Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

bränd lakritskola!

  • everen88 19 december 2010

    Jag har nu provat göra "chokladdoppad lakritskola" två gånger, och jag har bränt dem båda gångerna! hjäälp!
    vad gör jag för fel? {disapointed}

  • Ulrika91 19 december 2010

    Jag använde en rostfri kastrull nyligen och då brände jag kolan för första och enda gången. Använd en stor teflonkastrull, rör om ofta. Gärna med en stor visp (typ ballongvisp). Använd en termometer för att veta när den är klar.

  • Shoutoutloud 19 december 2010

    Detta har jag gjort 2 jular i rad. det är superenkelt men jag hoppar över chokladdoppingen med havssalt för det blir godare att äta dem bara som kola. ett tips för att lyckas med kolan, passa den noga, gör den i en vid kastrull och när den börjar koka kraftigt dra ner temperaturen och kanske dra den åt sidan. när du känner att massan blir tjockare, gör kulprovet.man måste slänga den ett öga då och då. bränner du kolan har du nog glömt att kolla till den:DD


    Johanna Westmans chokladdoppad lakritskola med havssalt
    vill man ha starkare eller svagare lakritssmak får man ta mer eller mindre turkisk peppar i. Naturligtvis kan man göra bara kolor och äta som de är.


    Johanna Westmans chokladdoppad lakritskola med havssalt


    Ingredienser

    Ca 60 stycken
    3 3 dl vispgrädde
    3 3 dl strösocker
    1 dl sirap
    1 msk kakao
    0.75 dl turkisk peppar, (hårda lakritskarameller)
    2 tsk smör

    (200 g mörk choklad, kan hoppas över)



    Gör så här

    1. Klä en form, ca 20 x 20 centimeter, med bakplåtspapper.

    2. Krossa karamellerna i en mortel.

    3. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock och utan att röra tills termometern visar 117–120 grader eller tills smeten klarar kulprovet, se sidan 54. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då.

    4. Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna.

    5. Smält under tiden chokladen i vattenbad, se sidan 25, låt den svalna. Det ska helst bara vara ca 10 graders skillnad på kolan och chokladen!

    6. Skär eller klipp kolan i bitar. Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett galler eller på ett bakplåtspapper.

    7. Strö lite havssalt på toppen innan chokladen har stelnat.

  • everen88 19 december 2010

    Jag stod bredvid den hela tiden och rörde rätt ofta, använde tillochmed termometer men den var bränd redan vid 100 grader. Kan det vara karamellerna som fastnar i botten? Vet att det fastnade litegrann någon sekund men det var snabbt borta ;) Någon i teflon har jag tyvärr inte. Är det omöjligt med en vanlig rostfri kastrull?

    Jag får testa imorgon igen... kan bli en dyr kola men jag hoppas det är värt det!

  • Shoutoutloud 19 december 2010

    jag använder också en teflon kastrull..så jag vet inte. jag tycker rostfria tenderar att brännas vid. typ när man gör popcorn. men ge dig själv en i julklapp, de kostar bara nån hundring på coop.{dance}

  • everen88 19 december 2010

    jag kanske måste införskaffa mig en sådan då, det kan ju faktiskt vara en investering. men det får bli från maxi där jag jobbar, hehe ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.