Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ÄGG i vetebröbsdegen( bulldegen)???

  • Tiol 12 juni 2009

    Hej!

    Ursäkta felstavning i rubriken, det skall så klart stå VETEBRÖDSDEGEN.

    Jag brukar ta i ett ägg i min bulldeg, på 5 dl, hur gör ni??? Tycker den blir lite fluffigare då, men det kanske bara är jag som tycker så?

    Hur gör ni?

    mvh Tiol

  • Lena 12 juni 2009

    Hejsan!
    Jo jag brukar också använda ett ägg i bulldegen.. (blir godast så)

  • zonale 12 juni 2009

    Ja, jag har också ett ägg i min vetebrödsdeg. Ett ägg på 5 dl mjölk men förutom den vanliga jästmängden så tillsätter jag även 2 tsk bakpulver för en extra luftig vetedeg. Alldeles perfekt resultat!!

  • Ulrika91 12 juni 2009

    Med vetebrödsdeg menar ni typ kanelbullar osv va?

  • Tiol 14 juni 2009

    Jajamän, kanelbullar menar jag! (Y)Men man kan göra mycket annat bulligt gott med den degen också
    Kram............Tiol

  • dystraior 14 juni 2009

    Jag har ägg i mina bullar när jag bakar, ett ägg per 5 dl som övriga, men har glömt ibland och tycker att de bullarna blir lite mer kompakta och torrare :'( så försöker komma ihåg att ha i äggen.

  • Tiol 14 juni 2009

    Skrivet av edelweis den 12 jun 2009

    Ja, jag har också ett ägg i min vetebrödsdeg. Ett ägg på 5 dl mjölk men förutom den vanliga jästmängden så tillsätter jag även 2 tsk bakpulver för en extra luftig vetedeg. Alldeles perfekt resultat!!


    Är det flera som gör som edelweis, som också har i bakpulver? Det måste jag bara testa.
    Tack för tipset.
    Tiol

  • Lena 14 juni 2009

    Jovist har ja det

  • maria_6909 14 juni 2009

    Har inte ägg eller bakpulver i min bulldeg men det måste jag bara prova! Tack för tipsen!

  • voffa3 20 april 2011

    Tycker inte bakpulver gör någon skillnad i min vetebulldeg. Däremot tar jag gärna i ett ägg, eller överblivna vitor eller gulor. Jag tycker att degen får fin färg av gulorna och blir mer elastisk (kan det vara vitorna tro?).

  • lena4 21 april 2011

    Hjorthornsalt går också bra, istället för bakpulver.

  • Cassiopeya 21 april 2011

    Har alltid ett ägg i bulldegen :) Bakpulver har jag inte provat men det låter spännande! Får jag testa :)

  • The_mama97mia 21 april 2011

    Detta med bakpulver i vetebrödsdegen ska jag testa! Måste ju bli som amerikanskt self-raising flour då?

  • svengelsk 21 april 2011

    Vet inte hur det är med amerikanskt, men engelskt selfraising kan man inte baka bullar på. Det har inte tillräckligt med gluten. Tog fel påse för ett par veckor sedan och fick klicka degen i muffinsformar och baka direkt. Ingen höjdare. Lade mandelmassa och grädde i ett par, mumlor sade min man.

  • knyppeltanten 22 april 2011

    Är det flera som gör som edelweis, som också har i bakpulver? Det måste jag bara testa.
    Tack för tipset.
    Tiol

    Vad är edelweis?

  • irrevirre 22 april 2011

    Skrivet av knyppeltanten den 22 apr 2011



    Är det flera som gör som edelweis, som också har i bakpulver? Det måste jag bara testa.
    Tack för tipset.
    Tiol
    Vad är edelweis?




    Edelweiss är en liten blomma i Alperna ... Men det är också en härlig medlem här i MK (Y)

  • Okänd 22 april 2011

    Har man ägg i degen kallas det kalsbaderbullar. Varför vet jag ej!

  • knyppeltanten 22 april 2011

    Skrivet av irrevirre den 22 apr 2011

    Skrivet av knyppeltanten den 22 apr 2011



    Är det flera som gör som edelweis, som också har i bakpulver? Det måste jag bara testa.
    Tack för tipset.
    Tiol
    Vad är edelweis?




    Edelweiss är en liten blomma i Alperna ... Men det är också en härlig medlem här i MK (Y)

    Ja blomman vet jag men jag trodde Edelweiss var ett bakverk eller något, läste slarvigt :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.