Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äppledesserter?

  • 5 september 2000

    Recept på era goda äppledesserter???AS

  • 6 september 2000

    Äppelmuffins!50 g smör1 dl mjölk2 ägg2 dl farinsockerrivet skal av citron3 dl vetemjöl1 tsk bakpulver1 äpple1 tsk kanel2 tsk farinsocker Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret och häll i mjölken. Vispa äggen och farinsockret poröst. Tillsätt smörblandningen och citronskalet. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner. Klyfta äpplet med skalet kvar. Skär klyftorna mitt i tu så de blir lagom stora för formarna. Rulla äppelbitarna i kanel och farinsocker på ett fat. Placera formarna på en plåt. Klicka ut smeten i formarna och stick en äppelbit i varje. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

  • 6 september 2000

    ÄppelrutorDeg: 2 1/2 dl vetemjöl1/2 dl strösocker1 tsk vaniljsocker150 g rumsvarmt smör ellermargarinÄppelsmet: 2 ägg1 1/2 dl strösocker2 dl vetemjöl3-4 syrliga äpplen i tunna,oskalade klyftorca 50 g kallt smör att hyvla2-3 msk pärlsockerBlanda mjöl, socker och vaniljsocker tilldegen, hacka raskt i matfettet eller mixa i en matberedare till en jämn deg. Platta ut i en fyrkantig ugnsform, cirka 20x25 cm. (Dubbel sats blir lagom till en långpanna.) Grädda bottnen mitt i 200 grader varm ugn cirka 15 minuter. Vispa under tiden äggen med sockret till äppelsmeten riktigt pösigt. Blanda i mjölet. Obs! Det ska inte vara med något bakpulver. Fördela smeten över den förgräddade bottnen, stoppa i tätt med tunna äppelklyftor. Hyvla smöret tunt med osthyvel och täck äppelsmeten med skivorna. Strö pärlsocker ovanpå. Grädda kakan i 175 graders ugnsvärme tills äpplena är mjuka och kakan känns torr när du provar med en sticka, cirka 15 minuter. Låt kakan svalna och skär den sedan i rutor, cirka 4x4 cm.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.