Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa kokosfett - hur länge?

  • bjoeran1 15 december 2011

    Jag frös in ett oöppnat paket med kokosfett förra året i december . . . . är det fortfarande användbart? Någon som vet?

  • boz1965 15 december 2011

    Man vinner inget på att frysa matfett. Eftersom fett inte fryser fortsätter det att oxidera och blir till slut härsket antingen man har det i kylen eller i frysen.

    Luktar det inte härsket och färgen är vit utan att skifta i gult så är det förmodligen fortfarande tjänligt. Testa att steka en brödtärning i det och smaka på den. Är både lukt och smak neutral (kokosfett har ingen egen smak eller doft) så duger det alldeles utmärkt. :)

  • rostok 16 december 2011

    Kokosfett har mycket tydlig smak och doft. Men - det som vi köper i våra livsmedelsaffärer är så hårt raffinerat (i mitt tycke förstört) att man har lyckats ta bort både lukt och smak. Däremot finns "riktigt" kokosfett att köpa bl a i en del hälsokostaffärer, ev även på andra ställen.

  • boz1965 16 december 2011

    Skrivet av rostok den 16 dec 2011

    Kokosfett har mycket tydlig smak och doft. Men - det som vi köper i våra livsmedelsaffärer är så hårt raffinerat (i mitt tycke förstört) att man har lyckats ta bort både lukt och smak. Däremot finns "riktigt" kokosfett att köpa bl a i en del hälsokostaffärer, ev även på andra ställen.


    Mmmm... Men vi utgår väl från att de allra flesta köper det kokosfett som finns i vilken livsmedelsbutik som helst, eller hur? ;)

  • chrisq 16 december 2011

    Skrivet av rostok den 16 dec 2011

    Kokosfett har mycket tydlig smak och doft. Men - det som vi köper i våra livsmedelsaffärer är så hårt raffinerat (i mitt tycke förstört) att man har lyckats ta bort både lukt och smak. Däremot finns "riktigt" kokosfett att köpa bl a i en del hälsokostaffärer, ev även på andra ställen.
    håller med dig skulle aldrig köpa det i vanlig affär o har mitt i frys i mer än ett år

  • svengelsk 16 december 2011

    Skrivet av rostok den 16 dec 2011

    Kokosfett har mycket tydlig smak och doft. Men - det som vi köper i våra livsmedelsaffärer är så hårt raffinerat (i mitt tycke förstört) att man har lyckats ta bort både lukt och smak. Däremot finns "riktigt" kokosfett att köpa bl a i en del hälsokostaffärer, ev även på andra ställen.

    Jag kan bara få tag på det "riktiga kokosfettet" och det kostar £10 burken. Dessutom är det för mjukt för ischoklad. Jag brukar köpa ister för att ha i pajdegen och har varit förvånad att det enligt datumstämpeln står sig åtminstone ett halvår i vanligt kyl.

  • rostok 17 december 2011

    Ja, ister är en mycket bättre vara än det hårt raffinerade sk kokosfettet som är så hårt raffinerat att det varken är bra för miljön eller för våra kroppar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.