Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

20 års fest

  • flumhum 13 september 2009

    Hej vi ska snart ha en stor fest för min pojkvän som fyller 20år..
    det lär bli rätt mycket folk och vi har inte sådan stor lokal..
    så jag behöver lite tips på plock mat som inte är så dyr att göra :P och aktivitet som spel eller likande som man kan göra det lite roligare

  • gry 13 september 2009

    God plockmat som jag brukar göra är minipajer i små aluminumforma, som brukar användas till bullar och kakor. Om du gör pajskal och fyllning som vanligt så doserar du bara upp den i mindre formar. Till exempel ost och skinkpaj, den brukar vara uppskattad.
    Brukar också trä upp kycklingfilé på grillspett som jag sen steker. När de fått färg häller jag i sweetchilisås och låter dem steka lite till. Såsen ger fin färg och karamelliseras på kycklingspetten. Pastasallad är mycket uppskattad festmat.

    Det här var några tips...Lycka till med festen!

    /Lindha alias Gry

  • MatAnders 13 september 2009

    Hamburge buffe (alla komponerar sina egna) goda ungsgrillade marinerade kyckling klubbor, pitabröd med kött/kyckling fyllning, stor stark chili, fried rice (där alla sen kan ha i valfritt t.e.x kyckling,kött,räkor) ja det finns ju massor :) En kul grej är att ge alla en lapp med något oväntat dom skall göra under middagen t.e.x titta sin granne i ögonen och säga något kul men det finns massor av kul saker att hitta på.
    Lycka till med festen.:D

  • JennyV 13 september 2009

    Kalla skaldjurspajer :p och andra pajer tex tacopaj, pastasallader, gratänger av olika slag! Hoppas ni får en kul fest!!
    / Jenny

  • flumhum 13 september 2009

    oj som mycket ideer :P tack så mycket ^^

    ja det hoppas jag vi får :D

  • Ergilwen 13 september 2009

    En sak som vi hade som tillbehör på buffébordet var oliver (och tandpetare). Det finns oliver med alla möjliga fyllningar nu (ädelost, chili, mm). Bara att hälla upp i skålar. Kan vara smart att skriva en liten lapp om vilken som är vilken...

  • Ergilwen 13 september 2009

    en annan sak vi hade var rökt skinka som vi bredde lite färskost på och rullade ihop med tandpetare i (eller om vi bara lade dem med skarven neråt, jag minns inte)

  • flumhum 13 september 2009

    *puffar upp tråden lite* (Y)

  • xEma 13 september 2009

    Aktiviter kan ju vara en liten rolig tipspromenad exempelvis, det klassiska med frågor om vem som kniper bäst(varsin vattenflaska mellan benen och så trycka ut så mycket vatten man kan på viss tid och den som tryckt ut mest vinner), vem som är störst i munnen(stoppa marschmallows och säga en viss meningen, den som klarar flest vinner), vem som rullar tunga bäst(rulla upp ett långt kolasnöre med tungan , fortast vinner) och sådär. och så är det oika personer från gruppen som får göra dessa saker som man kommit på. Eller så är det bara att göra sådana saker utan tipspromenaden, bara då och då under kvällen ha små tävlingar.. jag vet itne, men ett förslag iaf..

  • Annelijo 13 september 2009

    Gör olika pastasåser,tex champinjoner och ädelost.pastasås m skinka el kassler.köttfärssås.Det behöver ju inte bli så dyrt men gott!!(Y)

  • flumhum 14 september 2009

    Marschmallows kan nog bli kul :P

    hm pasta såser blir lite svårt då vi inte har så många sitt platser.. >.<

  • flumhum 14 september 2009

    *puffar upp lite*

  • osita 14 september 2009

    smörgåstårta är rätt i alla väder, det kan man äta stående........:p
    kan göras i för väg (bäst göra fyllningen dagen innan och garnera samma dag som den serveras)och tar bara plats i kylen. Dagen till ära LITE disk.
    Annars olika mexicanska rätter som bara värmes en stund innan, perfect med tortillas/fajitas i handen!! :)
    Hos oss fattas det ALDRIG en god Spansk tortilla i bitar med tandpetare!!!!!! (L)
    Roliga goda canapéer!!!!!!!
    Just tipspromendad hade vi en gång med (Y)(Y) suvärent kuuuuuuuuul.

  • Eery 15 september 2009

    små piroger, vårrullar, snittar, minipizzor

    hoppas ni får en kul fest!

  • flumhum 15 september 2009

    oj tack för alla tips! :D
    ja vårrullar kan vi nog göra de är ju enkelt :D

  • Eery 15 september 2009

    finns ju färdig mördeg i frysdiken på affären! bara att forma till och fylla på:p

  • flumhum 15 september 2009

    hm jo de förståss :P

  • flumhum 16 september 2009

    (Y) behöver lite mer tips på lekar? :P någon som kommit på nå mer :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.