Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bra och goda recept på Rulltårtor

  • Snoffa 29 mars 2010

    Hejsan!
    Mamma fyller år på Onsdag och hon vill ha rulltårta, jag har aldrig bakat det förut så det vore snällt om ni kunde hjälpa mig och ge mig tips.
    Jag vill även ha recept på det, vilken är eran favorit, vilken sorts rulltårta brukar ni göra? :)

  • svengelsk 29 mars 2010

    Rulltårta grundrecept, som du hittar här på MK ser bra ut tycker jag. Det viktigaste är att vara snabb och att ha allt färdigt när kakan kommer ur ugnen. Själv tycker jag bäst om en syrlig fyllning som vinbärsgelé eller äpplemos. Annars kan du låta kakan kallna under långpannan och fylla med grädde och bär. Lycka till.

  • amoz 29 mars 2010

    En god rulltårta är en som heter Drömtårta.

    3 ägg
    1 äggvita
    1½ dl socker
    1 dl potatismjöl
    1½ tsk bakpulver
    2 msk kakao

    Smörkräm:
    150 g smör
    3 dl florsocker
    1 äggula
    1 tsk vaniljsocker

    Vispa ägg och socker, sikta ner potatismjöl, bakpulver och kakao. Häll i bakpappersklädd långpanna och grädda i 5 min 225 grader.
    Stjälp upp kakan och låt den svalna innan du brer på smörkrämen. Rulla sen ihop den och skär i skivor.

    Lycka till!

  • Gnurf 30 mars 2010

    Jo, sån där chokladrulltårta med vaniljkräm är livsfarligt gott. Värre än heroin >:D

  • Amika 30 mars 2010

    Men Gnurf, inte visste jag att du hade ett uttalat heroinmissbruk? {messed}

    Drömtårtan med choklad och vanilj är en riktig höjdare! :) Men jag får sällan till den. {weep}
    Jag brukar göra efter det här receptet, och sen brukar jag ha rårörda bär eller sylt på innan jag rullar ihop den. :) Kom ihåg att ta hjälp av smörpappret som botten ligger på när du rullar ihop tårtan. Och att du bör göra det medan den fortfarande är ljummen så den inte fastnar på pappret. :)

    Lycka till!

    Vanjas rulltårta

  • jimboz 30 mars 2010

    En kvinnlig fägring bjöd på Blåbärs rulltårta för ett månvarv sedan .Den var jättegod..

  • Snoffa 30 mars 2010

    Tack för alla recept, vi får se vad det blir för någon.
    Men fortsätta skicka recept ni. :)
    Har ni något recept på en rulltårta som kallas slabang?
    Den är mycket god det är en chokladbotten och grädde och banan i och lite grön marsipan.

  • 123Linnea 30 mars 2010

    Rulltårta med banan, marsipan och grädde

    Detta kanske.{party}

  • Snoffa 30 mars 2010

    Tack så mycket precis vad jag letade efter. :)
    Ska testa det i helgen, pappasa att det var svårt att göra rulltårta så ska testa det i helgen istället, imorgon blir det Silviakaka :)

    Skrivet av 123Linnea den 30 mar 2010

    Rulltårta med banan, marsipan och grädde

    Detta kanske.{party}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.