Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bullar

  • umen 15 april 2010

    Vad gör man när bullarna fastnar i pappersformarna?
    Ska man öka mjölmängden?{dont-know}

  • ingela71 17 april 2010

    Kanske häller man pyttelite matolja i formarna eller köper andra formar.Har aldrig varit med om att bullarna fastnar i formarna!

  • lillgluffs 17 april 2010

    Eller använd inget papper alls, så gör jag. Spar både miljö, pengar och kladd (Y)

  • safir74 17 april 2010

    Hmm jag läste i Allers veckotidning ett tips från en läsare: man ska lägga bakplåtspapper på plåten. Antar att man alltså ska ställa bullformarna ovanpå bakplåtspappret{question}..så tolkar jag det iaf..så testa och berätta sedan om det funkade:)

  • lena4 17 april 2010

    Har också råkat ut för det nån gång.
    Vet inte varför?
    Kanske köpt bullformar på nåt billigt ställe.
    Inget kul i alla fall.

  • Fiona 17 april 2010

    Skrivet av safir74 den 17 apr 2010

    Hmm jag läste i Allers veckotidning ett tips från en läsare: man ska lägga bakplåtspapper på plåten. Antar att man alltså ska ställa bullformarna ovanpå bakplåtspappret{question}..så tolkar jag det iaf..så testa och berätta sedan om det funkade:)



    På bagerierna bakar man bullarna direkt på bakplåtspapper istället för i formar.
    Formarna behövs inte egentligen utan är bara till för att skydda plåten och hindra att bullen fastnar - något bakplåtspapper gör precis lika bra på egen hand.

    Så mitt tips vad gäller bullpapper är enkelt: Skippa det helt!

  • frucaos 18 april 2010

    Kan personligen se vitsen med bullpapper när man gör lite kletigare finbullar - med fyllning som gärna rymmer under bakningen. Men när det gäller vardagsbullar (som jag tycker är godare) så håller jag med - strunta i formarna!

  • robzon 18 april 2010

    jag har även haft det problemet med att
    formen sitter fast i bullen ..detta pga av jag var för frikostig med
    sockret och smöret det blev karamell i botten ...:) nu för tiden bakar jag sällan
    med formar ,bara då min farmor vill ha .. :)

  • umen 18 april 2010

    Tack för alla svar. Degen i detta receptet ska vara kletig. Man bara klickar ner den i formarnma med en sked. Sedan fyllning i mitten....se "Ullas Bråttonbullar". De är supergoda, men lossnar inte från formarna.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.