenmelon och hälla i vodka allteftersom i 2 dagar tills melonen sugit åt sig spriten, sen skulle man skära upp melonen och äta. Jag har testat en gång men jag vet inte om melonen kanske var dålig från början eller vad det blev för fel men fruktköttet blev mosigt och såg nästan ut som det var ruttet.
    :'(

  • gimmiahug 4 juni 2009

    Haha det här är min typ av tråd! :p Jag har gjort vodkamelon fler gånger än jag egentligen vill erkänna, och det är lite av en chansning då man inte vet hur mogen melonen är från början - och det är lätt att den blir mosig som du beskriver. Numera skär jag upp melonen i klyftor, sedan tjocka skivor och lägger dem i vodka - då tar processen inte mer än ett par timmar och man slipper oroa sig för att det hela går fel. Har även provat med melonlikör och det kan rekommenderas - spritsmaken blir inte så påtaglig (men det kan ju förstås också leda till att man stoppar i sig lite för många melonskivor ;) ).

  • anluk 4 juni 2009

    Låter gott men livsfarligt:)):p

  • popik 4 juni 2009

    Skrivet av gimmiahug den 4 jun 2009

    Haha det här är min typ av tråd! :p Jag har gjort vodkamelon fler gånger än jag egentligen vill erkänna, och det är lite av en chansning då man inte vet hur mogen melonen är från början - och det är lätt att den blir mosig som du beskriver. Numera skär jag upp melonen i klyftor, sedan tjocka skivor och lägger dem i vodka - då tar processen inte mer än ett par timmar och man slipper oroa sig för att det hela går fel. Har även provat med melonlikör och det kan rekommenderas - spritsmaken blir inte så påtaglig (men det kan ju förstås också leda till att man stoppar i sig lite för många melonskivor ;) ).



    Det var ett bra tips,både med skivad melon och melonlikör. Det får vi testa.:D

  • tezzan86 4 juni 2009

    mums har aldrig hört talas om detta men det lät helt underbart detta blir det ju till midsommar kan jag berätta :D

  • lisbethv 4 juni 2009

    Jag har testat det för några år sedan,tyckte inte det var något vidare gott.(N)
    Melonen är godare naturell o spriten kan man blanda med något annat gott:p

  • gimmiahug 4 juni 2009

    Skrivet av tezzan86 den 4 jun 2009

    mums har aldrig hört talas om detta men det lät helt underbart detta blir det ju till midsommar kan jag berätta :D


    Det var en riktigt bra idé att ha till midsommar! Det smakar mycket vodka om melonen så det blir ju som snaps :D

  • MosterNettan 4 juni 2009

    Vuxenmelon, håll ungarna borta!

    Det påminner mig om ett tillfälle när jag och mina syskon var små, åldern 4-14 ungefär. Vi hade helgfrämmande av faster och farbror från Stockholm, märkvärdigt värre. Dom hade varit utrikes på semester och inhandlat diverse finfina sorters alkohol.
    Morsan hade lagat en jättegod middag och vi skulle få crepes till efterrätt. Farbror som är gentil värre kom med idén att här ska flamberas och tog fram sin "fina" konjak och började slå över pannkakorna, och skulle futta på... ingenting hände! Lite mera konjak sa farsan samtidigt som morsan protesterade och sa tänk på ungarna dom ska också kunna äta. Farsan sa ääh och slog på lite till, försökte igen... å ingenting hände! Ytterligare en rejäl skvätt till. osv...
    Det slutade med att vi ungar stod där med lång näsa och blev utan dessa märkvärdiga pannkakor. Jag fick gå till kiosken och köpa glass! :'(

  • fen0mena 4 juni 2009

    Vodkaananas kanske vore ngt!? Kom på idén nu när jag hittade en ananas i kylen.. den är ju sötare och mer smakrik än en vattenmelon, så den kanske döljer spritsmaken lite mer :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.