Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frödinge Nötkolakaka

  • inti 12 november 2007

    Jag blev väldigt förtjust i Förödinges Nötkolakaka, som finns i en liten folieform. Är det någon som har något recept som kanske skulle påminna om denna goda kaka?

  • Lainialia 26 november 2007

    Hejsan!

    Jag har inte resept på just Frödinges Nötkolakaka, men på en annan mjuk Nötkolakaka, om det skulle vara av intresse

    Mjuk nötkolakaka
    1 Kaka

    Ingredienser
    100 g Smör; eller margarin
    2 Ägg
    1 1/2 dl Socker
    2 dl Vetemjöl
    1 1/2 ts Bakpulver
    1/2 dl Kaffegrädde

    Kolasmet
    75 g Smör; eller margarin
    1/2 dl Vispgrädde
    1/2 dl Socker
    1/2 dl Ljus sirap
    1/2 ts Vanilsocker
    75 g Nötkärnor; hela, rostade

    Sätt ugnen på 200°. Smörj och mjöla en bakform som rymmer ca 1 1/2 liter. Smält matfettet och ställ det åt sidan att svalna. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Sikta ner vetemjöl och bakpulver varvat med att kaffegrädden tillsätts. Rör om. Vänd till sist ner ljummet matfett och rör försiktigt smeten slät. Häll smeten i bakformen och grädda kakan i 25-30 minuter. Prova med en sticka som ska vara torr när kakan är färdig. Låt den nygräddade kakan svalna en stund i formen innan den stjälps upp att kallna. Passa på att rosta nötkärnorna på en plåt i ugnen ca 5 minuter innan den stängs av. Gör kolasmeten. Mät upp alla ingredienser utom nötterna i en kastrull. Koka smeten under omrörning tills den börjar tjockna, vilket tar 5-6 minuter. Ta därefter kastrullen från värmen. Gnugga av så mycket skal som möjligt från nötkärnorna mellan handflatorna. Vänd därefter ner dem i den heta kolasmeten. Bred ut den varma kolaglasyren över kakan och låt den svalna.

  • 26 november 2007

    har inte heller det receptet men några andra:


    Mjuk nötkolakaka
    1 Kaka
    100 g Smör; eller margarin
    2 Ägg
    1 1/2 dl Socker
    2 dl Vetemjöl
    1 1/2 ts Bakpulver
    1/2 dl Kaffegrädde
    Kolasmet
    75 g Smör; eller margarin
    1/2 dl Vispgrädde
    1/2 dl Socker
    1/2 dl Ljus sirap
    1/2 ts Vanilsocker
    75 g Nötkärnor; hela, rostade
    Sätt ugnen på 200°. Smörj och mjöla en bakform som rymmer ca 1 1/2 l (på bilden har de använt en hjärtformad form, min anm). Smält matfettet och ställ det åt sidan att svalna. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Sikta ner vetemjöl och bakpulver varvat med att kaffegrädden tillsätts. Rör om. Vänd till sist ner ljummet matfett och rör försiktigt smeten slät. Häll smeten i bakformen och grädda kakan i 25-30 minuter. Prova med en sticka som ska vara torr när kakan är färdig. Låt den nygräddade kakan svalna en stund i formen innan den stjälps upp att kallna. Passa på att rosta nötkärnorna på en plåt i ugnen ca 5 minuter innan den stängs av. Gör kolasmeten. Mät upp alla ingredienser utom nötterna i en kastrull. Koka smeten under omrörning tills den börjar tjockna, vilket tar 5-6 minuter. Ta därefter kastrullen från värmen. Gnugga av så mycket skal som möjligt från nötkärnorna mellan handflatorna. Vänd därefter ner dem i den heta kolasmeten. Bred ut den varma kolaglasyren över kakan



    Kolakaka med valnötter
    8-10 bitar
    2 ägg
    3 dl strösocker
    200 g Svenskt Smör, smält
    2 tsk vaniljsocker
    1 dl kakao
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    100 g valnötter
    kolakräm:
    2 dl Vispgrädde
    2 dl strösocker
    2 msk sirap
    100 g Svenskt Smör
    100 g mörk blockchoklad
    Sätt ugnen på 200°. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda med smör, vaniljsocker, kakao, vetemjöl och bakpulver. Rör till en jämn smet. Smörj och bröa en kakform. Grädda kakan i 20minuter eller tills kakan precis stelnar. Koka ihop vispgrädde, socker och sirap cirka 20 minuter. Gör sedan kulprov. Rör ned smör och choklad och rör tills det smält. Bred kolakrämen över kakan.Garnera med valnötter. Ställ svalt fram till servering.



    annars så har jag pajer också:

    nötkolapaj 25 bitar
    Baka 2 pajer enligt recept
    5 dl vetemjöl
    200 g smör
    4 msk socker
    2 tsk vaniljsocker
    2 äggula
    Fyllning:
    4 ägg
    3 dl farinsocker
    2 dl sirap
    2 tsk vaniljsocker
    6 krm salt
    200 smält smör
    6 dl blandade nötter, t ex hassel, valnöt eller pinje
    Gör så här
    Hacka ihop mjöl, smör, socker och äggulan. Arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Låt formen stå i kylen i ca 30 min. Sätt ugnen på 175 grader. Nagga pajskalet med en gaffel. Förgrädda i ugnen i ca 10 min. Vispa ägg, socker, sirap, vaniljsocker och salt pösigt. Vispa i smöret. Grovhacka nötterna och lägg dem i pajformen. Häll i smeten och grädda i nedre delen av ugnen 40-45 min. Servera pajen kall med vispad grädde till.


    Kolapaj med nötter
    Det här behövs för ca 12 bitar:
    •2 1/2 dl vetemjöl
    •100 g smör eller margarin
    •2 msk socker
    •1 tsk vaniljsocker
    •1 äggula
    •Fyllning:
    •2 ägg
    •1 1/2 dl brunt farinsocker
    •1 dl ljus sirap
    •1 tsk vaniljsocker
    •3 krm salt
    •100 g smör eller margarin
    •3 dl blandade nötter
    •t ex hasselnötter, valnötter, pinje
    •Tillbehör:
    •vispad kall grädde eller vaniljglass
    •kiwifrukt, hallon
    •Ugn: 175°
    Gör så här:
    •1. Blanda samman mjölet med socker och vaniljsocker. Tillsätt matfettet och finfördela det till en smulig massa. Tillsätt äggula och arbeta raskt ihop till en deg.
    •2. Tryck ut degen i en form, gärna med löstagbar kant ca 25 cm i diameter. Nagga bottnen och sätt aluminiumfolie runt kanten. Ställ formen kallt att vila ca 30 minuter.
    •3. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 12-15 minuter. Ta ut formen och ta bort folien.
    •4. Hacka nötterna grovt och fördela dem över pajskalet.
    •5. Vispa ägg, farinsocker, sirap, salt och vaniljsocker ljust och pösigt. Smält matfettet och låt det svalna lite. Vispa ner matfettet i äggsmeten.
    •6. Häll smeten över nötterna och grädda i nedre delen av ugnen ca 40-45 minuter.
    •7. Låt pajen kallna. Sikta eventuellt över lite florsocker och servera med kiwifrukt, hallon, vispad grädde eller vaniljglass.



    Nötpaj
    Ingredienser 6-8 port.:
    • Pajbotten:
    • 2 1/2 dl vetemjöl
    • 2 dl havregryn
    • 1/2 dl strösocker
    • 150 g smör
    • Fyllning:
    • 200 g mandelmassa
    • 100 g osaltat smör
    • 2 ägg
    • 1 msk vetemjöl
    • 1 1/2 dl strösocker
    • 100 g smör
    • 1 dl vispgrädde
    • 400 g blandade nötter:
    • hassel-, pinje- och valnötter, skållad mandel, pistagemandel
    Så här gör du:
    Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna till pajdegen. Smält smöret och rör ner det. Samla ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform cirka 24 cm i diameter. Baka den i 15 minuter. Låt den svalna.
    Mixa mandelmassa och smör. Tillsätt äggen ett i taget och mixa vidare till en jämn smet. Vänd till sist ner mjöl. Bred ut fyllningen jämnt över pajbotten.
    Smält sockret i en kastrull och låt det bli gyllenbrunt. Rör inte i sockret utan skaka hellre kastrullen så att sockret smälter jämnt. Tillsätt smör och grädde och låt det koka ihop några minuter. Tillsätt nötter och mandel och rör om. Låt nötblandningen svalna lite innan du fördelar den över mazarinsmeten. Ställ den svalt tills den stelnat helt.

  • inti 26 november 2007

    Tack!

    Nu har jag lite att prova!
    :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.