Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Efterrätter i lergryta

  • sew 28 juli 2009

    Hej,

    Jag söker efterrätter som man gör i lergryta.

    Tackar för alla svar jag fick på min efterlysning på laxsnitar.

    Tack
    SEW

  • Mistys 29 augusti 2009

    Jag har en bok som följde med min lergryta. Där finns några recept på efterrätter. Vilken sorts efterrätt är du ute efter?Där finns äppelkakor,pajer mm Kan tyvärr inte skriva in alla recept här men har du någon ide om vad du är ute efter?

  • bakamonkeyprincess 29 augusti 2009

    Jag är också nyfiken, kan du inte skriva några olika.
    Gärna om det finns något med choklad (L) (tvivlar lite men hoppas kan man väl alltid!)

  • Mistys 29 augusti 2009

    Körsbärskaka
    500 gr keso
    2 1/2 L mjölk
    2 dl socker
    3 tsk vaniljsocker
    4 msk potatismjöl
    4 ägg

    Kärna ur körsbären
    Rör socker,äggulor och vaniljsocker.
    Rör i potatismjöl,mjölk,keso. Rör ner körsbären. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner dom.
    Häll ner smeten i genomfuktad gryta. Sätt på locket Ställ in i kall ugn och sätt ugnen på 225 grader Låt grädda 1 tim och 15 min. Servera med vaniljsås, grädde eller glass.


    Smulpaj

    6 äpplen eller 1 L Blåbär eller 500 gram rabarber
    3 msk socker
    kanel

    2 dl vetemjöl
    1 msk socker
    100 gr margarin

    Lägg frukten/bären i en genomfuktad gryta. Strö över socker och kanel.
    Blanda ingredienserna till degen till en grynig massa.Fördela över frukten.
    Sätt på locket och grädda från kall ugn i 225 grader 50 min. Ta därefter av locket och grädda ytterligare 10 min. Servera med vaniljsås.

    Tyvärr inga choklad recept i min bok. Men varför inte prova att göra körsbärskakan med choklad istället för körsbär. Har själv aldrig bakat i lergryta så jag kan inte säga hur resultatet blir !

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.