Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Akuta besvär!

  • tojve 19 november 2010

    Hej vänner. Jag skulle behöva lite hjälp snabbt som bara den... Äggklockan bokstavligt talat tickar. Skulle vara gullig och baka kärleksmums till maken men insåg precis när jag nu kastat in plåten i ugnen att jag inte har florsocker nog att göra glasyr till hela kakan (i mitt recept ska det vara 5 dl). Tänker göra det för halva, men är det någon som har något snabbt och bra tips på vad jag ska bre på resten av den??

  • MisaMisa 19 november 2010

    Prova med socker, kakao och vispgrädde (snabb chokladmousse). Har du lite mer tid kan du prova med vitchokladmousse, ståll den i frysen så går den att vispa efter bara ett par timmar.
    Recepten hittar du i min kokbok på chokladtårta med sugarpaste.
    Lycka till!

  • The_mama97mia 19 november 2010

    eler låte den vara utan glasyr o kör senare - alltså lägg undan en bit av kakan

  • johanette 19 november 2010

    Här är en enkel och god frosting som passar till cupcakes
    eller andra mjuka kakor.

    FROSTING

    * 150 g Philadelphia ost
    * 75 g rumsvarmt smör
    * 1 burk creme fraiche
    * 1½ dl florsocker
    * 1 tsk vaniljsocker
    * lite pressad citron eller lime juice
    Rör ihop och bred över. Gör gärna vågmönster med en
    gaffel.

  • Lunchdax 19 november 2010

    Skrivet av nett den 19 nov 2010

    Här är en enkel och god frosting som passar till cupcakes
    eller andra mjuka kakor.

    FROSTING

    * 150 g Philadelphia ost
    * 75 g rumsvarmt smör
    * 1 burk creme fraiche
    * 1½ dl florsocker
    * 1 tsk vaniljsocker
    * lite pressad citron eller lime juice
    Rör ihop och bred över. Gör gärna vågmönster med en
    gaffel.


    Hon hade inget florsocker kvar så det receptet fungerar nog inte.:)

    Vad jag brukar göra ibland är att bre på äppelmos, några minuter i ugnen så att det "stelnar". Äppelmos och allt som innehåller kakao är såå gott tycker jag!

    Annars kan man smälta choklad, eventuellt ha i lite grädde för mjukare konsistens och så ha i lite kaffe eller annan smak, bre ut över kakan och strö över kokosflingor!

  • tojve 20 november 2010

    tack för all hjälp. :) Löste det med ett recept på glasyr med mjölk, socker, smör och vaniljsocker som jag tillslut letade fram. Blev toppen. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.