Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fruktsallad - vad skulle ni ha i?

  • sussisus 15 augusti 2012

    Ska på kräftskiva på lördag och ska stå för efterrätten, tänkte bjuda på fruktsallad för det kan ju vara lagom lätt men ändå en liten festlig touch.

    Jag velar mellan lite olika ingredienser.
    1:a förslaget:
    Jordgubbar, mango, passionsfrukt, limeskal, blåbär, granatäpple och citronmeliss.
    Honung och limesaft (och eventuellt färsk riven ingefära) som sås.

    2:a förslaget:
    Jordgubbar, hallon, blåbär, röda vinbär, svarta vinbär, krusbär och plommon (urkärnade och tärnade) - dvs svensk sommarfruktsallad.
    Går dessa ingredienser att äta tillsammans utan att tungan krullar sig?
    Om det funkar, vad ska jag ha till? Gärna en sås jag kan blanda i från början.

    Vad har ni i om ni bjuder på fruktsallad?

  • Cassiopeya 16 augusti 2012

    Vaniljglass eller vispad grädde brukar vi äta till om det ska vara lite lyxigare. Lemoncurd-grädde är ju gott till blåbär och hallon, kanske passar till fruktsallad med.

  • mkml 16 augusti 2012

    Jag brukar ha melon,ananas,jordgubbar,passionsfrukt,kiwi,physalis.
    Jag brukar låta alla välja vad de vill ha till så en skål med vispad grädde och en skål med vaniljglass.
    ( Svärmor brukar hälla i lite sprite eller fruktsoda i salladen det blir riktigt gott )

  • Kee07 16 augusti 2012

    Hej!
    När min familj gör fruktsallad brukar vi ha:
    Apelsin, banan, päron, äpple som bas och sen ha i vad vi känner för. Samt ha i en burk konserverad frukt med spad. Det gör salladen lite sötare och det blir en god sås i.

  • DoctorWho 16 augusti 2012

    Skrivet av sussisus den 15 aug 2012

    Ska på kräftskiva på lördag och ska stå för efterrätten, tänkte bjuda på fruktsallad för det kan ju vara lagom lätt men ändå en liten festlig touch.

    Jag velar mellan lite olika ingredienser.
    1:a förslaget:
    Jordgubbar, mango, passionsfrukt, limeskal, blåbär, granatäpple och citronmeliss.
    Honung och limesaft (och eventuellt färsk riven ingefära) som sås.

    2:a förslaget:
    Jordgubbar, hallon, blåbär, röda vinbär, svarta vinbär, krusbär och plommon (urkärnade och tärnade) - dvs svensk sommarfruktsallad.
    Går dessa ingredienser att äta tillsammans utan att tungan krullar sig?
    Om det funkar, vad ska jag ha till? Gärna en sås jag kan blanda i från början.

    Vad har ni i om ni bjuder på fruktsallad?



    1:a förslaget låter jättegott. Jag skulle servera den med en vaniljyoghurt vid sidan om.

  • Memelie 16 augusti 2012

    Risken är väl att allt blir blå-lila om du blandar i blåbär, som gärna går sönder. Gjorde med björnbär en gång, det var ingen höjdare.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.