Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

cirkustårta - efterlysning!

  • Ellii 11 februari 2009

    Tänkte passa på att efterlysa receptet på en tårta som min mamma brukade baka, men nu har receptet försvunnit.. Det är den absolut godaste choklad/kladdkaka jag vet!

    Det är en chokladkaka med nötter i (tror jag) och sen vet jag att man kokade vatten, kakao (mm) och hälde över kakan innan den skulle in i ugnen...

    Någon som känner igen detta, vore så tacksam för svar!

    Tack på förhand och hoppas alla har en härlig onsdag! (L)

    Elin

  • Daliaflicka 11 februari 2009

    Kan detta vara receptet du eftersöker?

    Cirkuskaka

    2 dl vetmjöl
    0,5 tsk salt
    1,5 dl socker
    2 tsk bakpulver
    3 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1,5 dl mjölk
    2 msk smält margarin eller smör

    Blanda de torra ingredienserna i en bunke, häll över mjölk och fett och rör om. Häll smeten i en rund, smord kakform (löstagbar kant är ett plus).

    Blanda ihop dessa ingredienser och strö dem sedan i ett jämnt lager över smeten:
    2 msk kakao
    1 dl strösocker
    1 dl farinsocker

    Koka upp 2 dl vatten och häll det försiktigt över ströet. grädda sedan kakan i 42-45 minuter. Den ska kännas lite lös i botten när den är klar.

  • Pirkko 11 februari 2009

    Hittade den här på nätet. Jag har haft den också men hittade inte den nu, bland alla mina sparade tidnings-urklipp.
    Mvh./ Pirkko

    Cirkustårta:
    börja med att sätta ugnen på 175 grader.

    ingredienser:
    2 dl vetmjöl
    0,5 tsk salt
    1,5 dl socker
    2 tsk bakpulver
    3 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1,5 dl mjölk
    2 msk smält margarin (flytande margarin går också alldeles utmärkt)

    blanda de torra ingredienserna (sikta gärna vetemjölet och kakaon så att det inte klumpar), häll över mjölk och margarin och rör om. häll smeten i en rund form (normal strl, kanske 20-25 cm i diameter). formen ska vara smörad men inte bröad.

    blanda ihop dessa ingredienser och strö dem sedan i ett jämnt lager över smeten:
    2 msk kakao
    1 dl strösocker
    1 dl farinsocker

    koka upp 2 dl vatten och häll det försiktigt över ströet. grädda sedan kakan i 42-45 minuter beroende på hur effektiv din ugn är, detta kan bara du själv avgöra. det är svårt att känna om kakan är färdig. såhär kommer det att fungera: när du tar ut kakan kanske du känner att den är lös i botten. oroa dig inte! det ska vara så. ta en ganska stor serveringstallrik och lägg ovanpå kakan, vänd sedan på kakan. gör det fort och gör det nästan direkt efter du tagit ut den ur ugnen! smeten som ligger i botten av formen kommer att rinna ut över kakan och skapa ett kladdigt lager ovanpå. det gör ingenting om det rinner över kanten på serveringsfatet, shit happens liksom.

    servera med glass eller vispgrädde. mums!

  • Ellii 11 februari 2009

    Tack så jätte mycket! Här ska det bakas i helgen! Mums!!

  • Gnurf 11 februari 2009

    Men Gud vad bra det är med Recept alltså!! Löser massor med problem i ett litet nafs....det där får man nästan börja fundera på....:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.