Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chokladpraliner och tryffel

  • zzara88 12 november 2009

    Hej!

    Är det någon av er som vet hur länge hemmagjorda tryfflar och chokladpraliner håller?
    Endel har sagt ett par veckor, en del säger några dagar och jag har även hört "jag tror dom håller sig ett bra tag med tanke på att choklad inte är en färskvara"

    Är det någon av er som har koll på hur länge de håller?
    Vill gärna inte att de ska bli förstörda :D

    Skulle vara väldigt tacksam för svar. ni får gärna skriva vad ni tror också om det är så att ni inte riktigt vet.

  • Gnurf 12 november 2009

    Ehhh....VA!???? :o Du är ju Qvinna för tusan...då brukar väl inte Chokladpraliner direkt ligga och mögla bort!?? :o

    *snarare får man låsa in dom i ett kassaskåp*

    :D

  • boz1965 12 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 12 nov 2009

    Ehhh....VA!???? :o Du är ju Qvinna för tusan...då brukar väl inte Chokladpraliner direkt ligga och mögla bort!?? :o

    *snarare får man låsa in dom i ett kassaskåp*

    :D


    Precis! När jag har särbon i huset varar de inte ens en dag. :p

  • Gnurf 12 november 2009

    Nänä Helge...men det är ju för att du käkar upp dom själv innan hon ens hinner hem till dig...:D

    *Gnurf har samma kost till frukost som dina kissemissar*

    Skrivet av boz1965 den 12 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 12 nov 2009

    Ehhh....VA!???? :o Du är ju Qvinna för tusan...då brukar väl inte Chokladpraliner direkt ligga och mögla bort!?? :o

    *snarare får man låsa in dom i ett kassaskåp*

    :D


    Precis! När jag har särbon i huset varar de inte ens en dag. :p

  • keskis 12 november 2009

    Dom håller sig nog rätt så länge om man håller dom i kylen!

    Men när vi nu ändå är på ämnet chokladpraliner!
    Någon som har bra smarriga recept på praliner? Ska testa att göra egna för första gången och vill gärna ha bra recept! :)

  • Eniale 12 november 2009

    Om en tryffel är naken, dvs bara rullad i kakao och inte choklad håller den ca någon vecka i kyl.
    En choklad pralin med skal håller iallafall 1 mån. gärna i en temp på 18 gr

  • boz1965 12 november 2009

    Skrivet av keskis den 12 nov 2009

    Dom håller sig nog rätt så länge om man håller dom i kylen!

    Men när vi nu ändå är på ämnet chokladpraliner!
    Någon som har bra smarriga recept på praliner? Ska testa att göra egna för första gången och vill gärna ha bra recept! :)


    NEJ, NEJ och åter NEJ!!!

    Aldrig choklad i kylen. Den ska förvaras svalt, mörkt och torrt.

    Ställer man in choklad i kylen fäller fettet (kakaosmöret) ut och bildar en äcklig, vit hinna på chokladen. Smaken påverkas visserligen inte, men det ser hur oaptitligt ut som helst...

  • Gnurf 12 november 2009

    Jag brukar göra till Jul...men har inget recept tyvärr. Smälter mörk choklad i en skvätt grädde, låter det svalna av en stund och blandar i hjortron- eller vildhallonsylt. Rullar kulor och doppar i smält choklad, käkar till Kalle Anka...(Y)

    Skrivet av keskis den 12 nov 2009

    Dom håller sig nog rätt så länge om man håller dom i kylen!

    Men när vi nu ändå är på ämnet chokladpraliner!
    Någon som har bra smarriga recept på praliner? Ska testa att göra egna för första gången och vill gärna ha bra recept! :)

  • keskis 12 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 12 nov 2009

    Skrivet av keskis den 12 nov 2009

    Dom håller sig nog rätt så länge om man håller dom i kylen!

    Men när vi nu ändå är på ämnet chokladpraliner!
    Någon som har bra smarriga recept på praliner? Ska testa att göra egna för första gången och vill gärna ha bra recept! :)


    NEJ, NEJ och åter NEJ!!!

    Aldrig choklad i kylen. Den ska förvaras svalt, mörkt och torrt.

    Ställer man in choklad i kylen fäller fettet (kakaosmöret) ut och bildar en äcklig, vit hinna på chokladen. Smaken påverkas visserligen inte, men det ser hur oaptitligt ut som helst...



    Jaså? Säger du det? Har jag aldrig varit med om men det kan ju vara så...

    Men har du något bra recept då??

  • Gnurf 12 november 2009

    Njae...nog brukar även jag förvara praliner i kylen...eller kyl å kyl..här i Norrland är det ju kylskåpstemperatur i hallen..:p Har hört talas om fenomenet men aldrig råkat ut för det. Det är kanske en sån där gammal skröna från förr...:o

  • keskis 12 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 12 nov 2009

    Skrivet av keskis den 12 nov 2009

    Dom håller sig nog rätt så länge om man håller dom i kylen!

    Men när vi nu ändå är på ämnet chokladpraliner!
    Någon som har bra smarriga recept på praliner? Ska testa att göra egna för första gången och vill gärna ha bra recept! :)


    NEJ, NEJ och åter NEJ!!!

    Aldrig choklad i kylen. Den ska förvaras svalt, mörkt och torrt.

    Ställer man in choklad i kylen fäller fettet (kakaosmöret) ut och bildar en äcklig, vit hinna på chokladen. Smaken påverkas visserligen inte, men det ser hur oaptitligt ut som helst...


    Däremot!!
    Har jag sett det fenomenet du beskriver på choklad som smält lite och sen stelnat igen! Då har jag sett att det bildats en vit hinna på chokladen (hände en sommar när jag jobbade på Sibylla).
    Ville bara tillägga det! ^^

  • Eery 12 november 2009

    lufttät burk och i frysen så borde dom hålla minst en månad... jag råkar ju dessvärre vara just kvinna så dom brukar inte hinna stanna längre än så:'(

  • nettans 12 november 2009

    En pralin som är doppad i enbart choklad ska kanske inte förvaras i kyl då den kan bli grå och tråkig, men om den inte är doppad eller har om den är doppad med något runt om så kan du förvara den i kyl. Tryffel och pralin som är i själva "skalae" och inte doppad så håller den i 1 månad i kyl och 2 veckor i rumstemperatur.
    Jag rekomenderar att förvara dem i kyl och ta ut dem några timmar innan de ska ätas så de blir rumstempererade så smaken kommer fram,
    Blev det för invecklat?

  • zzara88 14 november 2009

    Jamen visst är jag av det kvinnliga könet och nej... chokladpraliner försvinner av någon lustig anledning här hemma också men nu tänkte jag faktiskt försöka göra några till jul som inte bara är till mig, därför ville jag veta hur länge dom håller sig.. Hade det varit till mig hade det räckt om dom hållt sig en dag :D

    Många bra tips här, har också hört att dom ska stå svalt.. vi har ett skafferi i köket som är lite svalt så det borde funka.

    Tack alla för hjälpen!
    Sicka pärlor :D(Y)

  • zzara88 14 november 2009

    Jag kan lika gärna fortsätta på nästa fråga.
    I en lufttät burk såg jag någonstans... blir dom förstörda snabbare om man lägger dom i askar?

  • Fiona 14 november 2009

    Desto tätare du förvarar dem (lufttätt) desto längre tid tar det innan de bryts ner. Det bästa är att förvara dem i lufttäta burkar och sedan dagen innan packa om dem i presentaskar om de ska ges bort.
    Choklad ska ALDRIG ALDRIG ALDRIG förvaras kallt eller frysas! Det förstör fettkristallerna och får dem att krypa ur vilket till en början ger en matt yta som sedan allt eftersom blir vitare och vitare.
    Det sägs inte påverka smaken men personligen känner jag då skillnad på choklad som blivit behandlat på detta hemska sätt och choklad som inte varit det.

    All choklad skall förvaras svalt, torrt och mörkt. Ett skafferi eller ett svalt utrymme i källaren är ypperligt och chokladen håller sig då, om den är rätt tempererad innan, i månader.

  • zzara88 15 november 2009

    Perfekt :D
    Tack snälla för det svaret, då vet jag vad som gäller :)

    (Y)

  • farmormor 15 november 2009

    Testa gärna mina praliner. Jättegoda(Y):p
    Kolafyllda praliner

  • MosterNettan 15 november 2009

    Gör dom inte så långt i förväg eller inte så många åt gången, så slipper du problemet med hållbarheten. Det kan kanske vara en lösning.

    Jag har aldrig varit i närheten av problemet, men det beror ju kanske på att jag är Quinna...

  • zzara88 15 november 2009

    Skrivet av farmormor den 15 nov 2009

    Testa gärna mina praliner. Jättegoda(Y):p
    Kolafyllda praliner



    Dom där såg och lät riktigt goda!
    Dom kommer finnas med bland mina chokladpraliner och tryfflar i jul :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.