Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Egyptisk Pudding

  • annie88 24 mars 2009

    Jag var precis i Egypten och åt där en efterrätt, dessert, vad man nu vill kalla det.
    Jag tyckte att det var supergott men jag kan inte hitta vad det skulle vara för något.
    Är det någon som vet vad det kallas eller som till och med kanske har ett resept på denna himelska efterrätt?

  • Eery 24 mars 2009

    har du nån ledtråd? smak, utseende, hur serverades den, tillbehör, nån ingrediens du kände igen?

  • annie88 27 mars 2009

    det ser ut som vanlig cremé brùle. Det måste ha varit ägg i den. Men den har väldigt mkt bubblor i sig som en ostkaka kan man säga.

  • Mojtan 27 mars 2009

    Det kan vara "mahalabeya" du menar... testa att googla på det!

  • annie88 29 mars 2009

    Hmm.. det verkar inte som att det var det heller. Det var nämnligen bara sockerlag som var till den ingen frukt eller nötter.
    Det är svårt.

  • alvig 29 mars 2009

    Hej!
    Hittade det här receptet när jag googlade på Egyptisk pudding, kan det vara något?
    Texten var översatt till svenska från engelska, konstig översättning på vissa ställen och 400 grader??
    Men ingredienserna kanske stämmer?

    1 paket fryst SMÖRDEG
    1 15 oz burk sötad kondenserad mjölk
    3 koppar vatten
    1 / 2 kopp grädde
    3 / 4 kopp pistaschmandlar, skalad, hackad
    1 / 2 kopp pinjenötter
    1 / 2 kopp mandlar
    1 / 2 - 3 / 4 cups kokos flingor (beroende på smak)
    1 / 2 tesked vaniljextrakt
    Förberedelser:
    Förvärm ugnen till 400 grader. Lägg ut smördegen på smord bakplåtspapper.Baka i 15 minuter. Smörfegen vara gyllene och svälld. Ta bort från ugnen.
    Bryt smördegen i små bitar . Tillsätt nötter och kokos och vara säkra på att de blandas väl och jämnt fördelad. Häll nötter och bröd i fettsmorda 9x12 bakning skålen.

    Häll I en kastrull, värm sötad mjölk, vanilj, och vatten på medelhög värme. Låt koka i ca 3-5 minuter. Ta bort från värmen låt svalna.

    Häll mjölken över SMÖRDEG / nötblandningen. Häll creme ovanpå och grädda i 15 minuter.
    Servera varm.

  • annie88 2 april 2009

    Jag tror inte att det var denna heller, det var liksom inget mer i den än just vanlig pudding typ.
    ingen smördeg heller vad vi kunde smaka, vi har haft kondis innan så vi är rätt bra på att smaka saker. Det enda det kan ha varit i den är mandel kanske men jag är som sagt inte ens säker på att det fanns i den ens.
    Men jag får ju helt enkelt prova ovanstående och kolla vad det smakar :)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.