Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Byta ägg mot bakpulver???

  • JennyV 7 oktober 2010

    Min syster ska baka en typ kladdkaka som är mjölk och glutenfri. Hennes barnbarn är allergisk mot ägg och nu undrar hon om hon kan byta ut äggen mot bakpulver?! Och isf hur mycket bakpulver behöver man motsvarade två ägg???

  • Bumbis 8 oktober 2010

    Hur det funkar med kladdkaka vet jag inte men annars har jag läst att man byter ut 1 ägg mot 1 tsk bakpulver när man gör pannkakor iallafall.

  • FruAst 8 oktober 2010

    Hej
    Jag håller på att lära mig om äggallergi. Har skaffat en produkt som heter NoEgg, som är en ersättningsprodukt för ägg. Har inte använt än men läser väl på hur man ska göra. Har bakat chokladmuffins med 1tsk bakpulver extra istf ägg. Bra resultat. MEN man måste också ersätta vätskan som ägget ger med t.ex. mjölk eller fett. Jag tog lite av varje ca½ dl i muffinsen och det funkade.

    Hittade en bra hemsida www.allergimat.com där fins det bra tips.

    Lycka till!

  • UllaC 8 oktober 2010

    Puffar!!!

  • Mistys 8 oktober 2010

    Vi kör också noegg till vissa i familjen pga att dom är veganer. Det är gjort på bla potatismjöl. Tanken är väl att det ska binda. Hur det funkar med bakpulver istället vet jag inte, hade inte ens kommit på tanken om jag ska vara ärlig. Men noegg funkar fint!

  • penntrollet 8 oktober 2010

  • penntrollet 8 oktober 2010

  • Teskedsgumman76 8 oktober 2010

    Hej! Min son är både ägg och mjölkallergiker. Mitt tips är att gå in på mjölkfri.com. där finns det bra recept som både är ägg och mjölkfria. Har gjort en kladdkaka därifrån. Helt ok, lite kompakt och torrare med min son (3år) uppskattade den {eat}

  • soccermum 8 oktober 2010

    rekommenderar också NoEgg :-)

  • UllaC 9 oktober 2010

    puffar

  • Countrygirl 9 oktober 2010

    Hittade följande recept på Tasteline när jag sökte på äggfri

    Tillagning
    150 g margarin
    2 msk ljus sirap
    3,5 dl socker
    3 dl mjöl
    1 dl kakao
    1,25 dl vatten, mjölk eller grädde

    Smält smöret i en stor kastrull. Rör sedan ner sirapen.
    Blanda vidare i socker, mjöl och kakao i kastrullen och rör om.
    Blanda slutligen i vätskan.
    Låt småkoka några minuter under omrörning.
    Häll i form, ca 26 cm i dm.
    Grädda i mitten av ugnen i 20 min.
    Temp: 175 grader

    Lycka till! {cowboy}

  • knyppeltanten 11 oktober 2010

    Jag har för mig att man kan ta 1 msk fiberhusk istället för 1 ägg. Sök på det och kolla.

  • knyppeltanten 11 oktober 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 11 okt 2010

    Jag har för mig att man kan ta 1 msk fiberhusk istället för 1 ägg. Sök på det och kolla.


    Jo här står det
    http://www.lindroos.net/produkter/glutenfritt/fiberhusk

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.