Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fika som passa ALLA?

  • Meela 9 september 2009

    Hej jag och en kompis ska baka något sött och trevligt till fika nästa vecka. De som vi ska bjuda är alla åldrar från 15-70 år och jag skulle bli glad om någon kan tipsa mig om några trevligt och lätta recept som passar alla och som INTE innehåller mjölk (laktosfritt).

    Tack på förhand!

  • Bumbis 9 september 2009

    Gör en kladdkaka med laktosfritt smör. Den kommer alla att gilla.

  • zudette 9 september 2009

    Skrivet av Meela den 9 sep 2009

    Hej jag och en kompis ska baka något sött och trevligt till fika nästa vecka. De som vi ska bjuda är alla åldrar från 15-70 år och jag skulle bli glad om någon kan tipsa mig om några trevligt och lätta recept som passar alla och som INTE innehåller mjölk (laktosfritt).

    Tack på förhand!


    Är det bara laktosfritt det behöver vara så kan du bara ersätta med laktosfria/låglaktos produkter - blir hur bra som helst och du behöver inte skilja på bakverken - Gör allt samma! Ingen märker nån skillnad! - så med andra ord - baka det du vill!!!(Y)

    Är det däremot mjölkproteinet som någon inte tål så får någon annan råda. Det har jag ingen erfarenhet av!

  • Meela 9 september 2009

    Jo de skulle jag kunna göra men jag vet inte alls vad jag skulle kunna göra jag har inga idéer alls och kladd kaka glömde jag skriva att de hade vi denna veckan så de var så nyligen.

  • Nennelotta 9 september 2009

    Äpplekaka? Det brukar funka i alla åldrar. Finns många varianter att välja på. Servera med laktosfri vaniljvisp eller gör en egen sås på vispad laktosfri grädde smaksatt med äkta vaniljarom.(Y)

  • Erajscha 9 september 2009

    Alla gillar chokladbollar!

  • anluk 9 september 2009

    Ananaspaj - innehåller ju iofs crème fraiche men kanske finns laktosfri???? Annars är ju ananaspaj kanongott.

  • boz1965 9 september 2009

    Skrivet av Bumbis den 9 sep 2009

    Gör en kladdkaka med laktosfritt smör. Den kommer alla att gilla.


    Du menar nåt i den här stilen?

    http://www.kladdkakor.se/mjolkfritt

  • Penne 9 september 2009

    En sockerkaka med äppelbitar som e stekta i smör, socker och kanel. Det är ju sååå gott!

  • AnneNi 9 september 2009

    Chocolate chip cookies är väldigt gott och går att göra med margarin (vilket brukar vara mjölkfritt). Jag har ett bra recpt om du inte har något, hör av dig om du vill ha det.
    Annars är rulltårta eller sockerkaka (antingen naturell eller med någon smaksättning) gott och burkar passa de flesta.

  • SDMaya 10 september 2009

    Skrivet av anluk den 9 sep 2009

    Ananaspaj - innehåller ju iofs crème fraiche men kanske finns laktosfri???? Annars är ju ananaspaj kanongott.


    Det finns crème fraiche utan laktos :) både Valio och Skåne Mejerier har det.
    /Maya

  • SDMaya 10 september 2009

    Skrivet av Erajscha den 9 sep 2009

    Alla gillar chokladbollar!


    Nej det är inte sant, jag gör inte det (N)
    Men jag är kanske annerlunda än andra...hihi:p

  • flingsalt 10 september 2009

    Banankaka :)

  • SGashi 12 september 2009

    Är det fritt från mjölkprotein det ska vara så går det att ersätta det mesta med mjölkfria produkter såsom mjölkfritt margarin och havremjölk. Prova er fram med era vanliga recept och byt ut mjölkinnehållande produkter mot mjölkfria. Jag bakar bla vanliga kanelbullar med de ersättningarna och smaken blir ingen skillnad, jag tycker t o m att de blir luftigare och finare än när jag bakar med mjölk. Fikabröd såsom sockerkaka, bananmuffins och småkakor är sådant som jag också brukar lyckas med. Jag har däremot inte hittat någon bra ersättning till pajer etc som även innehåller creme fraiche. Lycka till!

  • mooseella 12 september 2009

    Skrivet av SDMaya den 10 sep 2009

    Skrivet av Erajscha den 9 sep 2009

    Alla gillar chokladbollar!


    Nej det är inte sant, jag gör inte det (N)
    Men jag är kanske annerlunda än andra...hihi:p


    Tror jag inte, jag gillar heller inte dessa bollar..

  • Maoii89 12 september 2009

    Har du provat mockarutor? Eller varför inte en smulpaj med cornflakes? Riktigt goda båda två, och de brukar gå hem hos de flesta. Har bakat smulpajen på både systers barnkalas och mormors syjunta, och alla har uppskattat den =)
    Jag har recept på båda om du vill ha.

    Lycka till med bakandet!

  • Meela 13 september 2009

    jätta många goda recept ska kolla upp några med min kompis som också ska vara med och baka. Så får vi se vad de bilr

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.