Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Brownies med vit choklad och hallon, utan nötter, finns det?

  • cornu 5 oktober 2007

    Jag söker och söker på internet, men finner inte något som verkar riktigt bra och där både hallon och vit chokald är i brownien, inte oppanpå. Då jag aldrig bakat brownies, så har jag ju heller inte haft tid att själv pröva och mixtra, tänkte om någon där ute har ett bra recept?

    Jag är då nötallergiker och i alla brownierecept jag finner är det ofta hasselnötter eller annat, jag kan äta mandel, men mandel sätter ofta stark smak och jag vet inte om jag vill ha det. Hoppas ni har några fina recept!:)

  • mistralwind 7 oktober 2007

    Personligen skulle jag bara exkludera nöttena och lägga i bitar av vit choklad i smeten. Hallon blir dock bäst om de får ligga färska ovanpå, kanske tillsammans med en klick grädde. Annars bör de nog röras ner försiktigt precis innan smeten ska ner i formen, så de inte blir sönderrörda.

    Kan se om jag hittar något bra recept, men jag har för mig att Nigella lagade något liknande i ett program. Har du kollat hennes kokböcker?

  • cornu 7 oktober 2007

    Tack för svaret!
    Men att bara utesluta en 200 gram nötter kan ju inte bli bra, då missar ju smeten något som ska hålla ihop den eftersom man ofta hackar/maler ner detta. Och istället väga upp det med mjöl kan jag inte tänka mig bli bra. Speciellt om jag ska ha i hallon, då de ger mer vätska, men för min del så blandar jag altid i hallonen i smeten när jag gör muffins o så, men som du säger, försiktigt så att man senare kan känna hallonen. Men jag ska gå in och kolla hos Nigella!

  • 7 oktober 2007

    här kan jag ha nåt:

    Hallonbrownies
    20 bitar
    150 g smör
    100 g mörk eller vit choklad
    3 ägg
    3 !/2 dl socker
    2 dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker
    1 1/2 dl hallon
    Garnering: hallon
    Smält smör i en kastrull
    Bryt ner choklad och smält under omrörning.
    Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl och vaniljsocker och smörblandning.
    Häll smeten i en bakpappersklädd form, 18*22 cm.
    Strö över hallonen och grädda i 175 grader, 30 min. Kakan skall vara lite kladdig.
    Låt svalna och ställ i kyl för att stelna. Skär i rutor och garnera med hallon.

  • cornu 7 oktober 2007

    Tack! Då ska jag bara inhandla och sen pröva! Kommer tillbaks med resultat hoppas jag,D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.