Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

19-års fest

  • smoothieking 9 mars 2012

    Ja, snart är det dags för mig att fylla år och börjar fundera på vad jag ska bjuda på för sötsaker under festen. Har tänkt mig ett litet buffébord med diverse gott på, och vill gärna ha tips på små goda kakor och liknande :) Lätta tilltugg som man kan gå och plocka av liksom!

    Det jag har tänkt hittills är dubbla maränger med chokladganache mellan som ska ligga lite snyggt i en hög på ett serveringsfat.

    Sen har jag köpt små portionsglas som är ganska höga. Där tänkte jag att man kan smula typ kladdkaka i botten på dem och sen toppa med vaniljvisp med daimkross i? Låter det smaskens? :D

    Är öppen för alla sorts förslag! Skriv gärna recept eller länka till recept som kan hjälpa mig :)

  • Amika 9 mars 2012

    Tänkte bara säga att ifall glasen är smala nedtill så kan det vara svårt att få ned och sedan upp kladdkaka. Men om du lägger ett lager vaniljvisp underst också, så går det nog bra. :)

    Sedan kan du ju göra småkakor av mördeg. Och då kan du göra en stor deg och sedan variera den i det oändliga. Smaksätta en del med snabbkaffe, en del med kakao/oboy, en del med nötter i, en del med daim i, en del där du gör en rulle som du rullar i pärlsocker eller strössel innan du skär kakor m.m. :)

    Ett annat tips för just kladdkaka, är att baka den i såna aluminiumformar som man gör muffins eller mazariner i och sedan låta den kallna och sedan spritsa ut grädde snyggt på, eller täcka med fudge, vaniljvisp med daim eller något annat smaskigt. Då blir det som portionsformar med kladdkaka.

    Brownies är också lätta att göra och går att variera i det oändliga med olika bär i smeten, samt olika mumsiga toppingar. :)

    Det låter väldigt smaskens det du har tänkt ha. :) Jättegott! :)
    Hoppas du får en underbar födelsedag med många skratt! :)

    /Jonna

  • Mistys 10 mars 2012

    Vi har haft 3-års kalas och då gjorde min dotter mini cupcakes. Borde ju funka även till ett buffébord av gotter;) Hon använde små formar typ storlek hallongrottor. Frostis på och sen dekorerade med allehanda färdigköpta silverkulor, fjärilar, hjärtan och annat strössel. Lagom munsbitar så man kan ta två om man vill (A)

    Hon gjorde också Cupcake popsticks. Cupkakes på pinnar. Stack sen ner pinnarna i en oasis så dom stod stadigt. Sök bilder och recept på nätet.

  • The_mama97mia 10 mars 2012

    nåt som jag själv alltid uppskattar på dessert-buffé är frukt. T ex fruktspett med ananas, vindruvor, melon, jordgubbar... Det är ju inget i konditorväg men ändå....

  • Mistys 10 mars 2012

    Skrivet av mama97mia den 10 mar 2012

    nåt som jag själv alltid uppskattar på dessert-buffé är frukt. T ex fruktspett med ananas, vindruvor, melon, jordgubbar... Det är ju inget i konditorväg men ändå....


    (Y)(Y)(Y)

  • Mamisen 10 mars 2012

    Grattis i förskott!

    Mitt tips på plockis

    Det finns färdiga smördegsplattor i handeln, Dom är ca 10*10 cm stora och det är 10 stycken i om jag inte minns fel,
    om det inte finns den sorten går det bra med vilken smördeg som helst.
    Jag har inte lagt upp receptet än .
    Jag kan kalla dom smördegsgifflar med fyllning.

    Du behöver
    Smördeg
    Valfri fyllning tex Kavlis smaksatta ost tuber att bre på som fyllning.
    1 ägg till pensling
    Smörpapper
    Gör så här
    Sätt på ugnen 225 grader
    1. Kavla smördegen så den blir lite tunnare, så pass att du kan hantera den och inte går sönder.
    2. Skär smördegen i lika stora trianglar
    3 Bre på valfri fyllning
    4 Rulla till små gifflar och lägg dom på en plåt med smörpapper.
    5 Pensla med ett uppvispat ägg.
    6 Ställ in plåten mitten i ugnen på ca 25 minuter beroende på ugn, Gifflarna ska få fin ljusbrun färg och är man osäker kan man titta under gifflarna om dom är klara, dom ska ha fått färg under också.
    Har du sesamfrön så är det fint att ha på gifflarna .
    Lycka till

  • smoothieking 10 mars 2012

    Okej, tack så jättemycket för all inspiration! :D
    Idag köpte jag små minicupcakes-formar, och fruktspett lät ju också jättegott och relativt lättlagat ;)

    Tack igen för alla tips!

  • Amika 11 mars 2012

    Just det! Chokladdoppade jordgubbar! :) Köpte 4 lådor jordgubbar häromdagen, de kostade bara 10kr/st. Och att doppa dem i choklad är så gott och ser väldigt lyxigt ut! :) Jag brukar smälta lika delar ljus och mörk choklad, då blir de lite marmorerade också. Och sedan doppa dem i den smälta chokladen, lägga på plåtpapper och låta det stelna. :)

    Återigen... Jättestort grattis! :)

  • lilaklocka 11 mars 2012

    Ooj bara 10 kr,
    Var hittade du dessa!!,
    Var det fina.
    Älskar jordgubbar.

  • The_mama97mia 11 mars 2012

    Även jag köpte billiga jordgubbar, var på Netto, men det var väl Veckopris...
    Funkar ju inte att göra på frusna enligt min åsikt, men färsk annan frukt går också att doppa i choklad, kiwi i bra delar, ananas, m.m.

  • Amika 11 mars 2012

    Köpte färska jordgubbar för 10kr lådan och har gjort det i flera veckor nu på vår ica affär här i Sala. :)
    Hur gott som helst! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.